آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

درمان واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس یک وضعیت جسمی و روانی است که درمان را پیچیده می کند.
واژینیسموس انقباض غیرارادی ماهیچه های واژن است که رابطه جنسی را به دلیل درد (دیسپارونی) دشوار یا غیرممکن می کند. واژینیسموس شایع نیست. می تواند باعث درد شدید جسمی و روانی شود.

واژینیسموس را می توان به دو دسته اولیه یا ثانویه طبقه بندی کرد. واژینیسموس اولیه زمانی اتفاق می‌افتد که زن هرگز به دلیل انقباض غیرارادی عضلات واژن خود قادر به مقاربت دخول نبوده است. واژینیسموس ثانویه زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن قبلاً می‌توانست مقاربتی داشته باشد اما به دلیل اسپاسم عضلانی غیرارادی دیگر نمی‌توان به آن نفوذ کرد.

دکتر نگار غلامعلی پور  ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت  می باشند که از لحاظ تجربه بهترین هستند.

علائم واژینیسموس
در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

• قرار دادن تامپون در واژن سخت است.
  • مبارزه با دخول واژن در طول رابطه جنسی.
  • احساس سوزش یا درد در حین رابطه جنسی.

به دلیل علائم مشابه، گاهی اوقات واژینیسموس با این شرایط اشتباه گرفته می شود:

وستیبولیت ولوار (ویستیبولودینیا تحریک شده): این وضعیت باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) می شود. افراد ممکن است در تمام طول تجربه در اثر دخول اولیه درد داشته باشند.
آتروفی واژن: کمبود استروژن پس از یائسگی، پوشش واژن را نازک‌تر و خشک‌تر می‌کند، که می‌تواند باعث دردناک یا چالش‌برانگیز شدن رابطه جنسی شود.

علل واژینیسموس

به طور کلی، سفت شدن غیرارادی عضلات واژن به دلیل واکنش بیش از حد سیستم لیمبیک است که واکنش ها و رفتارهای بدن را تنظیم می کند. واژینیسموس معمولاً به دلایل غیر فیزیکی یا احساسی مانند ترس یا اضطراب نسبت به دخول، آسیب جنسی قبلی، ترس از بارداری یا دیدگاه منفی نسبت به رابطه جنسی نسبت داده می شود.

واژینیسموس همچنین گاهی اوقات می تواند دلایل فیزیکی داشته باشد که باعث درد لگن می شود، مانند عوارض ناشی از زایمان، ضربه یا سوء استفاده لگن، افزایش سن، یا برخی داروها. بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

در برخی موارد هیچ علت واضح و قابل شناسایی وجود ندارد.

چه کسانی به واژینیسموس مبتلا می شوند؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سالهای نوجوانی یا اوایل بزرگسالی زمانی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می کند ظاهر شود. این عارضه همچنین می‌تواند اولین باری که فرد سعی می‌کند تامپون را وارد کند یا معاینه لگنی در مطب ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی انجام دهد، رخ دهد.

برخی از زنان در اواخر عمر دچار واژینیسموس می شوند. ممکن است بعد از سال ها بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. اسپاسم یا ناراحتی ممکن است هر زمان که نفوذ واژن وجود داشته باشد رخ دهد. یا ممکن است آنها را فقط در زمان های خاصی مانند معاینه جنسی یا لگن داشته باشید.

اگر تروما یا سوء استفاده جنسی را تجربه کرده باشید، در مورد دخول در بدن نگرانی داشته باشید یا در گذشته مشکلات لگنی پزشکی (مانند آسیب های زایمان) داشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به واژینیسموس باشید.

تشخیص واژینیسموس

مهم است که در مورد علائم واژینیسموس خود به پزشک مراجعه کنید. آنها از شما در مورد علائم شما می پرسند و ممکن است بخواهند واژن شما را معاینه کنند. معاینه معمولاً مختصر است. پزشک شما برای رد سایر شرایط، مانند عفونت، نگاهی سریع خواهد داشت. بعید است که آنها نیاز به معاینه داخلی واژن شما داشته باشند.

اگر پزشک شما فکر می کند که مبتلا به واژینیسموس هستید، ممکن است به یک متخصص مانند یک درمانگر جنسی ارجاع دهید.

درمان های واژینیسموس

واژینیسموس یک وضعیت جسمی و روانی است که درمان را پیچیده می کند. بهترین متخصص زنان و زایمان رشت درمان اغلب شامل ترکیبی از مشاوره، آموزش، تمرینات عضلانی و گاهی اوقات دارو است. تعهد به این مداخلات می تواند علائم واژینیسموس شما را کاهش یا درمان کند.

داروها

پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی (سه حلقه ای یا ونلافاکسین) یا ضد تشنج (معمولاً کاربامازپین یا گاباپنتین) را تجویز کند. داروهای ضد اضطراب، مانند دیازپام، در ترکیب با روان درمانی، رایج ترین داروی مورد استفاده برای این بیماری بوده است. در موارد دیگر، بی حس کننده های موضعی مانند ژل لیدوکائین به عنوان نوعی درمان پیشنهاد شده است.

درمان های جایگزین
درمان واژینیسموس با استفاده از روش های جایگزین زیر امکان پذیر است:

سکس درمانی: این رویکرد ممکن است شامل تکنیک های آرام سازی و قرار دادن تدریجی یک گشادکننده یا انگشت در واژن باشد. گاهی به آن حساسیت زدایی سیستماتیک می گویند.
تمرینات کگل: این تمرینات شامل انقباض و شل شدن مکرر عضلات لگن است. این تمرینات می تواند به بهبود کنترل عضلات واژن کمک کند.
درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه افکار شما بر احساسات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد. این یک درمان موثر برای اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.
تکنیک‌های آرام‌سازی: ذهن آگاهی، تنفس و تمرین‌های لمسی ملایم می‌توانند به شما کمک کنند تا عضلات واژن را آرام کنید.

عوارض و عوارض واژینیسموس

واژینیسموس می تواند بر زندگی جنسی و روابط شما با همسرتان تأثیر بگذارد. این می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و منجر به افزایش اضطراب و مسائل مربوط به تصور از خود شود. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، واژینیسموس ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند.

در حالی که درمان های جایگزین برای واژینیسموس بی خطر در نظر گرفته می شوند، داروهای ضد افسردگی می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

اگر پزشک داروهای ضد افسردگی را به عنوان بخشی از درمان واژینیسموس شما تجویز می کند، مراقب عوارض جانبی از بثورات پوستی تا بی خوابی و افزایش اضطراب باشید. همچنین از پزشک خود بپرسید که چگونه داروهای ضد افسردگی ممکن است با سایر داروهای شما تداخل داشته باشند.