ناباروری زنان از چه چیزی به وجود می آید؟

علل ناباروری زنان

ناباروری زنان از چه چیزی به وجود می آید؟

 علل ناباروری زنان

یک بیماری شایع، ناباروری زنان، ناتوانی در باردار شدن و داشتن یک بارداری موفق است. این معمولاً پس از تلاش یک زن برای باردار شدن (از طریق رابطه جنسی محافظت نشده) به مدت 12 ماه بدون بارداری تشخیص داده می شود. گزینه های درمانی زیادی برای ناباروری وجود دارد، از جمله داروهایی برای اصلاح مشکلات هورمونی، جراحی برای مشکلات فیزیکی و لقاح آزمایشگاهی (IVF).

ناباروری زنان چیست؟

ناباروری بیماری است که در آن توانایی باردار شدن و به دنیا آوردن فرزند به نوعی مختل یا محدود می شود. برای زوج‌های دگرجنس‌گرا (زن و مرد)، این معمولاً پس از یک سال تلاش برای باردار شدن تشخیص داده می‌شود (اما بسته به عوامل دیگر ممکن است زودتر تشخیص داده شود).

برای زوج‌های دگرجنس‌گرا، یک سوم علل ناباروری به دلیل مشکلات مردانه، یک سوم به دلیل مشکلات زنانه و یک سوم به دلایل ترکیبی یا ناشناخته است. هنگامی که علت ناباروری از طرف شریک زن ناشی می شود، ناباروری زنانه یا ناباروری “عامل زنانه” در نظر گرفته می شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر  علل ناباروری زنان ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

ناباروری زنان چقدر شایع است؟

ناباروری یک بیماری شایع است. حداقل 10 درصد از زنان به نوعی با ناباروری سروکار دارند. احتمال ناباروری با افزایش سن زنان افزایش می یابد.

علل ناباروری زنان

علل ناباروری زنان

علت ناباروری زنان چیست؟

دلایل زیادی برای ناباروری وجود دارد. با این حال، مشخص کردن علت دقیق ممکن است دشوار باشد، و برخی از زوج‌ها ناباروری «غیرقابل توضیح» یا ناباروری «چند عاملی» دارند (علت‌های متعدد، اغلب عوامل مردانه و زنانه). برخی از علل احتمالی ناباروری عامل زنانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات رحم:

این شامل پولیپ، فیبروم، سپتوم یا چسبندگی داخل حفره رحم است. پولیپ ها و فیبروم ها می توانند در هر زمانی خود به خود ایجاد شوند، در حالی که سایر ناهنجاری ها (مانند سپتوم) در بدو تولد وجود دارند. چسبندگی می تواند پس از جراحی مانند اتساع و کورتاژ (D&C) ایجاد شود.

مشکلات لوله های فالوپ:

شایع ترین علت ناباروری “فاکتور لوله ای” بیماری التهابی لگن است که معمولاً توسط کلامیدیا و سوزاک ایجاد می شود.

مشکلات تخمک گذاری:

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک زن ممکن است به طور منظم تخمک گذاری نداشته باشد (تخمک را آزاد کند). عدم تعادل هورمونی، اختلالات غذایی در گذشته، سوء مصرف مواد، شرایط تیروئید، استرس شدید و تومورهای هیپوفیز همگی نمونه هایی از مواردی هستند که می توانند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارند.

مشکلات مربوط به تعداد و کیفیت تخمک:

زنان با تمام تخمک هایی که تا به حال خواهند داشت به دنیا می آیند و این ذخایر ممکن است قبل از یائسگی “تمام” شود. علاوه بر این، برخی از تخمک ها تعداد کروموزوم های اشتباهی دارند و نمی توانند بارور شوند یا به یک جنین سالم تبدیل شوند. علل ناباروری زنان

برخی از این مسائل کروموزومی (مانند “جابجایی متعادل”) ممکن است بر همه تخمک ها تأثیر بگذارد. برخی دیگر تصادفی هستند اما با بالا رفتن سن یک زن شایع تر می شوند.

چه کسانی در خطر ناباروری زنان هستند؟

عوامل زیادی می تواند خطر ناباروری زنان را افزایش دهد. شرایط عمومی سلامت، ویژگی های ژنتیکی (ارثی)، انتخاب سبک زندگی و سن، همگی می توانند در ناباروری زنان نقش داشته باشند.

عوامل خاص می تواند شامل موارد زیر باشد:

سن.
مشکل هورمونی که از تخمک گذاری جلوگیری می کند.
چرخه قاعدگی غیر طبیعی
چاقی.
کم وزن بودن.
داشتن مقدار کم چربی بدن ناشی از ورزش شدید.
اندومتریوز
مشکلات ساختاری (مشکلات با لوله های فالوپ، رحم یا تخمدان ها).
فیبروئید رحم.
کیست ها
تومورها
اختلالات خود ایمنی (لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری هاشیموتو، شرایط غده تیروئید).
عفونت های مقاربتی (STIs).
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).
نارسایی اولیه تخمدان (POI).
مصرف بیش از حد مواد (نوشیدن زیاد).
سیگار کشیدن.
سندرم DES (DES دارویی است که برای جلوگیری از عوارض بارداری مانند زایمان زودرس یا سقط جنین به زنان داده می شود. البته این دارو باعث ناباروری در برخی از فرزندان مادرانی شده است که DES مصرف کرده اند).
حاملگی خارج رحمی (لوله ای) گذشته.

سن چه تاثیری بر ناباروری زنان دارد؟

با افزایش سن، شانس باردار شدن یک زن کاهش می یابد. سن در حال تبدیل شدن به یک عامل شایع در ناباروری زنان است زیرا بسیاری از زوج ها تا 30 یا 40 سالگی منتظر بچه دار شدن هستند. زنان بالای 35 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات باروری هستند.

دلایل این امر عبارتند از:

تعداد کلی تخم ها کمتر است.
تعداد بیشتری از تخمک ها دارای تعداد غیر طبیعی کروموزوم هستند.
افزایش خطر سایر شرایط سلامتی.
تشخیص و آزمایشات

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
عفونت قارچی (واژن) چگونه به وجود می آید؟
نوشتهٔ بعدی
پزشک در طی یک قرار ملاقات برای تشخیص ناباروری زنان چه خواهد پرسید؟

نوشته‌های تازه

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 170
  • 117
  • 2,112
  • 12,003
  • 156,264
  • اسفند ۲۵, ۱۴۰۲
فهرست