چه داروهای طبیعی یا خانگی به تسکین مقاربت دردناک (سکس) کمک می کند؟

تسکین مقاربت دردناک

چه داروهای طبیعی یا خانگی به تسکین مقاربت دردناک (سکس) کمک می کند؟

تسکین مقاربت دردناک

استفاده از ژل های روان کننده روی اندام های جنسی خارجی، فرج و لب ها و همچنین استفاده از محصولات روان کننده در واژن ممکن است برای برخی از زنان مفید باشد و درد را در حین مقاربت کاهش دهد. اسباب بازی های جنسی مانند ویبراتور یا دیلدو نیز ممکن است مفید باشند. یک زن باید قبل از اقدام به استفاده از گشادکننده واژن با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کند.

چه درمان های پزشکی برای مقاربت دردناک (سکس) موجود است؟

درمان درد هنگام مقاربت به علت آن بستگی دارد. زمانی که علت آن مشخص شود، درد داخل رحمی قابل درمان است.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر تسکین مقاربت دردناک ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

آتروفی (نازک شدن دیواره های واژن) به دلیل یائسگی:

درد ورودی (داخلی) ناشی از آتروفی واژن در میان زنان یائسه که داروهای جایگزین استروژن مصرف نمی کنند، شایع است. جریان خون و ظرفیت روانکاری به طور مستقیم به جایگزینی استروژن پاسخ می دهد. سریع‌ترین برگشت آتروفی واژن زمانی اتفاق می‌افتد که کرم موضعی واژینال استروژن مستقیماً روی واژن و دهانه آن اعمال شود. این کرم فقط با نسخه موجود است. محصولات جدیدتر غیر استروژنی نیز اکنون در دسترس هستند.

اورتریت و سندرم مجرای ادرار:

تحریک مجرای ادرار و مثانه تحتانی می تواند ناشی از کمبود استروژن باشد. این ممکن است منجر به سوزش ادرار، تکرر و تردید شود. در چنین مواردی ممکن است شواهدی از عفونت باکتریایی در بررسی میکروسکوپی ادرار وجود نداشته باشد.

در صورت عدم وجود هرگونه التهاب مزمن مجرای ادرار، این علائم ممکن است ناشی از این علائم باشد، ممکن است ناشی از اسپاسم عضلانی، اضطراب، سطح پایین استروژن یا ترکیبی از این عوامل باشد. پزشک ممکن است مجرای ادرار را گشاد کند یا ممکن است آنتی بیوتیک با دوز کم تجویز کند. گاهی اوقات، داروهای ضد افسردگی و ضد اسپاسم برای کاهش انقباضات عضلانی مثانه نیز ممکن است تجویز شود.

تسکین مقاربت دردناک

پیشنهاد مطالعه: اطلاعات اولیه در مورد سرطان دهانه رحم چیست؟

روانکاری ناکافی:

درمان روانکاری ناکافی به علت خاص آن بستگی دارد. یکی از گزینه های درمان شامل روان کننده های محلول در آب است (برای استفاده با کاندوم، زیرا سایر انواع روان کننده ها ممکن است به دیواره پیشگیرانه آسیب برسانند). اگر برانگیختگی کافی صورت نگیرد، پیش بازی گسترده تر ممکن است در افزایش رطوبت واژن مفید باشد.

واژینیسموس:

اسپاسم دردناک عضلات در دهانه واژن ممکن است پاسخی غیرارادی اما مناسب به محرک های دردناک باشد. این اسپاسم ها ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله ورود دردناک، تجربیات دردناک جنسی قبلی، سوء استفاده جنسی قبلی، یا تعارض حل نشده در مورد تمایلات جنسی باشد. برای یک زن مبتلا به واژینیسموس، پزشک ممکن است رفتار درمانی، از جمله تمرینات آرام سازی واژن را توصیه کند.

تنگی واژن (تنگی غیر طبیعی):

پزشکان معمولاً پس از جراحی لگن، تابش لگن یا یائسگی، تنگی واژن را مشاهده می کنند. برای درمان این تنگی ها از اتساع غیرفعال و استروژن استفاده می شود. گاهی اوقات جراحی ترمیمی واژن ضروری است.

سیستیت بینابینی:

این وضعیت به التهاب مزمن مثانه بدون علت شناخته شده اشاره دارد. با این حال، مقاربت دردناک یک علامت شایع است. یک پزشک ممکن است یک سیستوسکوپی (روشی برای مشاهده داخل مثانه) و متسع کردن (کشش) دیواره مثانه به منظور تلاش برای درمان این عارضه انجام دهد. درمان های دیگر شامل شستشوی مثانه با دی متیل سولفوکسید (DMSO) و همچنین داروهای خوراکی، به عنوان مثال. ایمی پرامین (توفرانیل) یا پنتوسان (المیرون).

آندومتریوز:

آندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش داخلی رحم در مکان‌های خارج از رحم در خارج از داخل رحم یافت می‌شود. درد در حین مقاربت ناشی از آندومتریوز اغلب دیده می شود. تسکین این درد اغلب نشان دهنده موفقیت در درمان اندومتریوز است.

ولوواژینیت (التهاب فرج و واژن):

این مشکل چه عود کننده یا مزمن باشد، با وجود افزایش تعداد درمان‌های بدون نسخه، شایع است.
اگر به خوددرمانی با ژل های روان کننده یا درمان اولیه توسط پزشک پاسخ ندهد، ممکن است یک زن برای شناسایی علت به ارزیابی دقیق تری نیاز داشته باشد.

یک پزشک ممکن است از یک زن بپرسد که آیا از آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ استفاده می کند یا اینکه آیا دوش می گیرد. اگر چنین است، این اقدامات باید متوقف شود تا مشخص شود که آیا یک ارگانیسم ایجاد کننده بیماری خاص وجود دارد یا خیر. آموزش بهداشت مناسب واژن ممکن است مفید باشد.

درمان بر اساس وجود باکتری یا موجودات دیگر است. اغلب، هیچ ارگانیسم واحدی شناسایی نمی شود. ممکن است پزشک در مورد بهداشت مناسب با زن صحبت کند.
اگر علائم عود کننده با شریک جنسی مشترک باشد، هر دو فرد باید برای بیماری های مقاربتی (STDs) آزمایش شوند.

یک پزشک باید احتمال عفونت متناوب مجرای ادرار با کلامیدیا (یک STD) و همچنین عفونت مجاری ادراری شایع‌تر را در نظر بگیرد. اگر یکی از آنها کشف شد، باید با آنتی بیوتیک مناسب درمان شوند.

چسبندگی لگن (بافتی که به هم چسبیده است، گاهی اوقات بعد از جراحی ایجاد می‌شود): درد ناشی از آمیزش ناشی از چسبندگی لگن را می‌توان با برداشتن یا بریدن چسبندگی‌ها تسکین داد.

بازگشت به عقب رحم:

علاوه بر عللی که قبلاً در مورد آنها صحبت شد، ممکن است بیمار به عنوان علت درد خود چیزی را که به آن بازگشت رحمی می گویند نیز داشته باشد. این اصطلاح به رحمی اطلاق می‌شود که در لگن به سمت عقب متمایل می‌شود، بر خلاف جهت کج شدن معمول به جلو. این می تواند مادرزادی یا به دلیل آسیب زایمان به رباط های حمایت کننده رحم باشد. همچنین ممکن است به دلیل چسبندگی های لگنی باشد که رحم را به سمت عقب به یک مکان غیر طبیعی می کشد. این وضعیت اغلب نیاز به جراحی زنان برای اصلاح دارد.

با داشتن شرح حال کافی، معاینه فیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی، پزشک باید بتواند علت دیسپارونی را مشخص کند. این امکان ایجاد یک برنامه عملی را فراهم می کند که بهترین امکان را برای رفع سندرم درد لگن فراهم می کند.

کدام پزشکان به درمان مقاربت دردناک (سکس) می پردازند؟

ممکن است یک زن به متخصصان زیر نیاز داشته باشد:

متخصص زنان: معاینه یا آزمایش کامل لگن.
اورولوژیست: ارزیابی مثانه و مجرای ادرار.
متخصص سلامت رفتار: ارزیابی عوامل اجتماعی یا روانشناختی احتمالی در مشکل.

آیا می توان از رابطه جنسی دردناک جلوگیری کرد؟

در تلاش برای جلوگیری از مقاربت دردناک، یک زن ممکن است از استفاده از موارد زیر اجتناب کند یا متوقف کند:

صابون های معطر.
دوش کردن.
عطرهای واژینال.
حمام های حباب دار.
دستمال توالت معطر یا رنگی.
آستر شورت یا لباس زیر مصنوعی تنگ مانند شلنگ شورت.

چشم انداز فردی با مقاربت دردناک (سکس) چیست؟

امروزه علل درد در حین مقاربت اغلب قابل کشف و درمان هستند. برای بهترین نتایج، یک رویکرد تیمی شامل همه متخصصان ذکر شده در بالا توصیه می شود.