درمان با کرایوتراپی چگونه است و چقدر موثر است؟

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

درمان با کرایوتراپی چگونه است و چقدر موثر است؟

درمان با کرایوتراپی در رشت

واحد سنتی MRI یک لوله استوانه ای شکل بزرگ است که توسط یک آهنربای دایره ای احاطه شده است. روی میزی دراز می کشید که به داخل تونلی به سمت مرکز آهنربا می رود.

برخی از واحدهای MRI، که سیستم‌های سوراخ کوتاه نامیده می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آهنربا به طور کامل شما را احاطه نکند. برخی از دستگاه‌های جدید MRI دارای سوراخ با قطر بزرگ‌تر هستند که می‌تواند برای بیماران بزرگ‌تر یا مبتلایان به کلاستروفوبیا راحت‌تر باشد. واحدهای MRI “باز” در طرفین باز هستند.

آنها به ویژه برای معاینه بیماران بزرگتر یا مبتلایان به کلاستروفوبیا مفید هستند. واحدهای MRI باز می توانند تصاویر با کیفیت بالا را برای بسیاری از انواع امتحانات ارائه دهند. ام آر آی باز ممکن است برای معاینات خاصی استفاده نشود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

کرایوتراپی موضعی از یک سواب پنبه ای یا دستگاه اسپری استفاده می کند:

درمان کرایوتراپی در داخل بدن نیاز به راهنمایی تصویری و اپلیکاتور کرایوتراپی یا کرایوپروب دارد. کرایوپروب وسیله ای نازک و گرز مانند با دسته یا ماشه یا مجموعه ای از سوزن های کوچک است. کرایوپروب از طریق لوله به منبع نیتروژن یا آرگون متصل می شود. اکثر واحدهای کرایوتراپی از گاز آرگون استفاده می کنند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است.

کرایوتراپی ممکن است از برونکوسکوپ نیز استفاده کند. پزشکان از این لوله نازک و روشن برای بررسی داخل نای و برونش استفاده می کنند.

سیستم سرما درمانی از یک کامپیوتر برای کنترل جریان عامل خنک کننده استفاده می کند که معمولاً در مخازن گاز مجاور ذخیره می شود.

بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

این روش ممکن است از تجهیزات دیگری مانند خط داخل وریدی (IV)، دستگاه سونوگرافی و دستگاه‌هایی که ضربان قلب و فشار خون شما را کنترل می‌کنند، استفاده کند.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

روش کار چگونه است؟

کرایوتراپی از گاز نیتروژن یا آرگون برای ایجاد دمای بسیار سرد برای تخریب بافت های بیمار استفاده می کند. کرایوتراپی موضعی با استفاده مستقیم از نیتروژن مایع با یک سواب پنبه ای یا دستگاه اسپری، بافت های بیمار خارج از بدن را از بین می برد.

پزشکان از کرایوپروب ها برای درمان تومورهای زیر سطح پوست و اعماق بدن استفاده می کنند. با استفاده از هدایت تصویری، پزشک یک یا چند پروب کرایو را از طریق پوست به محل بافت بیمار وارد می کند. کرایوپروب نیتروژن مایع یا گاز آرگون را می رساند و بافت بیمار را منجمد می کند.

بافت زنده، سالم یا بیمار، نمی تواند در شرایط بسیار سرد مقاومت کند و به دلیل زیر خواهد مرد:

تشکیل یخ در مایع خارج سلولی که منجر به کم آبی سلولی می شود.
تشکیل یخ در داخل سلول در حدود -40 درجه سانتیگراد (40- درجه فارنهایت) یا کمتر، کریستالهای یخ کشنده درون سلولی شروع به تشکیل می کنند و تقریباً هر سلولی را از بین می برند.

ترکیدن از هر دو تورم ناشی از گسترش یخ در داخل سلول یا کوچک شدن ناشی از خروج آب از سلول.
از دست دادن خون رسانی سلول ها زمانی می میرند که منبع خون آنها توسط یخ تشکیل شده در رگ های خونی کوچک تومور خفه می شود و باعث لخته شدن می شود. درمان با کرایوتراپی در رشت

از آنجایی که میانگین زمان انعقاد خون تقریباً 10 دقیقه است، سرمای شدید حداقل 10-15 دقیقه، اگر نه بیشتر، حفظ می شود. این به اطمینان از رسیدن به دمای کشنده یخ کمک می کند. مشاهده مستقیم دمای فرسایش با برخی از دستگاه ها امکان پذیر است.

از آنجا که سرما درمانی شامل یک سری مراحل است که منجر به مرگ سلولی می شود، تومورها به طور مکرر منجمد و ذوب می شوند. به طور معمول، پزشک از دو یا چند چرخه انجماد و ذوب استفاده می کند.

بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت را می توانید از اینجا بشناسید.

هنگامی که سلول ها می میرند، گلبول های سفید خون سیستم ایمنی بدن برای پاکسازی بافت مرده کار می کنند.

روش چگونه انجام می شود؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده خاص، مانند یک رادیولوژیست مداخله ای، معمولا کرایوتراپی را در مجموعه رادیولوژی مداخله ای یا اتاق عمل انجام می دهد. این روش اغلب به صورت سرپایی انجام می شود. با این حال، برخی از بیماران ممکن است پس از این روش نیاز به پذیرش داشته باشند. از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به پذیرش دارید یا خیر.

روی میز روش دراز خواهید کشید. اگر پزشک درمان با کرایوتراپی در رشت موضعی انجام دهد، نیتروژن مایع را با یک سواب پنبه ای یا دستگاه اسپری به ناحیه مورد نظر اعمال می کند.

برای تومورهای اعماق بدن که می توان از طریق پوست به آنها نزدیک شد، پزشک یک روش از راه پوست را انجام می دهد و اپلیکاتورهای نازک به اندازه سوزن یا کرایوپروب ها را وارد می کند. پزشک یا پرستار ممکن است شما را به مانیتورهایی متصل کند که ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن و نبض شما را ردیابی می کند.

یک پرستار یا تکنسین یک خط داخل وریدی (IV) را در ورید دست یا بازوی شما وارد می‌کند تا یک آرام‌بخش تجویز کند. این روش ممکن است از آرامبخشی متوسط استفاده کند. نیازی به لوله تنفسی ندارد. با این حال، برخی از بیماران ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند. یک پزشک یا پرستار محل قرار دادن را با یک پارچه استریل تراشیده، استریل کرده و می پوشاند.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

پزشک یک برش پوستی بسیار کوچک در محل ایجاد می کند. با استفاده از راهنمایی تصویربرداری، پزشک یک یا چند اپلیکاتور یا کرایوپروب را از طریق پوست به محل بافت بیمار وارد می کند.

پس از قرار گرفتن در محل، دستگاه ها نیتروژن مایع یا گاز آرگون را تحویل می دهند. به غیر از دستگاه ها هیچ چیز دیگری وارد بدن نمی شود. این دستگاه با کاهش سریع دما در نوک خود یک “توپ یخی” ایجاد می کند. درمان با کرایوتراپی در رشت

این باعث یخ زدن تمام آب در ناحیه اطراف نوک پروب می شود. تصویربرداری قرار دادن دستگاه ها را راهنمایی می کند و فرآیند انجماد را نظارت می کند. پزشک می تواند “توپ یخ” را با استفاده از سونوگرافی، CT یا MRI تجسم کند. برخی از تومورها برای انجماد کامل به چندین دستگاه نیاز دارند.

برای سرطان پروستات، پزشک شش تا هشت اپلیکاتور را از طریق پرینه (بافت بین رکتوم و کیسه بیضه و آلت تناسلی) با استفاده از راهنمایی اولتراسوند وارد می کند. در پایان عمل، پزشک دستگاه ها را برمی دارد و برای جلوگیری از خونریزی فشار می آورد.

آنها دهانه پوست را با بانداژ می پوشانند. به طور معمول، نیازی به بخیه نیست. پزشک یا پرستار خط IV شما را قبل از رفتن به خانه برمی دارد. کل روش معمولا یک تا سه ساعت طول می کشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
آنچه باید در مورد سرما درمانی بدانید؟
نوشتهٔ بعدی
در حین عمل سزارین و بعد از آن چه چیزی را تجربه خواهیم کرد؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 674
  • 168
  • 4,090
  • 14,515
  • 163,269
  • اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳
فهرست