منوراژی در زنان چیست و آیا خطرناک است؟

منوراژی در زنان

منوراژی در زنان چیست و آیا خطرناک است؟

منوراژی در زنان

منوراژی به جریانات قاعدگی شدید یا طولانی اشاره دارد. این وضعیت ممکن است با گرفتگی های قاعدگی شدید ، که به نام دیسمنوره شناخته می شود ، همراه باشد. منوراژی درمان نشده می تواند منجر به کم خونی (فقر آهن) شود.

منوراژی می تواند ناشی از انواع بیماری های زمینه ای باشد. شما همیشه باید در مورد تغییرات جریان قاعدگی یا در صورت مشاهده علائم منوراژی به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما می تواند منوراژی یا متروراژی را تشخیص دهد ، بیماری دیگری که باعث خونریزی شدید می شود. برخلاف منوراژی که خونریزی شدید قاعدگی است ، متروراژی لکه بینی یا خونریزی شدید بین دوره ها است. برخی از افراد دچار منومتروراژی هستند ، ترکیبی از هر دو بیماری.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان که از خدمات تخصصی خانم دکتر  منوراژی در زنان ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

علت منوراژی چیست؟

منوراژی می تواند مزمن یا گاه به گاه باشد. این بیماری طیف گسترده ای از علل بالقوه دارد.

• عوارض جانبی IUD (دستگاه داخل رحمی)
  • فیبروئید رحم
  • عدم تعادل هورمونی ناشی از شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • دوره های قاعدگی بدون تخمک گذاری (تخمک گذاری)
  • حاملگی خارج رحمی و سایر عوارض بارداری
  • پولیپ های رحم
  • آدنومیوز
  • داروها ، مانند داروهای ضد انعقاد خون
  • بیماری تیرویید
  • بیماری فون ویلبراند و سایر اختلالات وراثتی خونریزی
  • سرطان رحم (آندومتر)
  • سرطان دهانه رحم
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی

علائم آن چیست؟

برای بسیاری از افرادی که قاعدگی دارند ، چرخه نامنظم طبیعی است. گاهی ممکن است پریودی بیشتر از ماههای گذشته طول بکشد یا سنگین تر شود. با این حال ، منوراژی با این تغییرات طبیعی در قاعدگی متفاوت است.

وقتی دچار منوراژی می شوید ، قاعدگی شما آنقدر سنگین است که زندگی روزمره و فعالیت های عادی را مختل می کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. تامپون یا پد را در عرض یک یا دو ساعت خیس کنید.
  2. عبور لخته به اندازه یک چهارم یا بزرگتر.
  3. دوره ای که هفت روز یا بیشتر طول می کشد.
  4. گرفتگی های قاعدگی شدید و بسیار دردناک.

پیشنهاد مطالعه: چرا میل جنسی کمی دارید و چه کاری می توانید برای درمان آن انجام دهید؟

چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت منوراژی ، پزشک ابتدا در مورد سابقه قاعدگی و سلامتی شما ، از جمله اطلاعات مربوط به هرگونه پیشگیری از بارداری که استفاده می کنید ، سوال می کند.

آنها ممکن است از شما بخواهند که دوره قاعدگی خود را پیگیری کرده و یک دفتر خاطرات علائم داشته باشید که شامل اطلاعاتی در مورد شدت جریان قاعدگی ، لخته شدن و گرفتگی عضلات باشد.

در برخی موارد ، علت اصلی پیدا نمی شود. با این حال ، چندین آزمایش وجود دارد که می تواند به پزشک شما در تعیین علت ایجاد منوراژی کمک کند. آنها عبارتند از:

آزمایش خون. اینها می توانند برای کمک به پزشک در جمع آوری اطلاعات در مورد سطح هورمونی ، عملکرد تیروئید یا کمبود آهن مورد استفاده قرار گیرند. آنها همچنین می توانند برای شناسایی مشکلات لخته شدن یا بارداری استفاده شوند.

سونوگرافی ترانس واژینال. این آزمایش برای بررسی ناهنجاری های رحمی مانند فیبروم و حاملگی خارج رحمی استفاده می شود.

سونوگرافی رحم (سونوهیستروگرافی کنتراست سالین). این می تواند برای جستجوی فیبروم ، پولیپ و ضایعات بدخیم استفاده شود.

تست پاپ اسمیر. این می تواند به پزشک شما در تشخیص تغییرات دهانه رحم ، از جمله عفونت ، التهاب یا سرطان کمک کند.
بیوپسی آندومتر برای بررسی بافت غیرطبیعی یا سرطان در داخل رحم استفاده می شود.

هیستروسکوپی در صورت نیاز به آزمایش بیشتر ، این روش حداقل تهاجمی ممکن است برای تجزیه و تحلیل بیشتر پوشش و حفره رحم انجام شود. همچنین برای بازیابی IUD از دست رفته انجام می شود.

آزمایشات عملکرد کبد در صورت مشکوک بودن به بیماری کبد ، ممکن است گروهی از آزمایشات خون به نام آزمایش عملکرد کبد انجام شود. آزمایشات تصویربرداری که به دنبال آسیب کبدی هستند نیز ممکن است انجام شود.

آزمایش بیماریهای کلیوی. در صورت مشکوک بودن به بیماری کلیوی ، ممکن است آزمایش خون GFR و آزمایش ادرار که آلبومین را بررسی می کند انجام شود.

درمان خط اول منوراژی شامل موارد زیر است:

قرص های ضد بارداری. اینها تخمک گذاری را متوقف کرده و ممکن است منجر به جریان قاعدگی سبک تری شود.
مهار کننده های پروستاگلاندین (NSAIDs). این داروهای خوراکی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم بدون نسخه است. می توان از آنها برای کاهش گرفتگی و جریان خون قاعدگی استفاده کرد.
پروژسترون خوراکی ممکن است به تنظیم سطح هورمون کمک کند.
IUD هورمونی. IUD هایی که پروژستین ترشح می کنند ، لایه داخلی رحم را نازک می کنند ، که ممکن است جریان خون و گرفتگی را کاهش دهد. نام های تجاری شامل Mirena و Liletta است.
ترانکسامیک اسید. این یک داروی خوراکی است که باعث لخته شدن خون می شود ، که ممکن است به کاهش جریان خون کمک کند.
اگر از دست دادن خون باعث کمبود آهن شده باشد ، پزشک ممکن است مکمل های آهن را توصیه کند.

منوراژی در زنان

وقتی درمان های دارویی جواب نمی دهد ، ممکن است درمان های جراحی در نظر گرفته شود. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

D&C (اتساع و کورتاژ) برای برداشتن بافت از پوشش داخلی رحم.
آمبولیزاسیون شریان رحمی که برای کوچک کردن فیبروم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
میومکتومی ، یعنی برداشتن فیبروئیدها با جراحی.
برداشتن آندومتر یا برداشتن آندومتر. این روشها پوشش داخلی رحم را برای همیشه تخریب می کنند. آنها فقط در افرادی انجام می شوند که قصد ندارند بارداری را دنبال کنند.
هیسترکتومی این برداشت کامل رحم است. در برخی موارد ممکن است تخمدان ها نیز برداشته شوند. این روش همچنین امکان بارداری را از بین می برد.
اگر بیماری سرطانی یا بیماری زمینه ای دیگری پیدا شد یا مشکوک شد ، پزشک به شما توصیه می کند برای درمان به متخصصی مانند انکولوژیست ، نفرولوژیست یا کبد مراجعه کنید.

درمان های خانگی و درمان های جایگزین

درمان های خانگی علت اصلی بیماری شما را برطرف نمی کند ، اما ممکن است به کاهش جریان خون و راحتی بیشتر شما کمک کند. آنها همچنین می توانند به کاهش خطر کم خونی کمک کنند.

برای درمان علائم منوراژی در خانه ، سعی کنید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه و استراحت استفاده کنید. برخی از افراد دریافتند که استفاده از پد گرمکن به کاهش درد و گرفتگی عضلات کمک می کند.

اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید. از دست دادن خون می تواند باعث کم آبی بدن شما شود. اگر با خونریزی شدید روبرو هستید ، ممکن است لازم باشد روزانه 4 تا 6 لیوان آب اضافی بنوشید.

یک محلول الکترولیت روزانه نیز ممکن است به کاهش علائم کم آبی کمک کند.
خوردن غذاهای غنی از آهن می تواند خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن را کاهش دهد. اینها شامل جگر ، گوشت گاو و ساردین است. اگر از رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری پیروی می کنید ، عدس ، اسفناج و لوبیا سفید منابع خوب گیاهی آهن هستند.