جلوگیری از عفونت در بارداری چگونه است؟

عفونت در بارداری

جلوگیری از عفونت در بارداری چگونه است؟

عفونت در بارداری

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

بارداری یک وضعیت طبیعی و سالم است که بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی خود آرزوی آن را دارند. با این حال، بارداری می تواند زنان را مستعد ابتلا به برخی عفونت ها کند. بارداری همچنین ممکن است این عفونت ها را شدیدتر کند. حتی عفونت های خفیف می تواند منجر به بیماری های جدی در زنان باردار شود.

برخی از عفونت‌هایی که در دوران بارداری رخ می‌دهند، در درجه اول برای مادر خطرآفرین هستند. سایر عفونت ها می توانند از طریق جفت یا هنگام تولد به نوزاد منتقل شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، نوزاد در معرض خطر عوارض سلامتی نیز قرار می گیرد.

برخی از عفونت هایی که در دوران بارداری ایجاد می شوند می توانند منجر به سقط جنین، زایمان زودرس یا نقص های مادرزادی شوند. آنها حتی ممکن است برای مادر تهدید کننده زندگی باشند. برای پیچیده تر شدن مسائل، داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت ها می توانند عوارض جانبی جدی به خصوص برای نوزاد ایجاد کنند. تلاش برای جلوگیری از عفونت در بارداری برای به حداقل رساندن خطرات برای مادر و جنین مهم است.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر عفونت در بارداری ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

چرا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند؟

بارداری بر هر سیستم بدن شما تأثیر می گذارد. تغییرات در سطح هورمون ها و عملکرد سیستم ایمنی می تواند شما را در برابر عفونت ها و عوارض جدی آسیب پذیرتر کند. زمان زایمان و زایمان برای شما و نوزادتان بسیار حساس است.

عفونت در بارداری

عفونت در بارداری

تغییرات در ایمنی

سیستم ایمنی از بدن در برابر مهاجمان مضر دفاع می کند. با همه چیز از باکتری گرفته تا سلول های سرطانی و اندام های پیوندی مبارزه می کند. مجموعه پیچیده ای از بازیکنان برای شناسایی و از بین بردن مزاحمان خارجی با هم کار می کنند.

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن شما تغییر می کند به طوری که می تواند از شما و کودکتان در برابر بیماری محافظت کند. بخش‌های مختلف سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود در حالی که برخی دیگر سرکوب می‌شوند. این تعادلی ایجاد می کند که می تواند از عفونت در نوزاد بدون به خطر انداختن سلامت مادر جلوگیری کند.

این تغییرات همچنین به محافظت از کودک در برابر دفاع بدن شما کمک می کند. در تئوری، بدن شما باید کودک را به عنوان “خارجی” طرد کند، اما اینطور نیست. مانند پیوند عضو، بدن شما کودک را به عنوان بخشی “خود” و بخشی “خارجی” می بیند. این کار سیستم ایمنی شما را از حمله به نوزاد باز می دارد.

با وجود این مکانیسم های محافظتی، شما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هایی هستید که معمولاً باعث بیماری نمی شوند. در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن شما باید سخت‌تر کار کند زیرا از دو پشتیبانی می‌کند. این شما را مستعد ابتلا به برخی عفونت ها می کند.

تغییرات در سیستم های بدن

جدا از تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی، تغییرات هورمونی نیز می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. این نوسانات در سطح هورمون اغلب بر دستگاه ادراری تأثیر می گذارد که از موارد زیر تشکیل شده است:

  • کلیه ها که اندام هایی هستند که ادرار تولید می کنند.
  • حالب ها که لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برند.
  • مثانه، جایی که ادرار در آن ذخیره می شود.
  • مجرای ادرار که لوله ای است که ادرار را از بدن خارج می کند.

با بزرگ شدن رحم در دوران بارداری، فشار بیشتری بر حالب ها وارد می شود. در همین حال، بدن تولید هورمونی به نام پروژسترون را افزایش می دهد که باعث شل شدن عضلات حالب و مثانه می شود. در نتیجه ممکن است ادرار برای مدت طولانی در مثانه بماند. این امر خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد. تغییرات هورمونی همچنین شما را مستعد ابتلا به نوعی عفونت قارچی به نام کاندیدیازیس می کند. سطوح بالاتر استروژن در دستگاه تناسلی شما را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می کند.

علاوه بر این، تغییر در مقدار مایع در ریه ها می تواند خطر ابتلا به عفونت های ریه مانند ذات الریه را افزایش دهد. ریه های شما حاوی مایعات بیشتری در دوران بارداری هستند و افزایش مقدار مایعات فشار بیشتری بر ریه ها و شکم وارد می کند. این باعث می شود که بدن شما برای پاک کردن این مایع سخت تر شود و باعث تجمع مایع در ریه ها می شود. مایع اضافی رشد باکتری ها را تحریک می کند و توانایی بدن شما را برای مقاومت در برابر عفونت مختل می کند.

  1. خطرات برای مادر و نوزاد
  2. خطرات برای مادر

برخی از عفونت هایی که در دوران بارداری رخ می دهند، در درجه اول برای مادر مشکل ایجاد می کنند. اینها شامل عفونت های دستگاه ادراری، واژینیت و عفونت پس از زایمان است.

عفونت در بارداری

عفونت در بارداری

خطرات برای نوزاد

سایر عفونت ها به ویژه برای کودک دردسرساز هستند. به عنوان مثال، سیتومگالوویروس، توکسوپلاسموز و پاروویروس همگی می توانند از مادر به نوزاد منتقل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

هنوز هیچ درمان موثری برای عفونت سیتومگالوویروسی که در بدو تولد وجود دارد وجود ندارد. آنتی بیوتیک هایی در دسترس هستند که می توانند توکسوپلاسموز را با موفقیت درمان کنند. اگرچه هیچ آنتی بیوتیکی برای پاروویروس وجود ندارد، اما عفونت با تزریق خون داخل رحمی قابل درمان است.

خطرات برای مادر و نوزاد

برخی از عفونت ها به ویژه برای مادر و نوزاد مضر هستند. این شامل:

  1. سیفلیس
  2. لیستریوز
  3. هپاتیت
  4. اچآیوی
  5. استرپتوکوک گروه B (GBS)

اگر عفونت به سرعت تشخیص داده شود، آنتی بیوتیک ها در برابر سیفلیس و لیستریا در مادر و نوزاد موثر هستند. اگرچه هیچ آنتی بیوتیکی برای هپاتیت ویروسی وجود ندارد، اما اکنون واکسن هایی برای کمک به پیشگیری از عفونت های هپاتیت A و B در دسترس هستند.

عفونت HIV

عفونت HIV در دوران بارداری یک مشکل جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی است. با این حال، ترکیبات چند دارویی جدید اکنون به طور قابل توجهی طول عمر را افزایش داده و کیفیت زندگی افراد مبتلا به HIV را بهبود می بخشد. همراه با زایمان سزارین قبل از شروع زایمان، این درمان های دارویی به طور قابل توجهی در کاهش میزان انتقال عفونت HIV از زنان باردار به نوزادان موثر بوده است.

استرپتوکوک گروه B

پزشکان هر زن را در پایان بارداری برای GBS آزمایش می کنند. این عفونت توسط یک باکتری رایج به نام استرپتوکوک گروه B ایجاد می شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از هر 4 زن، 1 نفر حامل عفونت GBS است. این عفونت اغلب در هنگام زایمان واژینال منتقل می شود، زیرا ممکن است این باکتری در واژن یا رکتوم مادر وجود داشته باشد. در زنان باردار، عفونت می تواند باعث التهاب داخلی و همچنین مرده زایی شود. نوزادان آلوده به GBS می توانند به عفونت های جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی مبتلا شوند.

اینها عبارتند از سپسیس، ذات الریه و مننژیت. در صورت عدم درمان، چنین عفونت هایی می توانند باعث نقص های مادرزادی در نوزاد شوند، از جمله از دست دادن شنوایی یا بینایی، ناتوانی های یادگیری و اختلالات ذهنی مزمن.

اهمیت دانش و مراقبت مداوم

رابطه بین شما و پزشکتان در دوران بارداری حیاتی است. آگاهی از افزایش خطر عفونت در دوران بارداری و آسیب احتمالی برای شما و جنین می تواند به شما در جلوگیری از انتقال کمک کند. آگاهی از انواع مختلف عفونتی که ممکن است ایجاد شود به شما امکان می دهد علائم را تشخیص دهید. اگر بیمار شوید، دریافت تشخیص سریع و درمان موثر اغلب می تواند از عوارض جلوگیری کند. در مورد هر گونه نگرانی یا سوالی که در دوران بارداری دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
تمرینات کگل چیست؟
نوشتهٔ بعدی
عفونت در دوران بارداری چگونه ایجاد می شود؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 141
  • 48
  • 3,151
  • 10,977
  • 159,047
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست