عفونت در دوران بارداری چگونه ایجاد می شود؟

عفونت در دوران بارداری

عفونت در دوران بارداری چگونه ایجاد می شود؟

عفونت در دوران بارداری

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

اغلب عفونت‌های رایجی که در دوران بارداری رخ می‌دهند، مانند عفونت‌های پوست، مجاری ادراری و دستگاه تنفسی، هیچ مشکل جدی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، برخی از عفونت ها می توانند قبل یا در حین تولد به جنین منتقل شوند و به جنین آسیب برسانند یا باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شوند. همچنین، بی خطر بودن مصرف آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای ضد میکروبی در دوران بارداری نیز جای نگرانی دارد.

بیماری های مقاربتی که می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند شامل موارد زیر است:

عفونت کلامیدیا ممکن است باعث زایمان زودرس و پارگی زودرس غشاها شود. همچنین می‌تواند باعث التهاب چشم (کانژنکتیویت) در نوزادان شود.
سوزاک همچنین می تواند باعث ورم ملتحمه در نوزادان شود.

سیفلیس می تواند از طریق جفت از مادر به جنین منتقل شود. سیفلیس در جنین می تواند چندین نقص مادرزادی ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلاتی در نوزاد شود. زنان باردار در اوایل بارداری به طور معمول برای سیفلیس آزمایش می شوند. معمولاً درمان سیفلیس در دوران بارداری هم مادر و هم جنین را درمان می کند.

اگر زنان مبتلا به این عفونت درمان نشوند، عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) در حدود یک چهارم تا یک سوم بارداری ها به جنین منتقل می شود. کارشناسان توصیه می کنند که زنان مبتلا به عفونت HIV در دوران بارداری از داروهای ضد رتروویروسی استفاده کنند.

اگر زنان ترکیبی از داروهای ضد رتروویروسی را مصرف کنند، خطر انتقال HIV به جنین را می توان تا 1 درصد کاهش داد. برای برخی از زنان مبتلا به عفونت HIV، زایمان سزارین که از قبل برنامه ریزی شده است، ممکن است خطر انتقال HIV به نوزاد را کاهش دهد. به نظر نمی رسد بارداری پیشرفت عفونت HIV را در زنان تسریع کند.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر علل ناباروری ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

عفونت در دوران بارداری

عفونت در دوران بارداری

 

تبخال تناسلی می تواند در حین زایمان طبیعی به نوزاد منتقل شود. نوزادانی که مبتلا به تبخال هستند ممکن است به یک عفونت مغزی تهدید کننده حیات به نام آنسفالیت هرپس مبتلا شوند. عفونت تبخال در نوزادان همچنین می تواند به سایر اندام های داخلی آسیب برساند و باعث زخم های پوستی و دهانی، آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود.

اگر زنان در اواخر بارداری دچار زخم تبخال در ناحیه تناسلی شوند یا اگر تبخال برای اولین بار در اواخر بارداری ایجاد شود، معمولاً به زنان توصیه می شود که با زایمان سزارین زایمان کنند تا ویروس به جنین منتقل نشود. اگر هیچ زخمی وجود نداشته باشد و تبخال زودتر ایجاد شود، خطر انتقال بسیار کم است و امکان زایمان طبیعی وجود دارد.

عفونت ویروس زیکا در یک زن باردار می تواند باعث کوچک شدن سر نوزاد (میکروسفالی) شود. سر کوچک است زیرا به طور طبیعی رشد نمی کند. عفونت ویروس زیکا همچنین می تواند باعث ناهنجاری های چشمی در نوزاد شود. ویروس زیکا توسط پشه ها منتقل می شود، اما می تواند از طریق رابطه جنسی، از طریق انتقال خون و از یک زن باردار به نوزادش قبل یا در حین تولد نیز سرایت کند.

پیشنهاد مطالعه: خطرات داروهای باروری

عفونت هایی که از طریق جنسی منتقل نمی شوند و می توانند مشکلاتی ایجاد کنند شامل موارد زیر است:

سرخک آلمانی (سرخچه) می تواند باعث مشکلاتی، به ویژه رشد ناکافی قبل از تولد (کوچک برای سن بارداری)، آب مروارید، نقص مادرزادی قلب، کاهش شنوایی و تاخیر در رشد شود.
عفونت سیتومگالوویروس می تواند از جفت عبور کند و به کبد و مغز جنین آسیب برساند و جنین ممکن است آنطور که انتظار می رود رشد نکند.
آبله مرغان (واریسلا) خطر سقط جنین را افزایش می دهد. ممکن است به چشم های جنین آسیب برساند یا باعث نقص اندام، نابینایی یا ناتوانی ذهنی شود. سر جنین ممکن است کوچکتر از حد طبیعی باشد (میکروسفالی).

عفونت در دوران بارداری

عفونت در دوران بارداری

توکسوپلاسموز، یک عفونت تک یاخته ای، ممکن است باعث سقط جنین، مرگ جنین و نقایص مادرزادی جدی شود.
لیستریوز، یک عفونت باکتریایی، خطر زایمان زودرس، سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد. نوزادان ممکن است عفونت داشته باشند، اما علائم ممکن است تا چند هفته پس از تولد به تعویق بیفتد.

عفونت های باکتریایی واژن (مانند واژینوز باکتریایی) ممکن است منجر به زایمان زودرس یا پارگی زودرس غشاهای حاوی جنین شود.

عفونت های دستگاه ادراری خطر زایمان زودرس و پارگی زودرس غشاهای حاوی جنین را افزایش می دهد.

هپاتیت ممکن است از طریق جنسی منتقل شود اما اغلب از راه های دیگر منتقل می شود. بنابراین، معمولاً به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شود. هپاتیت در یک زن باردار می تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. همچنین می تواند در حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود و مشکلاتی را ایجاد کند.

درمان عفونت در دوران بارداری

گاهی اوقات داروها، بسته به تعادل مزایا و خطرات
برای تعیین اینکه آیا زنان باردار باید با داروهای ضد میکروبی درمان شوند، پزشکان خطرات استفاده از دارو را در مقابل خطرات عفونت می سنجند.

برخی از داروهای ضد باکتری مانند پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها و داروهای مرتبط با اریترومایسین (موسوم به ماکرولیدها) عموماً برای استفاده در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند.

سایر داروهای ضد باکتری، از جمله تتراسایکلین ها و فلوروکینولون ها، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در جنین شوند (به جدول برخی از داروهایی که می توانند در دوران بارداری مشکل ایجاد کنند، مراجعه کنید).

پزشکان همچنین بررسی می کنند که آیا درمان احتمالاً فوایدی دارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر زنان مبتلا به واژینوز باکتریال باشند اما علائمی نداشته باشند و اگر بارداری پرخطر در نظر گرفته نشود، درمان واژینوز باکتریایی هیچ فایده ای ندارد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
جلوگیری از عفونت در بارداری چگونه است؟
نوشتهٔ بعدی
هنجارهای جنسی چیست؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 272
  • 72
  • 3,282
  • 11,108
  • 159,178
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست