پزشک در طی یک قرار ملاقات برای تشخیص ناباروری زنان چه خواهد پرسید؟

تشخیص ناباروری زنان

پزشک در طی یک قرار ملاقات برای تشخیص ناباروری زنان چه خواهد پرسید؟

تشخیص ناباروری زنان

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما باید در مورد دوره‌های قاعدگی، بارداری‌های گذشته، سقط جنین، درد لگن، خونریزی یا ترشحات غیرعادی واژن اطلاعات داشته باشد. همچنین ممکن است از شما در مورد هرگونه عفونت لگنی یا عفونت های مقاربتی (STI) در گذشته سؤال شود.

برخی از سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آیا قبلاً حاملگی یا سقط جنین داشته اید؟
آیا سیکل قاعدگی شما طبیعی و منظم است یا دردناک و نامنظم؟
آیا خونریزی شدید یا ترشحات غیر طبیعی دارید؟
آیا درد لگنی دارید؟
آیا در گذشته جراحی شکم داشته اید؟
ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی من چه آزمایش هایی را برای تشخیص ناباروری زنان انجام خواهد داد؟

برخی از آزمایشات ممکن است در مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به عنوان یک معاینه فیزیکی انجام شود.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یک معاینه فیزیکی کلی
یک تست پاپ
معاینه لگن
سونوگرافی لگن
بررسی سینه ها برای تولید شیر غیر معمول

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر درمان هنجارهای جنسی ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

ممکن است نیاز به انجام سایر آزمایشات در آزمایشگاه باشد. این تست ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون:

نوع آزمایشات آزمایشگاهی به سابقه سلامتی شما و تشخیص هایی که پزشک شما در نظر می گیرد بستگی دارد. نمونه هایی از آزمایشات آزمایشگاهی شامل آزمایش تیروئید، سطح پرولاکتین، تست ذخیره تخمدان و پروژسترون (هورمونی که در طول چرخه قاعدگی تولید می شود و سیگنال تخمک گذاری را می دهد) می باشد.

تشخیص ناباروری زنان

تشخیص ناباروری زنان

هیستروسالپنگوگرام اشعه ایکس (HSG):

یک رنگ به دهانه رحم تزریق می شود و مراقب نحوه حرکت رنگ در لوله فالوپ با اشعه ایکس را تماشا می کند. این تست انسداد را بررسی می کند.

لاپاراسکوپی:

در این آزمایش، یک ابزار نظارتی کوچک به نام لاپاراسکوپ در شکم قرار داده می شود تا اندام ها را بررسی کند.

سونوگرافی ترانس واژینال:

برخلاف سونوگرافی شکمی (که در آن پروب روی شکم قرار می گیرد)، این آزمایش با قرار دادن یک میله اولتراسوند در واژن انجام می شود. این اجازه می دهد تا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دید بهتری از اندام هایی مانند رحم و تخمدان ها داشته باشد.

سونوهیستروگرام سالین (SIS):

این آزمایش برای بررسی پوشش داخلی رحم و ارزیابی پولیپ، فیبروم یا سایر ناهنجاری‌های ساختاری استفاده می‌شود. سالین (آب) برای پر کردن رحم استفاده می‌شود و به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی این امکان را می‌دهد که در طول سونوگرافی ترانس واژینال دید بهتری از حفره رحم داشته باشد.

هیستروسکوپی:

در این آزمایش، دستگاهی به نام هیستروسکوپ (دستگاهی انعطاف پذیر و نازک با دوربین روی آن) وارد واژن و از طریق دهانه رحم می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آن را به داخل رحم منتقل می کند تا داخل اندام را مشاهده کند.

ناباروری زنان چگونه درمان می شود؟

هنگامی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ناباروری زنان را تشخیص داد و علت آن را مشخص کرد، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد. علت ناباروری نوع درمان را راهنمایی می کند. به عنوان مثال، مشکلات ساختاری ممکن است از طریق جراحی درمان شوند، در حالی که داروهای هورمونی را می توان برای مسائل دیگر (مشکلات تخمک گذاری، شرایط تیروئید) استفاده کرد.

بسیاری از بیماران به لقاح مصنوعی (تزریق اسپرم شسته شده به رحم پس از تخمک گذاری) یا لقاح آزمایشگاهی (لقاح تخمک با اسپرم در آزمایشگاه برای ساخت جنین و سپس انتقال جنین به رحم) نیاز دارند.

فرزندخواندگی و رحم جایگزین بارداری نیز ممکن است برای زنان ناباروری که مایل به تشکیل خانواده هستند گزینه هایی باشد.

آیا می توان از ناباروری زنان پیشگیری کرد؟

اکثر اشکال ناباروری زنان قابل پیش بینی یا پیشگیری نیستند. با این حال، عوامل خطری که ممکن است به ناباروری کمک کنند را می توان در برخی موارد برای جلوگیری از این وضعیت کنترل کرد. به عنوان مثال، اصلاح شیوه زندگی، مانند کاهش مصرف الکل و ترک سیگار، ممکن است برای باروری فرد مفید باشد، همانطور که حفظ وزن سالم و ایجاد عادات ورزشی خوب است. مهم است که به طور منظم به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید و در مورد خطرات دیگری که ممکن است برای ناباروری زنان داشته باشید صحبت کنید.

چشم انداز ناباروری زنان چیست؟

چشم انداز (پیش آگهی) ناباروری زنان تا حد زیادی به فرد و علت اصلی ناباروری بستگی دارد. در مواردی که می توان از دارو برای درمان بیماری تخمک گذاری استفاده کرد، یا از یک روش جراحی ساده برای اصلاح یک ناهنجاری ساختاری (پولیپ یا فیبروم منفرد) استفاده کرد، چشم انداز به طور کلی مثبت است. در مورد سابقه خانوادگی، عوامل خطر و مسائل پزشکی زمینه ای با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد پیش آگهی خود بیشتر بدانید.

چه زمانی باید در مورد ناباروری زنان به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما زنی هستید که در یک رابطه دگرجنس گرا با آمیزش منظم و سیکل های قاعدگی قرار دارید، باید پس از 12 ماه تلاش برای باردار شدن (باردار شدن) بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (شش ماهگی اگر بالای 35 سال دارید) به پزشک مراجعه کنید. همچنین مهم است که به طور منظم پس از شروع فعالیت جنسی به پزشک خود مراجعه کنید.

ناباروری می تواند فوق العاده استرس زا باشد. اگر 12 ماه بدون موفقیت – یا شش ماه اگر بالای 35 سال هستید – تلاش کرده اید که باردار شوید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. هنگامی که تشخیص داده شد، ارائه‌دهنده شما می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای را در حال پیشبرد ایجاد کنید

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
ناباروری زنان از چه چیزی به وجود می آید؟
نوشتهٔ بعدی
تشخیص و درمان ناباروری چیست؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 166
  • 70
  • 3,531
  • 11,468
  • 159,492
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست