آی یو دی (IUD) چیست و چگونه استفاده میشود؟

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان | دکتر نگار غلامعلی پور | drnegargholamalipour.ir

مدت مطالعه: 6 دقیقه

IUD چیست؟

IUD وسیله کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری در رحم شما قرار می گیرد. این روش طولانی مدت ، برگشت پذیر و یکی از موثرترین روش های جلوگیری از بارداری است. اگر نطفه مرد به یکی از تخمک های او برسد ، زن می تواند باردار شود. خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

آی یو دی می خواهید؟

یک مرکز بهداشت پیدا کنید.

IUD مخفف چیست؟

IUD مخفف Intrauterine Device (اساساً: وسیله ای درون رحم شما) است. این یک قطعه کوچک از پلاستیک انعطاف پذیر است که به شکل T است. گاهی اوقات IUC نامیده می شود – پیشگیری از بارداری داخل رحمی.

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

انواع آی یو دی چیست؟

5 مارک مختلف آی یو دی وجود دارد که FDA برای استفاده. در ایالات متحده تأیید کرده است: Paragard ، Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla.

این IUD ها به 2 نوع IUD های مسی (Paragard) و IUD های هورمونی. (Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla) تقسیم می شوند.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان. در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

IUD Paragard هورمون ندارد. آن را با مقدار کمی مس پیچیده اند. و تا 12 سال از بارداری محافظت می کنید.

آی یو دی Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla از هورمون پروژستین برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. پروژستین بسیار شبیه هورمون پروژسترون است که بدن ما به طور طبیعی می سازد. Mirena تا 7 سال کار می کند. کایلینا تا 5 سال کار می کند. لیلتا تا 7 سال کار می کند. Skyla تا 3 سال کار می کند.

آی یو دی چگونه کار می کند؟

آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی با تغییر در نحوه حرکت سلول های اسپرم از رسیدن به تخمک جلوگیری می کنند. اگر اسپرم نتواند به تخمک برسد ، بارداری اتفاق نمی افتد.

آی یو دی Paragard برای جلوگیری از بارداری از مس استفاده می کند. اسپرم مس را دوست ندارد ، بنابراین IUD Paragard رسیدن اسپرم به آن تخمک را تقریباً غیرممکن می کند.

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

هورمونهای موجود در آی یو دی Mirena ، Kyleena ، Liletta و Skyla. از دو طریق از بارداری جلوگیری می کنند: 1) باعث ضخیم شدن مخاط موجود در دهانه رحم می شود . که اسپرم را مسدود و به دام می اندازد. و 2) هورمون ها نیز گاهی اوقات جلوی تخمک گذاری را می گیرند. تخمدان ها (تخمک گذاری نامیده می شود) . به این معنی که تخمکی برای باروری اسپرم وجود ندارد. بدون تخمک ، بدون بارداری.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان. در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

یکی از موارد جالب در مورد IUD این است که سالها دوام می آورند . اما ماندگار نیستند. اگر تصمیم دارید باردار شوید یا فقط نمی خواهید آی یو دی خود را انجام دهید . پرستار یا پزشک می تواند به سرعت و به راحتی آن را خارج کند. شما می توانید بلافاصله پس از برداشتن IUD باردار شوید.

آیا می توان از آی یو دی به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده کرد؟

آره! IUD Paragard (مسی) به خوبی ضد بارداری اضطراری عمل می کند. اگر در عرض 120 ساعت (5 روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده قرار دهید. بیش از 99.9٪ موثر است. در واقع این موثرترین روش برای جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی است.

نکته جالب دیگر در مورد استفاده از آی یو دی مسی به عنوان پیشگیری از بارداری. در موارد اضطراری: شما می توانید آن را نگه دارید. و کنترل بارداری واقعاً موثری داشته باشید. که می توانید تا 12 سال از آن استفاده کنید. نوع دیگر پیشگیری از بارداری اضطراری.  قرص بعد از صبح است. برای کاهش خطر بارداری می توانید 5 روز بعد از رابطه جنسی بدون محافظت مصرف کنید.

خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه بیماری های زنانه و متخصص زنان و زایمان می باشند. drnegargholamalipour.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
راه های پیشگیری از بارداری چیست؟
نوشتهٔ بعدی
علل ناباروری در زنان و مردان چیست و راه های درمان آن چیست؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 272
  • 172
  • 2,485
  • 9,752
  • 158,208
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست