آیا پسر یا دختر بودن نوزاد کاملاً تصادفی است؟

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

آیا پسر یا دختر بودن نوزاد کاملاً تصادفی است؟

تعیین جنسیت نوزاد

در اینجا نتایج یک خطای احتمالی میوز پدری و نوزادانی که این ژن‌های جنسی منجر به آن می‌شوند نشان داده شده است. چنین خطایی می تواند احتمال تولد یک زوج را افزایش دهد زیرا دختران مبتلا به سندرم ترنر به ندرت تا زمان تولد زنده می مانند.

اگرچه شواهد هنوز به اندازه کافی گسترده نیست که قطعی شود، به نظر می رسد تجزیه و تحلیل مکانیسم های ژنتیکی نشان می دهد که آیا یک زوج خاص یک پسر در مقابل یک دختر به دنیا می آورند ممکن است کاملاً تصادفی نباشد (یعنی شانس 50٪ – 50٪).

برخی از موارد لقاح و بچه دار شدن ممکن است کمی بیشتر به تولد جنس خاصی منجر شود. چندین مکانیسم احتمالی وجود دارد که می تواند باعث این اتفاق شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  می باشند.

ابتدا اجازه دهید برخی از اصول را مرور کنیم. جنسیت بیولوژیکی در انسان‌های سالم با وجود کروموزوم‌های جنسی در کد ژنتیکی تعیین می‌شود: دو کروموزوم X (XX) یک دختر را تشکیل می‌دهند، در حالی که یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y (XY) یک پسر را تشکیل می‌دهند.

به این ترتیب وجود یا عدم وجود کروموزوم Y در یک انسان سالم است که پسر را از دختر متمایز می کند. هنگامی که یک انسان سالم باردار می شود، یک کروموزوم جنسی از مادر و یک کروموزوم جنسی از پدر دریافت می کند. تعیین جنسیت نوزاد

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

از آنجایی که مادر فقط کروموزوم X برای دادن دارد، باید واضح باشد که این سلول های پدر هستند که تعیین می کنند نوزاد از نظر ژنتیکی پسر باشد یا دختر. کد ژنتیکی پدر توسط سلول‌های اسپرمی که در غدد جنسی پدر با فرآیند میوز تولید می‌شوند به فرد تازه‌باردار می‌رسد.

در پدر طبیعی، نیمی از سلول‌های اسپرم هر کدام حامل یک کروموزوم X هستند و در نهایت به یک دختر منجر می‌شوند، در حالی که نیمی دیگر از سلول‌های اسپرم هر کدام حامل یک کروموزوم Y هستند و در نهایت به یک پسر منتهی می‌شوند.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

در فرآیند میوز در بیضه های پدر، یک سلول اسپرماتوسیت اولیه با مجموعه کاملی از کروموزوم ها، دچار مضاعف شدن و دو مرحله تقسیم می شود، به طوری که به چهار سلول اسپرم ختم می شود که هر کدام تنها دارای نیم مجموعه کروموزوم هستند.

در میوز طبیعی، یک اسپرماتوسیت اولیه در نهایت به چهار سلول اسپرم تبدیل می شود: X، X، Y و Y. بنابراین، اگر میوز طبیعی است و هیچ عامل دیگری در آن دخیل نیست، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت – باید 50 درصد احتمال پسر یا دختر بچه دار شدن وجود داشته باشد. اما گاهی اوقات میوز می تواند عملکرد نادرست داشته باشد و سلول های اسپرم در نهایت به حالت عادی نرسند. تعیین جنسیت نوزاد

یکی از نتایج نهایی احتمالی خطای میوز این است که اسپرماتوسیت به چهار سلول اسپرم تبدیل شود: X، 0، XY، و Y. در این مورد، کروموزوم Y که قرار بود در اسپرم خودش ختم شود نتوانست از کروموزوم X خود جدا شود. شریک.

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

در نتیجه، یک اسپرم به طور غیر طبیعی حاوی کروموزوم X و Y است در حالی که اسپرم دیگر فاقد کروموزوم جنسی است. در نظر داشته باشید که مادر همیشه یک کروموزوم X (یا چندین کروموزوم X در شرایط غیر طبیعی) ارائه می دهد، چهار نوزاد احتمالی از این چهار سلول اسپرم عبارتند از: XX، X، XXY و XY. احتمال XX یک دختر طبیعی است، احتمال X یک دختر مبتلا به سندرم ترنر، XXY یک پسر با سندرم کلاین فلتر و XY یک پسر طبیعی است.

اگرچه این خطای میوز منجر به ناهنجاری‌های کروموزومی و مشکلات سلامتی می‌شود، اما همچنان شانس پسر و 50 درصد دختر را حداقل از نظر در دسترس بودن اسپرم حفظ می‌کند.

با این حال، جنین‌هایی که کروموزوم‌های غیرطبیعی دارند، تا زمان تولد، بقای بسیار سخت‌تری دارند. تنها حدود 1 درصد از دختران مبتلا به سندرم ترنر تا زمان تولد زنده می مانند، در حالی که حدود 20 درصد از پسران مبتلا به سندرم کلاین فلتر تا زمان تولد زنده می مانند.

بنابراین، وقتی میزان بقای دوران بارداری را در نظر می گیریم، می بینیم که این خطای میوز منجر به احتمال بیشتری برای تولد پسر می شود.

(توجه داشته باشید که وضعیت تا حدودی پیچیده‌تر از آن چیزی است که این تصویر ساده نشان می‌دهد، زیرا خطاهای میوز در مادر نیز می‌تواند منجر به سندرم ترنر و سندرم کلاین فلتر شود. با این حال، نکته کلی همچنان پابرجاست که این مکانیسم قابل قبولی برای اختلاف نسبت جنسیتی است.)

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
تعیین جنسیت نوزاد به چه صورتی است؟
نوشتهٔ بعدی
هورمون های بارداری چه چیزهایی هستند و چه تغییراتی می کنند؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 449
  • 188
  • 3,282
  • 11,044
  • 159,060
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست