علائم و علل ناباروری زنان چیست؟

علائم و علل ناباروری زنان

علائم و علل ناباروری زنان چیست؟

علائم و علل ناباروری زنان

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

اگر نتوانستید در مدت زمان معقلی باردار شوید ، برای ارزیابی و درمان ناباروری از پزشک خود کمک بگیرید. شما و شریک زندگی خود باید ارزیابی شوید. پزشک یک شرح حال دقیق پزشکی گرفته و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر  علائم و علل ناباروری زنان ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

آزمایش های باروری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش تخمک گذاری.

یک کیت پیش بینی تخمک گذاری در خانه و بدون نسخه ، افزایش هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را که قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد تشخیص می دهد. آزمایش خون برای پروژسترون – هورمونی که پس از تخمک گذاری تولید می شود – همچنین می تواند تخمک گذاری شما را اثبات کند. سایر سطوح هورمونی مانند پرولاکتین نیز ممکن است بررسی شود.

هیستروسالپنگوگرافی.

در طی هیستروسالپنگوگرافی (his-tur-o-sal-ping-GOG-ruh-fee) ، کنتراست اشعه ایکس به رحم شما تزریق می شود و از اشعه ایکس برای بررسی مشکلات داخل رحم استفاده می شود. این آزمایش همچنین نشان می دهد که آیا مایع از رحم خارج شده و از لوله های فالوپ خارج می شود یا خیر. اگر مشکلی پیدا شد ، به احتمال زیاد نیاز به ارزیابی بیشتری دارید.

علائم و علل ناباروری زنان

علائم و علل ناباروری زنان

آزمایش ذخیره تخمدان.

این آزمایش به تعیین کیفیت و کمیت تخمک های موجود برای تخمک گذاری کمک می کند. زنان در معرض تهی شدن تخمک تخلیه شده – از جمله زنان بالای 35 سال – ممکن است این سری آزمایش خون و تصویربرداری را انجام دهند.
سایر آزمایشات هورمونی سایر تستهای هورمونی سطح هورمونهای تخمک گذاری و همچنین هورمونهای تیروئید و هیپوفیز را که فرآیندهای تولید مثل را کنترل می کنند ، بررسی می کند.
آزمایشات تصویربرداری سونوگرافی لگن به دنبال بیماری رحم یا لوله فالوپ است. گاهی اوقات از سونوهیستروگرام که به آن سونوگرافی تزریق سالین نیز می گویند یا هیستروسکوپی برای مشاهده جزئیات داخل رحم استفاده می شود که در سونوگرافی معمولی قابل مشاهده نیست.

سونوگرافی.

بسته به شرایط شما ، به ندرت آزمایش شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لاپاراسکوپی.

این جراحی با حداقل تهاجم شامل ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف و قرار دادن یک دستگاه مشاهده نازک برای بررسی لوله های فالوپ ، تخمدان ها و رحم است. لاپاراسکوپی می تواند آندومتریوز ، اسکار ، انسداد یا بی نظمی لوله های فالوپ و مشکلات تخمدان ها و رحم را تشخیص دهد.

آزمایش ژنتیک.

آزمایش ژنتیک به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا تغییراتی در ژن های شما وجود دارد که ممکن است باعث ناباروری شود.

درمان ناباروری بستگی به علت ، سن شما ، مدت زمان ناباروری و ترجیحات شخصی شما دارد. از آنجا که ناباروری یک اختلال پیچیده است ، درمان شامل تعهدات مالی ، جسمی ، روانی و زمانی قابل توجهی است.

درمان می تواند باروری را از طریق دارو یا جراحی ترمیم کند یا با تکنیک های پیچیده به شما کمک کند باردار شوید.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر  علائم و علل ناباروری زنان ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

داروهایی برای باردار شدن

داروهایی که تخمک گذاری را تنظیم یا تحریک می کنند به عنوان داروهای باروری شناخته می شوند. داروهای باروری درمان اصلی زنانی است که به دلیل اختلالات تخمک گذاری نابارور هستند.

داروهای باروری به طور کلی مانند هورمون های طبیعی-هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH)-برای تحریک تخمک گذاری عمل می کنند. آنها همچنین در زنانی که تخمک گذاری می کنند برای تحریک تخمک بهتر یا تخمک اضافی یا تخمک استفاده می شوند.

علائم و علل ناباروری زنان

علائم و علل ناباروری زنان

داروهای باروری شامل موارد زیر است:

کلومیفن سیترات این دارو به صورت خوراکی تخمک گذاری را تحریک می کند و باعث می شود غده هیپوفیز FSH و LH بیشتری آزاد کند ، که باعث رشد فولیکول تخمدان حاوی تخمک می شود. این به طور کلی اولین خط درمانی برای زنان زیر 39 سال است که PCOS ندارند.
گنادوتروپین ها این درمان های تزریقی ، تخمدان را برای تولید چندین تخمک تحریک می کند. داروهای گنادوتروپین شامل گنادوتروپین یائسگی انسانی یا hMG (منوپور) و FSH (Gonal-F، Follistim AQ، Bravelle) است.

گنادوتروپین دیگر ، گنادوتروپین کوریونی انسانی (Ovidrel ، Pregnyl) ، برای بلوغ تخمک ها و ترشح آنها در زمان تخمک گذاری استفاده می شود. نگرانی هایی وجود دارد که خطر بیشتری برای باردار شدن چند قلو و زایمان زودرس با استفاده از گنادوتروپین وجود دارد.

متفورمین این دارو زمانی استفاده می شود که مقاومت به انسولین علت شناخته شده یا مشکوک به ناباروری است ، معمولاً در زنان با تشخیص PCOS. متفورمین (Fortamet) به بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند ، که می تواند احتمال تخمک گذاری را افزایش دهد.

لتروزول لتروزول (Femara) متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان مهار کننده های آروماتاز شناخته می شوند و مشابه کلومیفن عمل می کند. لتروزول معمولاً برای زنان زیر 39 سال مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمدان استفاده می شود.

بروموکریپتین بروموکریپتین (Cycloset ، Parlodel) ، آگونیست دوپامین ، ممکن است زمانی استفاده شود که مشکلات تخمک گذاری در اثر تولید بیش از حد پرولاکتین (هیپرپرولاکتینمی) توسط غده هیپوفیز ایجاد می شود.

استفاده از داروهای باروری خطراتی را به دنبال دارد ، از جمله:

بارداری با چند قلو. داروهای خوراکی خطر چند قلو (کمتر از 10) و عمدتا خطر دوقلوها را دارند. شانس شما با داروهای تزریقی تا 30 درصد افزایش می یابد. داروهای باروری تزریقی همچنین خطر اصلی سه قلو یا بیشتر را به همراه دارد.

به طور کلی ، هرچه جنین بیشتری حمل کنید ، خطر زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد و مشکلات بعدی رشد بیشتر است. گاهی اوقات ، اگر تعداد زیادی فولیکول ایجاد شود ، تنظیم داروها می تواند خطر چندقلوها را کاهش دهد.

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS). تزریق داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری می تواند باعث OHSS شود ، که بسیار نادر است. علائم و نشانه ها ، که شامل تخمدان های متورم و دردناک است ، معمولاً بدون درمان از بین می رود و شامل درد خفیف شکمی ، نفخ ، تهوع ، استفراغ و اسهال است.

ممکن است شکل شدیدتری از OHSS ایجاد شود که همچنین می تواند باعث افزایش سریع وزن ، بزرگ شدن تخمدان های دردناک ، مایع در شکم و تنگی نفس شود.

خطرات طولانی مدت تومورهای تخمدان. اکثر مطالعات روی زنانی که از داروهای باروری استفاده می کنند نشان می دهد که خطرات طولانی مدت کمی وجود دارد. با این حال ، برخی از مطالعات نشان می دهد که زنانی که به مدت 12 ماه یا بیشتر بدون بارداری موفق از داروهای باروری استفاده می کنند ، ممکن است بعداً در معرض افزایش تومورهای مرزی تخمدان باشند.

خطر ابتلا به تومورهای تخمدانی در زنانی که هرگز باردار نشده اند بیشتر است ، بنابراین ممکن است به مشکل زمینه ای مربوط باشد نه به درمان. از آنجا که میزان موفقیت به طور معمول در چند دوره اول درمان بیشتر است ، ارزیابی مجدد استفاده از داروها هر چند ماه یکبار و تمرکز بر درمان هایی که بیشترین موفقیت را دارند مناسب به نظر می رسد.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر  علائم و علل ناباروری زنان ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
منوراژی در زنان چیست و آیا خطرناک است؟
نوشتهٔ بعدی
تفاوت واژینوز باکتریایی و عفونت مخمر واژن؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 545
  • 220
  • 4,156
  • 11,852
  • 160,245
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست