ترومای مثانه چیست؟

ترومای مثانه

ترومای مثانه چیست؟

ترومای مثانه

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

دکمه اشتراک گذاری فیس بوک، دکمه اشتراک گذاری توییتر، دکمه اشتراک گذاری، دکمه اشتراک گذاری ایمیل، این دکمه اشتراک گذاری
مثانه اغلب آسیب نمی بیند. استخوان های لگن از بسیاری از نیروهای خارجی محافظت می کنند. اما مثانه ممکن است در اثر ضربه یا سوراخ کردن اشیا آسیب ببیند. اغلب این موارد مربوط به شکستگی لگن است. ارزیابی به موقع و مدیریت مناسب برای بهترین نتایج حیاتی است.

مثانه معمولا چگونه کار می کند؟

مثانه اندامی بادکنکی شکل است که ادرار را که در کلیه ها ساخته می شود ذخیره می کند. توسط عضلات لگنی در قسمت پایین شکم شما ثابت می شود. وقتی مثانه پر نباشد، مثانه شل می شود. ماهیچه های دیواره مثانه به آن اجازه می دهند که با پر شدن از ادرار منبسط شود. سیگنال های عصبی در مغز به شما اطلاع می دهند که مثانه در حال پر شدن است.

سپس احساس می کنید که باید به دستشویی بروید. مغز به ماهیچه های مثانه می گوید که منقبض شوند (یا “انقباض”). این باعث می شود ادرار از طریق مجرای ادرار از بدن شما خارج شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر ترومای مثانه ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

دو نوع اصلی آسیب به مثانه در اثر ضربه، کبودی و پارگی است.

آسیب بلانت (کبودی) آسیب ناشی از ضربات وارده به مثانه است. آسیب نافذ (پارگی) آسیب ناشی از سوراخ شدن چیزی در مثانه است.

تقریباً هرکسی که آسیب شدیدی به مثانه داشته باشد، خون را در ادرار می بیند. کسانی که آسیب نافذ دارند ممکن است در واقع خونریزی را مشاهده نکنند. ممکن است در زیر ناف درد وجود داشته باشد، اما بسیاری از اوقات درد ناشی از آسیب های دیگر باعث می شود که درد مثانه به سختی متوجه شود.

اگر سوراخ بزرگی در مثانه وجود داشته باشد و تمام ادرار به داخل شکم نشت کند، دفع ادرار غیرممکن است. در زنان، اگر آسیب به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است واژن و همچنین مثانه پاره شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ادرار از طریق واژن از مثانه نشت کند. در این حالت ممکن است خون از واژن نیز خارج شود.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شروع ادرار سخت است
  • جریان ضعیف ادرار
  • ادرار دردناک
  • تب
  • کمر درد شدید.

 

ترومای مثانه

ترومای مثانه

علل

هنگامی که مثانه خالی است، استخوان های لگن از آن در برابر ضربات وارده به قسمت تحتانی شکم محافظت می کنند. با این حال، وقتی مثانه پر می شود، بالای مثانه به سمت شکم بالا می رود، جایی که کمتر محافظت می شود. در کودکان، استخوان های لگن به طور کامل رشد نکرده اند، بنابراین راحت تر از بزرگسالان آسیب می بینند.

اگر لگن با نیرویی به اندازه کافی برای شکستن استخوان های لگن مورد اصابت قرار گیرد، مثانه ممکن است آسیب ببیند حتی اگر خالی باشد.

متداول ترین راه هایی که مثانه آسیب می بیند عبارتند از:

  1. تصادف ماشین.
  2. از مکان های مرتفع سقوط می کند.
  3. افتادن جسم سنگین روی قسمت پایین شکم.
  4. با بستن کمربند ایمنی می توانید از ضربه به مثانه در اثر تصادف اتومبیل جلوگیری کنید.

کمربند ایمنی را باید به عنوان کمربند ببندید و نه از روی شکم. در هنگام تصادف اتومبیل، مسافران با مثانه پر که کمربند ایمنی را دور شکم بسته اند، ممکن است نیروی تصادف روی مثانه پر تمرکز کنند.

پیشنهاد مطالعه: علائم و علل ناباروری زنان چیست؟

مثانه همچنین می تواند با سوراخ شدن از بیرون آسیب ببیند (“ترومای نافذ”). برخی از علل ترومای نافذ عبارتند از:

  • گلوله ها
  • چاقوها
  • ترکش
  • مواد منفجره دست ساز (IED)

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با قرار دادن یک لوله (“کاتتر”) در مثانه و گرفتن مجموعه ای از اشعه ایکس آسیب مثانه را تشخیص می دهد. ممکن است قبل از قرار دادن کاتتر از مجرای ادرار عکسبرداری با اشعه ایکس گرفته شود تا بررسی شود که آیا آسیب دیده است یا خیر.

قبل از گرفتن اشعه ایکس، مثانه با مایعی پر می شود که آن را روی اشعه ایکس قابل مشاهده می کند.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر ترومای مثانه ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

درمان ضربه به مثانه به نوع آسیب بستگی دارد.

  • آسیب بلانت آسیب ناشی از ضربات وارده به مثانه است. این باعث کبودی مثانه می شود.
  • آسیب نافذ آسیب ناشی از سوراخ شدن چیزی در مثانه است. این باعث پاره شدن مثانه می شود.
ترومای مثانه

ترومای مثانه

کوفتگی

بیشتر اوقات دیواره مثانه پاره نمی شود و فقط کبود می شود. تنها علامت آن ادرار خونی خواهد بود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است فقط یک کاتتر عریض در مثانه بگذارد تا لخته ها عبور کنند. هنگامی که ادرار شفاف شد، در صورتی که هیچ دلیل دیگری برای رها کردن آن وجود نداشته باشد، کاتتر خارج می شود.

پارگی داخل صفاقی

اگر پارگی در بالای مثانه باشد، معمولاً سوراخ به قسمتی از شکم باز می‌شود که کبد، طحال و روده را نگه می‌دارد. نشت ادرار به شکم یک مشکل جدی است. این پارگی با جراحی بسته می شود. یک کاتتر تا 2 هفته پس از جراحی در مثانه باقی می ماند تا مثانه استراحت کند. لوله یا از طریق مجرای ادرار یا از طریق پوست زیر ناف خارج می شود.

پارگی خارج صفاقی

اگر پارگی در پایین یا کنار مثانه باشد، ادرار به جای حفره شکمی به بافت های اطراف مثانه نشت می کند. صدمات پیچیده از این نوع باید با جراحی ترمیم شوند. اما اغلب می توان آن را با قرار دادن یک کاتتر عریض در مثانه برای خالی نگه داشتن آن درمان کرد. ادرار و خون در کیسه جمع آوری تخلیه می شود. معمولاً حداقل 10 روز طول می کشد تا مثانه بهبود یابد. کاتتر تا زمانی که اشعه ایکس نشان دهد که نشتی مهر و موم شده است در مثانه باقی می ماند. اگر کاتتر به درستی تخلیه نشود، جراحی لازم است.

آسیب های نافذ

آسیب مثانه ناشی از گلوله یا سایر اشیاء نافذ معمولاً با جراحی برطرف می شود. در بیشتر مواقع، سایر اعضای ناحیه آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارند. پس از جراحی، یک کاتتر در مثانه گذاشته می شود تا ادرار و خون را تخلیه کند تا زمانی که مثانه بهبود یابد.

بعد از درمان

پس از خارج شدن کاتتر، ادرار باید در عرض چند هفته به حالت عادی برگردد. معمولاً چند روز آنتی بیوتیک مصرف می کنید تا از شر هرگونه عفونت مثانه ناشی از آسیب یا کاتتر خلاص شوید. در برخی از بیماران، مثانه ممکن است برای چندین هفته یا ماه به دلیل تحریک آسیب “بیش از حد فعال” باشد.

با مثانه بیش فعال، نیاز به ادرار کردن مکرر (“تکرر”) یا ناگهانی (“فوریت”) احساس می شود. برای این کار، ممکن است داروهایی برای کمک به آرام کردن مثانه به شما داده شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر ترومای مثانه ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
آیا می توانید با توجه به اندازه شکم خود تعیین جنسیت کرد؟
نوشتهٔ بعدی
زایمان زودرس چگونه اتفاق می افتد؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 389
  • 156
  • 3,997
  • 11,652
  • 159,873
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست