علائم و درمان کیست تخمدان و فیبروم رحم چیست؟

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

علائم و درمان کیست تخمدان و فیبروم رحم چیست؟

کیست تخمدان و فیبروم رحم

جدای از آندومتریوز و ناهنجاری های مادرزادی، کیست تخمدان و فیبروم دو بیماری شایع دیگری هستند که می توانند بر باروری و توانایی زن برای باردار شدن تأثیر بگذارند.

کیست های تخمدان

کیست‌های تخمدان حفره‌های پر از مایع درون تخمدان هستند که ممکن است به‌عنوان بخشی از فولیکول ایجاد شوند که هر ماه با تخمک در حال رشد تشکیل می‌شود. پس از تخمک گذاری فولیکول به جسم زرد تبدیل می شود که پروژسترون می سازد.

فولیکول یا جسم زرد می تواند کیست ایجاد کند (کیست فولیکولی یا جسم زرد). همچنین کیست های خوش خیم (غیر سرطانی) و به ندرت (سرطانی) وجود دارند که می توانند در تخمدان ایجاد شوند. در صورت نیاز به مداخله جراحی زنان، کیست را می توان با لاپاراسکوپی برداشت، روشی که در آن جراح از برش های کوچک (5 تا 10 میلی متر) برای وارد کردن ابزارهای ریز در شکم بیمار و انجام عمل استفاده می کند.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت هستند.

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

علائم کیست تخمدان اغلب بدون علامت هستند اما می توانند شامل موارد زیر باشند:

• درد لگن
  • فشار لگن
  • بزرگ شدن شکم
  • علائم روده یا مثانه

درمان کیست تخمدان:

تماشا کنید و منتظر باشید؛ کیست ممکن است بدون درمان از بین برود.
در صورت نیاز به جراحی زنان، کیست را می توان به روش لاپاروسکوپی در روشی به نام سیستکتومی یا تخمدان با جراحی (اووفورکتومی) برداشت.
درباره جراحی زنان باروری بیشتر بدانید.

فیبروئید رحم

فیبروم ها که به عنوان لیومیوم رحم نیز شناخته می شوند، تومورهای غیر سرطانی هستند که از میومتر (لایه ماهیچه صاف) رحم منشأ می گیرند. نام های دیگر این تومورها شامل فیبرومیوم، فیبروم، میوفیبروم و میوم است.

فیبروم ها شایع ترین تومورهای جامد لگن در زنان هستند. آنها را می توان در 70 درصد از زنان یافت، اما فقط در 25 درصد از زنان در سنین باروری علائم ایجاد می کند. آنها معمولاً در زنان در دهه 30 و 40 سالگی یافت می شوند و معمولاً بعد از یائسگی اندازه آنها کاهش می یابد. فیبروم در زنان سیاهپوست دو تا پنج برابر بیشتر از زنان سفید پوست است. رحم مبتلا به طور متوسط شش تا هفت فیبروم دارد.

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

فیبروم ها بر اساس محل قرارگیری آنها در رحم طبقه بندی می شوند.  بهترین متخصص زنان و زایمان رشت فیبروم های ساب سروزال درست زیر لایه بیرونی رحم قرار دارند. فیبروم های داخل دیواره در دیواره رحم یافت می شوند. آنها می توانند حفره رحم یا شکل بیرونی رحم را مخدوش کنند. فیبروم های زیر مخاطی در حفره رحم قرار دارند. نود و پنج درصد فیبروم ها ساب سرزی و اینترامورال هستند، در حالی که پنج درصد بقیه زیر مخاطی هستند.

فیبروم های خوش خیم (لیومیوم رحم) به ندرت بدخیم می شوند (لیومیوسارکوم). بسیاری از محققان و پزشکان معتقدند که این تحول هرگز رخ نمی دهد. لیومیوسارکوم رحم تقریباً در 0.1 درصد از زنان مبتلا به فیبروم یافت می شود و اغلب با فیبروم های بزرگ یا با رشد سریع همراه است. تشخیص فیبروم بدخیم تنها پس از بررسی بافت رحم امکان پذیر است.

درباره علائم، تشخیص و درمان فیبروم بیشتر بدانید:
  • علائم و تشخیص فیبروم
  • جراحی زنان برای درمان فیبروم