آدنومیوز و پولیپ آندومتر و فیبروم چیست؟

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

آدنومیوز و پولیپ آندومتر و فیبروم چیست؟

شیوع و علل آدنومیوز

آدنومیوز یک بیماری خوش خیم رحم است که در آن بافت هایی که معمولا به اندومتر (پوشش داخلی رحم) محدود می شوند، در داخل میومتر (لایه عضلانی رحم) یافت می شوند. آدنومیوز بیشتر زنان بین 40 تا 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و با سابقه زایمان در گذشته همراه است. تقریبا 80 درصد از زنان مبتلا به این اختلال زایمان کرده اند.

آدنومیوز همچنین با سایر اختلالات رحمی همراه است. بیش از 80 درصد از زنان مبتلا به آدنومیوز دارای وضعیت غیر طبیعی دیگری در رحم هستند. 50 درصد بیماران دارای فیبروم همراه (تومورهای خوش خیم عضله صاف رحم)، تقریباً 11 درصد آندومتریوز (بافت آندومتر خارج از رحم، معمولاً در تخمدان ها) و هفت درصد دارای پولیپ آندومتر (برآمدگی های خوش خیم بافت آندومتر) هستند.

علائم این شرایط مرتبط اغلب تشخیص آدنومیوز را دشوار می کند.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت می باشند.

علائم و تشخیص

یک رحم معمولی با آدنومیوز نفخ و بزرگ شده است. علائم آدنومیوز شامل خونریزی غیرطبیعی رحم و درد لگن است. تقریباً 60 درصد از زنان مبتلا به آدنومیوز خونریزی غیرطبیعی رحم را تجربه می کنند و 25 درصد نیز دچار دیسمنوره (درد لگنی در دوران قاعدگی) می شوند.

تشخیص تنها با بررسی میکروسکوپی نمونه های بافت رحمی که در حین عمل جراحی به دست آمده اند، قابل تشخیص است. سونوگرافی لگن یا ام آر آی لگن ممکن است نشان دهنده این بیماری باشد اما نمی تواند به طور مثبت آن را تشخیص دهد.

رفتار

تنها درمان قطعی آدنومیوز، هیسترکتومی کامل (برداشتن کل رحم با جراحی) است. آگونیست های GnRH (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) در موارد معدودی مورد استفاده قرار گرفته اند که منجر به کاهش موقت اندازه رحم، آمنوره (قطع چرخه قاعدگی) و حتی توانایی باردار شدن می شود. متأسفانه، رشد مجدد آدنومیوز و عود علائم معمولاً در عرض شش ماه پس از توقف درمان GnRH رخ می دهد.

تعریف و شیوع پولیپ آندومتر

پولیپ‌های آندومتر بیرون‌آمده‌های اضافی آندومتر (داخلی‌ترین لایه رحم) در حفره رحم هستند.

تخمین زده می شود که شیوع پولیپ ها بین 10 تا 24 درصد زنانی است که تحت هیسترکتومی (برداشتن رحم با جراحی) یا بیوپسی موضعی آندومتر قرار می گیرند. پولیپ آندومتر در بین زنان کمتر از 20 سال نادر است. بهترین متخصص زنان و زایمان رشت بروز این پولیپ ها با افزایش سن به طور پیوسته افزایش می یابد و در دهه پنجم زندگی به اوج خود می رسد و پس از یائسگی به تدریج کاهش می یابد. شیوع و علل آدنومیوز

مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

علائم و تشخیص

شایع ترین علامت زنان مبتلا به پولیپ آندومتر متروراژی (خونریزی نامنظم و غیر چرخه ای رحم) است که در 50 درصد موارد علامت دار گزارش می شود. لکه بینی بعد از قاعدگی نیز شایع است.

علائم کمتر متداول شامل خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی پس از یائسگی و خونریزی ناگهانی در طول درمان هورمونی است. به طور کلی، پولیپ های آندومتر 25 درصد از خونریزی های غیر طبیعی را در زنان یائسه و یائسه تشکیل می دهند.

پولیپ آندومتر اغلب با بررسی میکروسکوپی نمونه‌ای که پس از بیوپسی آندومتر یا پس از D&C (اتساع و کورتاژ) به دست می‌آید، تشخیص داده می‌شود، اما می‌توان آن را در سونوگرافی یا هیستروسکوپی نیز تشخیص داد.

نتیجه چیست؟

اکثر موارد پولیپ آندومتر با کورتاژ کامل درمان می شوند. با این حال، برداشتن پولیپ ها یا سایر ناهنجاری های ساختاری ممکن است با کورتاژ کور نادیده گرفته شود،

بنابراین، برداشتن با هدایت هیستروسکوپی اغلب مفید است با ما تماس بگیرید.