راهنمایی واکسیناسیون در دوران بارداری

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

راهنمایی واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسن و بارداری

واکسن ها با ایجاد پادتن در بدن شما در برابر ویروس ها و باکتری ها، مقدار باورنکردنی محافظت در برابر بیماری ها را فراهم می کنند، اما آیا برای مادران باردار یا شیرده و نوزادشان بی خطر هستند؟ مزایای واکسن برای زنان و نوزادان در دوران بارداری، به ویژه، بسته به واکسن متفاوت است. بیایید نگاهی به تفاوت ها بیندازیم و اینکه کدام واکسن ممکن است ایمن یا مضر باشد. مثل همیشه، این اطلاعات نباید جای مراقبت های پزشکی یا توصیه های ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما را بگیرد، بنابراین لطفاً قبل از تصمیم گیری بر اساس اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این وبلاگ، حتما با آنها مشورت کنید.

درک اصول اولیه واکسن

هنگامی که واکسینه می شوید، سیستم ایمنی بدن شما فعال می شود و شروع به ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با بیماری هایی که برای آن واکسینه شده اید، می کند. این به بدن شما کمک می کند تا زمانی که در آینده با آن مواجه شد، آن بیماری را شناسایی کند و با آن مبارزه کند یا از ابتلای شما به بیماری جلوگیری کند.

دکتر نگار غلامعلی پور  ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  وجراح و متخصص نازایی رشت می باشند.

 

انواع اولیه واکسن

دو نوع اصلی واکسن وجود دارد: زنده و غیرفعال.

واکسن “زنده” اساسا از باکتری ها یا ویروس هایی ساخته می شود که ضعیف شده اند، اما کشته نمی شوند. واکسن‌های غیرفعال از این جهت متفاوت هستند که از باکتری‌ها یا ویروس‌هایی ساخته شده‌اند که کشته شده‌اند. این واکسن‌ها نمی‌توانند بیماری‌ای را که قرار است از آن پیشگیری کنند، ایجاد کنند و به عبارت ساده، همچنان باعث می‌شوند بدن شما آنتی‌بادی‌ها را تولید کند. سوالات متداول در مورد واکسن و بارداری اطلاعات نادرست زیادی در مورد واکسن ها و بارداری در گردش است، بنابراین ما می خواهیم برای برخی از سوالات رایجی که می شنویم، رکورد درست کنیم.

آیا واکسن ها می توانند باردار شدن را برای من دشوارتر کنند؟ پاسخ: طبق مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، هیچ مدرکی مبنی بر سخت‌تر شدن باردار شدن توسط واکسن‌ها وجود ندارد.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

آیا دریافت واکسن می تواند شانس سقط جنین را افزایش دهد؟

پاسخ: بسیاری از مطالعات افزایش احتمال سقط جنین به دلیل واکسیناسیون را نشان نداده اند. متأسفانه، سقط جنین در هر بارداری صرف نظر از وضعیت واکسن ممکن است رخ دهد.

آیا واکسن ها می توانند شانس نقایص مادرزادی را افزایش دهند؟

پاسخ: خطر پس زمینه برای هر زن در دوران بارداری داشتن نوزادی با نقص مادرزادی 3-5٪ است. مطالعات نشان می دهد که این خطر با تزریق واکسن افزایش نمی یابد.

آیا تزریق واکسن می تواند باعث عوارض بارداری یا مشکلات سلامتی طولانی مدت برای نوزاد شود؟

پاسخ: مطالعات افزایش عوارض یا مشکلات سلامتی طولانی مدت را برای نوزاد پس از تزریق واکسن نشان نمی دهد.

“آیا دریافت واکسنی حاوی تیمروسال بی خطر است؟”

پاسخ: مطالعات نشان نداده است که تیمروسال (مواد نگهدارنده ای که برای جلوگیری از رشد باکتری های مضر در واکسن ها استفاده می شود) اثرات مضری را در یک زن باردار یا جنین او ایجاد کند. اگر مردی واکسینه شود، آیا می‌تواند بر باروری او تأثیر بگذارد یا احتمال نقص‌های مادرزادی نوزاد را افزایش دهد؟»

پاسخ: در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های زنده یا غیرفعال بر اسپرم مرد تأثیر می‌گذارد یا احتمال نقایص مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

واکسن های توصیه شده در دوران بارداری

چند واکسن وجود دارد که در دوران بارداری توصیه می شود. در شرایط عادی، آنها عوارض جانبی ای را که ثابت شده است به یک زن یا جنین آسیب می رساند، ایجاد نمی کنند. واکسن های توصیه شده در دوران بارداری عبارتند از:

واکسن آنفولانزای فصلی

زنان باردار در صورت ابتلا به آنفولانزا شانس بیشتری برای عوارض جدی دارند، به همین دلیل است که واکسن آنفولانزا به شدت توصیه می شود. عواقب عدم ابتلا به آن در دوران بارداری بسیار بیشتر از ابتلا به آن است. در حالی که ممکن است عوارض جانبی جزئی از واکسن آنفولانزا را تجربه کنید، این طبیعی است و بسیار بهتر از دریافت آنفولانزای واقعی است. تزریق واکسن آنفولانزا بهترین راه برای محافظت از خود و کودکتان است و می‌توان آن را در هر مقطعی از بارداری تجویز کرد.

واکسن Tdap

واکسن Tdap در دوران بارداری توصیه می شود و به ویژه بین هفته های 27-36 بارداری زنان مفید است. در حالی که می توانید آن را در هر مقطعی از بارداری خود دریافت کنید، دریافت آن در سه ماهه سوم ممکن است به محافظت از کودک شما در برابر بیماری پس از تولد کمک کند. این مهم است زیرا سیاه سرفه (سیاه سرفه) می تواند برای نوزادان و کودکان کشنده باشد و آنها تا دو ماهگی واجد شرایط دریافت واکسن Tdap خود نیستند.

مادر با دریافت واکسن Tdap در سه ماهه سوم بارداری، احتمال ابتلای نوزاد به سیاه سرفه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا نوزاد بتواند Tdap خود را دریافت کند.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
واکسیناسیون در دوران بارداری اهمیت فراوان دارد؟
نوشتهٔ بعدی
علائم و علل ناباروری چیست؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 175
  • 74
  • 3,575
  • 13,746
  • 162,441
  • اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳
فهرست