علل ناباروری در زنان و مردان چیست و راه های درمان آن چیست؟

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان | دکتر نگار غلامعلی پور | drnegargholamalipour.ir

مدت مطالعه: 11 دقیقه

ناباروری به عنوان یک مشکل عمده مراقبت های بهداشتی در جوامع مختلف در نظر گرفته می شود. شیوع بالای این موضوع اهمیت آن را دو چندان کرد. خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

بخش قابل توجهی از ناباروری مربوط به شرایط محیطی و همچنین عوامل خطرزا است. شرایط مختلف محیطی بر لزوم بررسی علل مختلف ناباروری در هر منطقه تأکید داشتند.

هدف، واقعگرایانه:

هدف از این مطالعه تعیین تعداد دفعات ناباروری در زوجین نابارور بود.

مواد و روش ها:

نمونه گیری براساس روش سرشماری انجام شد. اطلاعات مربوط به بیماران از معاینات پزشکی و یافته های آزمایشگاهی بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از آمار توصیفی مانند فراوانی و میانگین استفاده شد.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

نتایج:

شیوع ناباروری اولیه و ثانویه به ترتیب 69.5٪ و 30.5٪ بود. از بین عوامل مختلف ناباروری زنان (88.6٪) بیشترین توجه را داشتند. در علل ناباروری زنان ، اختلالات قاعدگی ، بیماری ها (چاقی ، بیماری های تیروئید و دیابت) ، اختلال در تخمک گذاری ، فاکتور رحم ، لوله های رحمی و فاکتور گردنی به ترتیب بیشترین شیوع را داشتند. علل ناباروری مردان بر اساس فراوانی آنها به ترتیب شامل ناهنجاری های مایع منی ، عوامل ژنتیکی ، ناهنجاری های عروقی و عوامل ضد اسپرم سازی بود.

نتیجه:

الگوی علت ناباروری در مطالعه ما با بسیاری از الگوهای دیگری که توسط سازمان بهداشت جهانی گزارش شده مشابه است. با این حال ، فراوانی اختلالات قاعدگی بسیار بیشتر از سایر مطالعات است که نیاز به بررسی بیشتری دارند.

قابل اعتماد و متخصص:

ناباروری به معنای نداشتن فرزند پس از یک سال زندگی منظم جنسی بدون استفاده از روش های جلوگیری از بارداری است . ناباروری یکی از مهمترین مشکلات مراقبت های بهداشتی در تمام جوامع جهان است. میانگین شیوع ناباروری در کشورهای پیشرفته 7/5 – 3/16 و در کشورهای در حال توسعه 3/9 – 9/6 درصد است . میانگین کلی ناباروری 2/13 درصد در ایران گزارش شده است . خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

دلایل ناباروری موارد بسیاری مانند عوامل آناتومیکی ، فیزیولوژیکی و ژنتیکی است.

بسیاری از عوامل محیطی و اکتسابی نیز بر باروری تأثیر می گذارند و ممکن است منجر به ناباروری شوند. اختلال در عملکرد قاعدگی و تخمک گذاری و عوامل رحمی از مهمترین دلایل نقص در باروری هستند.

علت شیوع ناباروری و الگوهای علل ناباروری در مناطق مختلف متنوع است. این اختلاف به دلیل وجود تفاوت در شرایط محیطی مرتبط با رفتارهای تولید مثل ، از جمله سن ازدواج ، آلودگی محیط زیست ، استعمال دخانیات و سو alcohol مصرف الکل ، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی است. اگرچه مطالعات زیادی در مورد شیوع ناباروری در جهان انجام شده است ، اما چون ناباروری در حال افزایش است و سبک زندگی در حال تغییر است و تحقیقات جامعی در این زمینه در همدان انجام نشده است ، بررسی علل ناباروری در همدان ضروری به نظر می رسد.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

دانستن فراوانی علل مختلف ناباروری در هر منطقه مهم است و می تواند در تصمیمات مدیر موثر باشد. با توجه به پیشرفت روش های درمان ناباروری و توسعه کلینیک های درمان ناباروری در بسیاری از شهرهای ایران ، اکثریت افراد مبتلا به مشکلات باروری پس از مدتی به این مراکز مراجعه کردند.

بنابراین به نظر می رسد افراد نابارور پذیرفته شده در این مراکز می توانند جمعیت هدف مطالعه ناباروری در هر منطقه باشند. در این مطالعه علل مختلف ناباروری در زوجین نابارور مورد بررسی قرار گرفت.

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

مواد و روش ها

جامعه آماری این مطالعه مقطعی شامل 1200 زوج نابارور بود که طی سالهای 2010-2010 به کلینیک تخصصی ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان ، ایران مراجعه کردند. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان این مطالعه را تأیید کرد (3841-35-16). خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

رضایت کتبی آگاهانه از همه افراد گرفته شد. در این مطالعه نمونه ها با روش سرشماری نمونه گیری انتخاب شدند. زوجین نابارور مورد بررسی قرار گرفتند و آزمایشات تشخیصی بر روی آنها انجام شد. معیارهای ورود شامل کامل بودن و قابلیت اطمینان بودن نتایج بود.

برای این منظور از افرادی که امتحانات را به پایان رسانده اند ، ارزیابی شد. و همچنین نتایج توسط متخصصان تأیید شد. زنان و مردان در سن باروری بودند و ناباروری اولیه یا ثانویه داشتند. معیارهای خروج عدم بررسی کامل و آزمایشات آزمایشگاهی بود.

مشخصات دموگرافیک افراد ثبت شده و هر جفت توسط متخصص زنان و متخصص کلیه و مجاری ادراری ویزیت شده است.

برای مردان ، اطلاعات مربوط به بلوغ ، رمزنگاری در ریه های مغزی ، التهاب ویروسی بیضه و بیماری های مقاربتی از طریق سingال مستند شده است. معاینه فیزیکی بیضه ها به منظور ایجاد واریس در شبکه طناب اسپرماتیک (واریکوسل) یا سایر ضایعات انجام شد.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

بررسی شاخص اسپرم در منی طبق دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی انجام شد. در صورت لزوم بررسی هورمونی انجام شد. در مورد زنان ، اطلاعات مربوط به تغییرات بلوغ ، قاعدگی ، خروج غیرطبیعی شیر از پستان ، میل جنسی و فعالیت جنسی مورد سال قرار گرفت. معاینه دستگاه تناسلی شامل تنگی دهانه رحم ، مخاط طبیعی دهانه رحم و تشکیل آندومتریوز انجام شده است.

ارزیابی هورمونی برای همه زنان انجام شد. تخمک گذاری با استفاده از سونوگرافی بررسی شد و همچنین باز بودن لوله ها با استفاده از اشعه ایکس رحم و لوله های رحمی بررسی شد. در صورت لزوم در برخی موارد ، از دستگاه لاپاراسکوپی برای بررسی حفره صفاقی استفاده شد.

ناباروری ثانویه به مواردی گفته می شود که زوجین حداقل یک بارداری را تجربه کرده اند و پس از یک سال زندگی منظم جنسی و بدون پیشگیری از بارداری قادر به بچه دار شدن نیستند.

تحلیل آماری

به منظور تجزیه و تحلیل داده های ما ، از نرم افزار تجزیه و تحلیل استفاده شده است. P <0.05 از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
آی یو دی (IUD) چیست و چگونه استفاده میشود؟
نوشتهٔ بعدی
چرا زنان تصمیم می گیرند که از لابیاپلاستی استفاده کنند؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 227
  • 158
  • 2,548
  • 10,160
  • 158,869
  • اسفند ۲۵, ۱۴۰۲
فهرست