هورمون های بارداری چه چیزهایی هستند و چه تغییراتی می کنند؟

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

هورمون های بارداری چه چیزهایی هستند و چه تغییراتی می کنند؟

تغییرات هورمون های بارداری

از احساساتی که با یک سکه تغییر می‌کنند تا ناراحتی‌های شکمی و شل شدن رباط‌ها، هورمون‌های شما در دوران بارداری می‌توانند شما را کاملاً سواری کنند. در اینجا، ما توضیح می‌دهیم که در مورد شش هورمون کلیدی، از جمله پروژسترون، HCG و اکسی توسین چه می‌گذرد.

هورمون های بارداری یک چیز شگفت انگیز و گاهی مرموز هستند. این مواد شیمیایی قدرتمند نه تنها انسان را رشد می دهد، بلکه بر ذهن و بدن شما تأثیر می گذارد. آنها همچنین نقش زیادی در مواردی مانند تهوع صبحگاهی و سوزش سر دل دارند.

به طور خلاصه، تغییر هورمون‌های شما به روش‌های مختلفی بر شما (و کودکتان) تأثیر می‌گذارد.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

HCG چکار میکند:

HCG (گونادوتروپین کوریونی انسانی) هورمون کلیدی در دوران بارداری است. این توسط چیزی که در نهایت به جفت تبدیل می شود تولید می شود. کار اصلی HCG این است که به بدن بگوید که در رحم زندگی در حال رشد است و بدن باید برای آن لانه بسازد. HCG همچنین به تخمدان ها می گوید که هر ماه خط تولید بالغ شدن تخمک را قطع کنند.

فراز و نشیب احساسات بارداری

نکته منفی: هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چه چیزی باعث تهوع صبحگاهی می شود، اما بسیاری از پزشکان معتقدند که به احتمال زیاد به افزایش سطح HCG شما مرتبط است، یعنی افراد باردار با سطوح بالاتر HCG اغلب تهوع و استفراغ بیشتری را تجربه می کنند.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

سطوح HCG در دوران بارداری

سطح HCG هشت روز پس از تخمک گذاری افزایش می یابد، در 60 تا 90 روز به اوج خود می رسد و سپس اندکی کاهش می یابد و در بقیه دوران بارداری یکسان می شود. به طور معمول، در طول 10 هفته اول بارداری، سطح HCG هر دو روز دو برابر می شود.

HCG در بدن گردش می کند و از طریق ادرار دفع می شود (این همان چیزی است که تست های بارداری بدون نسخه به دنبال آن هستند – غلظت بالای بتا HCG در ادرار که نشان می دهد شما واقعاً باردار هستید).

پروژسترون چکار میکند:

پروژسترون در اوایل بارداری توسط یک کیست در تخمدان به نام جسم زرد ساخته می شود. جسم زرد تا حدود 10 هفته به تولید پروژسترون ادامه می دهد، زمانی که تولید آن توسط جفت انجام می شود. بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

سمت پایین: پروژسترون تمام ماهیچه های صاف (مهم ترین، دیواره عضلانی رحم یا “رحم”) را در بدن شل می کند. همچنین منجر به شل شدن رگ‌های خونی در سراسر بدن می‌شود، فشار خون پایین‌تر از حد طبیعی و گاهی اوقات سرگیجه، و همچنین علائم گوارشی مانند سوزش سر دل، رفلاکس، آروغ زدن، تهوع، استفراغ، گاز و یبوست. پروژسترون همچنین می تواند رشد مو را افزایش دهد.

برای مثال، ممکن است متوجه موهای ناخواسته در سینه ها و پایین شکم خود شوید.

و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت را می توانید از اینجا بشناسید.

سطح پروژسترون در دوران بارداری

در سه ماهه اول، سطح پروژسترون به طور تصاعدی افزایش می یابد و سپس افزایش می یابد. پروژسترون در این مسیر کارهای بسیار مهمی انجام می دهد: عضله رحم را شل نگه می دارد و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا DNA خارجی (یعنی جنین) را تحمل کند.

