مشکلات موجود در نوزادان نارس چیست؟

درمان مشکلات نوزادان نارس

مشکلات موجود در نوزادان نارس چیست؟

درمان مشکلات نوزادان نارس

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

هیپوترمی در نوزاد نارس می تواند منجر به مشکلات تنفسی و کاهش سطح قند خون شود.

علاوه بر این، یک نوزاد نارس ممکن است تمام انرژی حاصل از تغذیه را صرفاً برای گرم ماندن مصرف کند. به همین دلیل است که نوزادان نارس کوچکتر تا زمانی که بزرگتر شوند و بتوانند دمای بدن خود را بدون کمک حفظ کنند، به گرمای اضافی از یک گرم کننده یا انکوباتور نیاز دارند.

مشکلات گوارشی.

نوزادان نارس بیشتر احتمال دارد که سیستم گوارشی نابالغ داشته باشند و در نتیجه عوارضی مانند انتروکولیت نکروزان (NEC) ایجاد می کنند. این وضعیت بالقوه جدی که در آن سلول های دیواره روده آسیب دیده اند، می تواند در نوزادان نارس پس از شروع تغذیه رخ دهد. نوزادان نارس که فقط شیر مادر دریافت می کنند، در معرض خطر بسیار کمتری برای ابتلا به NEC هستند.

درمان مشکلات نوزادان نارس

درمان مشکلات نوزادان نارس

مشکلات خونی.

نوزادان نارس در معرض خطر مشکلات خونی مانند کم خونی و زردی نوزادان هستند. کم خونی یک بیماری شایع است که در آن بدن گلبول های قرمز کافی ندارد. در حالی که همه نوزادان در ماه های اول زندگی کاهش آهسته تعداد گلبول های قرمز خون را تجربه می کنند، این کاهش ممکن است در نوزادان نارس بیشتر باشد.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر  درمان مشکلات نوزادان نارس ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

زردی نوزاد یک تغییر رنگ زرد در پوست و چشم نوزاد است که به این دلیل رخ می دهد که خون نوزاد حاوی بیلی روبین اضافی، یک ماده زرد رنگ، از کبد یا گلبول های قرمز است. در حالی که دلایل زیادی برای زردی وجود دارد، در نوزادان نارس شایع تر است.

مشکلات متابولیسم نوزادان نارس.

اغلب در متابولیسم خود مشکل دارند. برخی از نوزادان نارس ممکن است دچار سطح پایین غیر طبیعی قند خون شوند (هیپوگلیسمی). این ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که نوزادان نارس معمولا ذخایر کوچک تری از گلوکز ذخیره شده نسبت به نوزادان ترم دارند. همچنین نوزادان نارس در تبدیل گلوکز ذخیره شده خود به شکل های قابل استفاده تر و فعال گلوکز مشکل بیشتری دارند.

پیشنهاد مطالعه: مشاوره ژنتیک قبل از بارداری آیا ضروری است؟

مشکلات سیستم ایمنی.

سیستم ایمنی توسعه نیافته، که در نوزادان نارس رایج است، می تواند منجر به افزایش خطر عفونت شود. عفونت در نوزاد نارس می تواند به سرعت به جریان خون سرایت کند و باعث سپسیس شود، عفونتی که به جریان خون سرایت می کند.

عوارض طولانی مدت
در دراز مدت، زایمان زودرس ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

فلج مغزی. فلج مغزی اختلالی در حرکت، تون عضلانی یا وضعیت بدنی است که می تواند به دلیل عفونت، جریان خون ناکافی یا آسیب به مغز در حال رشد نوزاد در اوایل بارداری یا زمانی که کودک هنوز جوان و نابالغ است ایجاد شود.

اختلال در یادگیری احتمال اینکه نوزادان نارس در نقاط عطف مختلف رشد از همتایان کامل تر خود عقب بمانند، بیشتر است. در سنین مدرسه، کودکی که زودتر از موعد به دنیا آمده ممکن است بیشتر در معرض اختلالات یادگیری باشد.

مشکلات بینایی نوزادان نارس ممکن است به رتینوپاتی نارس مبتلا شوند، بیماری که زمانی رخ می دهد که عروق خونی در لایه حساس به نور اعصاب پشت چشم (شبکیه) متورم و بیش از حد رشد کنند. گاهی اوقات عروق غیرطبیعی شبکیه به تدریج شبکیه را زخمی می کنند و آن را از موقعیت خارج می کنند. هنگامی که شبکیه از پشت چشم جدا می شود، به آن جداشدگی شبکیه می گویند، وضعیتی که اگر تشخیص داده نشود، بینایی را مختل کرده و باعث نابینایی می شود.

مشکلات شنوایی نوزادان نارس.

در معرض افزایش درجاتی از کاهش شنوایی هستند. شنوایی همه نوزادان قبل از رفتن به خانه بررسی می شود.
مشکلات دندانی نوزادان نارس که به شدت بیمار بوده اند، در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکلات دندانی، مانند تاخیر در رویش دندان، تغییر رنگ دندان ها و دندان های نامناسب قرار دارند.

درمان مشکلات نوزادان نارس

درمان مشکلات نوزادان نارس

مشکلات رفتاری و روانی.

کودکانی که زایمان زودرس را تجربه کردند ممکن است بیشتر از نوزادان ترم دچار مشکلات رفتاری یا روانی خاص و همچنین تاخیر در رشد شوند.

مشکلات سلامتی مزمن نوزادان نارس بیشتر از نوزادان ترم به مشکلات سلامت مزمن مبتلا می شوند – که برخی از آنها ممکن است نیاز به مراقبت در بیمارستان داشته باشند. عفونت ها، آسم و مشکلات تغذیه احتمال بروز یا تداوم بیشتری دارند. نوزادان نارس نیز در معرض خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) هستند.

جلوگیری

اگرچه علت دقیق زایمان زودرس اغلب ناشناخته است، کارهایی وجود دارد که می توان برای کمک به زنان – به ویژه آنهایی که در معرض خطر بیشتری هستند – انجام داد تا خطر زایمان زودرس را کاهش دهند، از جمله:

مکمل های پروژسترون زنانی که سابقه زایمان زودرس، دهانه رحم کوتاه یا هر دو عامل دارند، ممکن است با مکمل پروژسترون خطر زایمان زودرس را کاهش دهند.
سرکلاژ دهانه رحم. این یک روش جراحی است که در دوران بارداری در زنان با دهانه رحم کوتاه یا سابقه کوتاهی دهانه رحم که منجر به زایمان زودرس شده است انجام می شود.

در طی این روش، دهانه رحم با بخیه های قوی بسته می شود که ممکن است حمایت بیشتری از رحم ایجاد کند. بخیه ها زمانی که زمان زایمان فرا می رسد برداشته می شوند. از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است از فعالیت شدید در طول باقیمانده بارداری خودداری کنید.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر  درمان مشکلات نوزادان نارس ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
زایمان زودرس چگونه اتفاق می افتد؟
نوشتهٔ بعدی
چگونه پسر دار شویم؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 29
  • 22
  • 2,057
  • 9,628
  • 157,930
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست