واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس چیست؟

درمان واژینیسموس

برای برخی از زنان، ماهیچه های واژن به طور غیرارادی یا مداوم در هنگام دخول به واژن منقبض می شوند. به این واژینیسموس می گویند. انقباضات می تواند از رابطه جنسی جلوگیری کند یا آن را بسیار دردناک کند.

این ممکن است اتفاق بیفتد:

همانطور که شریک برای نفوذ تلاش می کند.
وقتی یک زن تامپون را وارد می کند.
هنگامی که یک زن در نزدیکی ناحیه واژن لمس می شود.
واژینیسموس با برانگیختگی جنسی تداخلی ندارد، اما می تواند از دخول جلوگیری کند.

معاینه لگنی ملایم معمولاً هیچ دلیلی برای انقباضات نشان نمی دهد. هیچ ناهنجاری فیزیکی به این وضعیت کمک نمی کند.

اختلال عملکرد جنسی می تواند هم در مرد و هم در زن رخ دهد و معمولا قابل درمان است.

تقصیر شما نیست و جای خجالت نیست. با این وجود، این اختلالات می توانند در روابط و کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کنند.

متخصصان دقیقا نمی دانند چه تعداد از زنان مبتلا به واژینیسموس هستند، اما این وضعیت غیر معمول در نظر گرفته می شود.

واژینیسموس به دو نوع طبقه بندی می شود:

واژینیسموس اولیه:

زمانی که دخول واژن هرگز به دست نیامده است.

واژینیسموس ثانویه:

زمانی که دخول واژن یک بار به دست آمد، اما دیگر امکان پذیر نیست، به طور بالقوه به دلیل عواملی مانند جراحی زنان، تروما یا تشعشع.
برخی از زنان پس از یائسگی دچار واژینیسموس می شوند. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، عدم روانکاری واژن و خاصیت ارتجاعی آن، مقاربت را دردناک، استرس زا یا غیرممکن می کند. این می تواند در برخی از زنان منجر به واژینیسموس شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر درمان هنجارهای جنسی ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

دیسپارونی

دیسپارونی اصطلاح پزشکی برای مقاربت جنسی دردناک است. اغلب با واژینیسموس اشتباه گرفته می شود.

با این حال، دیسپارونی ممکن است به دلایل زیر باشد:

• کیست ها
  • بیماری التهابی لگن
  • آتروفی واژن

علل واژینیسموس

همیشه دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد. این شرایط به این موارد مرتبط است:

• سوء استفاده یا آسیب جنسی در گذشته
  • مقاربت دردناک گذشته
  • عوامل عاطفی
  • در برخی موارد، هیچ علت مستقیمی نمی توان یافت.

برای تشخیص، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما می پرسد. این تاریخچه ها می توانند به ارائه سرنخ هایی در مورد علت اصلی انقباضات کمک کنند.

علائم واژینیسموس

سفت شدن غیرارادی عضلات واژن اولین علامت واژینیسموس است، اما شدت این عارضه در زنان متفاوت است. در همه موارد، انقباض واژن نفوذ را دشوار یا غیرممکن می کند.

اگر واژینیسموس دارید، نمی توانید انقباضات ماهیچه های واژن خود را کنترل یا متوقف کنید.

واژینیسموس می تواند علائم دیگری از جمله ترس از دخول واژن و کاهش میل جنسی مرتبط با دخول داشته باشد.

زنان مبتلا به واژینیسموس معمولاً وقتی چیزی در واژن وارد می کنند، درد سوزش یا سوزش را گزارش می کنند.

اگر واژینیسموس دارید، به این معنی نیست که به طور کلی از فعالیت های جنسی خودداری می کنید. زنانی که به این عارضه مبتلا هستند هنوز هم می توانند احساس لذت جنسی داشته باشند و میل به ارگاسم داشته باشند.

بسیاری از فعالیت های جنسی شامل دخول نیستند، از جمله:

1. رابطه جنسی دهانی
  2. ماساژ
  3. خودارضایی
  4. تشخیص واژینیسموس

درمان واژینیسموس

تشخیص واژینیسموس معمولاً با توصیف علائم شروع می شود. پزشک شما احتمالاً از شما خواهد پرسید:

زمانی که برای اولین بار متوجه مشکل شدید.
هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد.
چیزی که به نظر می رسد آن را تحریک می کند.
به طور معمول، پزشک شما همچنین در مورد سابقه جنسی شما می پرسد، که ممکن است شامل سوالاتی در مورد اینکه آیا تا به حال آسیب یا سوء استفاده جنسی را تجربه کرده اید یا خیر.

به طور کلی تشخیص و درمان واژینیسموس نیاز به معاینه لگنی دارد.

معمولاً برای زنان مبتلا به واژینیسموس عصبی یا ترس از معاینه لگن است. اگر پزشک معاینه لگنی را توصیه کرد، می‌توانید راه‌هایی را برای راحت‌تر کردن معاینه برای خود در میان بگذارید.

برخی از خانم ها ترجیح می دهند از رکاب استفاده نکنند و از وضعیت های مختلف بدن برای امتحان استفاده کنند. اگر بتوانید از یک آینه برای دیدن آنچه که پزشکتان انجام می دهد استفاده کنید، ممکن است احساس راحتی بیشتری کنید.

هنگامی که پزشک مشکوک به واژینیسموس باشد، معمولاً معاینه را تا آنجا که می‌تواند به آرامی انجام می‌دهد.

آنها ممکن است به شما کمک کنند که دست یا ابزار پزشکی آنها را به داخل واژن هدایت کنید تا دخول راحت تر شود. شما می توانید از پزشک خود بخواهید که در طول انجام هر مرحله از معاینه برای شما توضیح دهد.

در طول معاینه، پزشک شما هر گونه نشانه عفونت یا جای زخم را بررسی می کند.

در واژینیسموس، هیچ دلیل فیزیکی برای انقباض عضلات واژن وجود ندارد. این بدان معناست که اگر واژینیسموس دارید، پزشک دلیل دیگری برای علائم شما پیدا نخواهد کرد.

گزینه های درمان واژینیسموس

واژینیسموس یک اختلال قابل درمان است. درمان معمولاً شامل آموزش، مشاوره و ورزش است. شما می توانید با استفاده از ابزار Healthline FindCare به یک پزشک در منطقه خود متصل شوید.

سکس درمانی و مشاوره

آموزش معمولاً شامل یادگیری در مورد آناتومی شما و آنچه در طول برانگیختگی جنسی و مقاربت اتفاق می افتد است. اطلاعاتی در مورد عضلات درگیر در واژینیسموس نیز به دست خواهید آورد.

این می تواند به شما کمک کند تا درک کنید که قسمت های بدن چگونه کار می کنند و بدن شما چگونه پاسخ می دهد.

مشاوره ممکن است شما را به تنهایی یا با همسرتان درگیر کند. کار با یک مشاور متخصص در اختلالات جنسی ممکن است مفید باشد.

تکنیک های تمدد اعصاب و هیپنوتیزم نیز ممکن است آرامش را تقویت کنند و به شما کمک کنند در رابطه جنسی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

گشاد کننده واژن

پزشک یا مشاور شما ممکن است یادگیری استفاده از گشادکننده‌های واژن را تحت نظارت یک متخصص توصیه کند.

گشادکننده های مخروطی شکل را در واژن خود قرار دهید. گشادکننده ها به تدریج بزرگتر خواهند شد. این کمک می کند تا عضلات واژن کشیده شوند و انعطاف پذیر شوند.

برای افزایش صمیمیت، از شریک زندگی خود بخواهید که به شما کمک کند دیلاتورها را وارد کنید. پس از اتمام دوره درمان با مجموعه ای از دیلاتاتورها، شما و همسرتان می توانید دوباره سعی کنید مقاربت داشته باشید.

فیزیوتراپی

اگر برای استفاده از دیلاتورها به تنهایی مشکل دارید، به یک فیزیوتراپیست متخصص در کف لگن مراجعه کنید. درمان واژینیسموس

زندگی با واژینیسموس

اختلال در عملکرد جنسی می تواند بر روابط تأثیر بگذارد. فعال بودن و دریافت درمان می تواند در نجات یک ازدواج یا رابطه بسیار مهم باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ چیز برای خجالت وجود ندارد. صحبت کردن با شریک زندگی خود در مورد احساسات و ترس های خود در مورد رابطه جنسی ممکن است به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

پزشک یا درمانگر شما می تواند راه هایی برای غلبه بر واژینیسموس به شما ارائه دهد. بسیاری از افراد بهبود می یابند و به زندگی جنسی شادی ادامه می دهند.

برنامه ریزی جلسات درمانی با یک متخصص جنسی ممکن است مفید باشد. استفاده از روغن کاری یا برخی از موقعیت های جنسی می تواند به راحت تر شدن رابطه جنسی کمک کند.