استروژن چکار میکند:

مانند پروژسترون، استروژن توسط جسم زرد ترشح می شود تا زمانی که جفت کنترل شود. این هورمون بارداری نقش کلیدی در رشد جنین ایفا می کند و باعث رشد چندین اندام و سایر سیستم های بدن می شود.

نقش استروژن بسیار مهم است: به تحریک تولید هورمون در غده فوق کلیوی جنین کمک می کند، رشد غده فوق کلیوی را تحریک می کند و رحم را تقویت می کند و آن را قادر می سازد به اکسی توسین پاسخ دهد (یکی دیگر از هورمون های بارداری؛ در زیر ببینید). همچنین با بزرگ کردن مجاری شیر، سینه های شما را برای تولید شیر آماده می کند.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

سطح استروژن در دوران بارداری

هنگامی که به پایان سه ماهه اول رسیدید، بدن شما دارای سطوح بالاتری از استروژن در گردش است و سپس سطوح فلات می‌زند. با این حال، افزایش سطح استروژن ممکن است باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی، حالت تهوع، افزایش اشتها و تغییرات پوستی شود. با این حال، برخی به اندازه کافی خوش شانس هستند که جنبه مثبت «درخشش» بارداری را تجربه می کنند، که تا حد زیادی به سطح استروژن نسبت داده می شود.

ریلکسین چکار میکند:

اعتقاد بر این است که ریلکسین مسئول شل شدن رباط هایی است که استخوان های لگن را در کنار هم نگه می دارند و باعث شل شدن ماهیچه های رحم می شود. این کار بدن شما را برای عبور کودک از کانال زایمان آماده می کند. هورمون بارداری همچنین شریان ها را شل می کند، بنابراین آنها می توانند حجم خون افزایش یافته بارداری را بدون فرستادن فشار خون شما از پشت بام کنترل کنند. بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

سمت پایین: ممکن است احساس کنید که رباط‌های شما شل‌تر شده‌اند، از جمله شانه‌ها، زانوها، باسن و مچ پا، که می‌تواند منجر به درد، درد، التهاب و حتی تمایلات ناشیانه شود.

 برای راهنمایی بیشتر و  رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

سطوح ریلکسین در دوران بارداری

در حالی که انتظار می رود، افراد 10 برابر مقدار نرمال ریلکسین در بدن خود دارند.

اکسی توسین چکار میکند:

اکسی توسین نیز هورمونی است که کشش می‌دهد، اگرچه دهانه رحم (نه لگن) را کشیده و نوک سینه‌ها را برای تولید شیر تحریک می‌کند.

سطح اکسی توسین در دوران بارداری

بسیاری معتقدند اکسی توسین هورمونی است که باعث زایمان می شود. (پیتوسین، دارویی که معمولاً برای القای زایمان تجویز می شود، شکل مصنوعی اکسی توسین است.) در حقیقت، سطح اکسی توسین با شروع زایمان افزایش نمی یابد. با پیشرفت شما در اواخر بارداری، رحم به سادگی به اکسی توسین بسیار حساس و پاسخگو می شود. تغییرات هورمون های بارداری

در روزها و هفته های بلافاصله قبل از زایمان، برخی از افراد باردار سرخوشی خفیف و رفتار لانه سازی قوی (به طور غیرقابل توضیحی شستشوی دیوارها، پختن غذا و غیره) را تجربه می کنند و این ممکن است با اکسی توسین و همچنین سایر هورمون ها و استروئیدها مرتبط باشد. در طول زایمان، انفجارهای عظیم اکسی توسین در مغز جریان دارد.

پرولاکتین چکار میکند:

این هورمون تولید کننده شیر دارای اثر آرام بخش است. پرولاکتین بافت های سینه را برای شیردهی و ترشح شیر آماده می کند.

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
آیا پسر یا دختر بودن نوزاد کاملاً تصادفی است؟
نوشتهٔ بعدی
آنچه باید در مورد داروهای باروری برای زنان بدانیم:

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 182
  • 56
  • 3,192
  • 11,018
  • 159,088
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست