چه زمانی اپیزیوتومی ضروری است؟

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

چه زمانی اپیزیوتومی ضروری است؟

روش اپیزیوتومی

انواع مختلفی از اپیزیوتومی وجود دارد که هر کدام روش کمی متفاوت دارند. به طور کلی، هر نوع شامل موارد زیر است:

داروی بیهوشی: اگر پزشک احساس کند که یک فرد نیاز به اپیزیوتومی دارد و فرد رضایت می دهد، پزشک با تجویز بیهوشی شروع می کند. اگر فردی قبلا اپیدورال انجام داده باشد، ممکن است به آن نیاز نداشته باشد. اگر اپیدورال نداشته باشند، پزشک بی حس کننده موضعی را به پرینه تزریق می کند.

برش: در مرحله بعد، پزشک از قیچی یا چاقوی جراحی برای ایجاد برش استفاده می کند. برای اپیزیوتومی‌های میانی و میانی جانبی، این کار از فورشت خلفی، که انتهای دهانه واژن است، شروع می‌شود. اپیزیوتومی‌های میانی به سمت پایین به سمت مقعد اجرا می‌شوند، در حالی که برش‌های میانی جانبی با زاویه 45 تا 60 درجه به سمت راست یا چپ کشیده می‌شوند.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت را می توانید از اینجا بشناسید.

معاینه: پس از اتمام زایمان، پزشک از یک کشنده فلزی برای بررسی واژن، دهانه رحم و بافت های اطراف استفاده می کند تا میزان ضربه را ارزیابی کند. آنها همچنین معاینه رکتال را انجام خواهند داد.
بخیه: اگر پوشش راست روده آسیب دیده باشد، پزشک از یک بخیه نازک برای بستن آن استفاده می کند. آنها از بخیه های قوی تری برای اسفنکترهای مقعدی عمیق تر استفاده خواهند کرد. سپس پزشک خود برش را ظرف یک ساعت پس از زایمان ترمیم می کند. برای این کار از نخ یا بخیه جراحی استفاده می کنند که به سرعت جذب بدن می شود و نیازی به برداشتن نخواهد داشت.

مراقبت و بهبودی پس از اپیزیوتومی

معمولاً افراد برای 2 تا 3 هفته پس از اپیزیوتومی درد و ناراحتی را تجربه می کنند. برش باید ظرف 1 ماه پس از زایمان بهبود یابد.

برای کمک به تسکین درد، فرد می تواند موارد زیر را امتحان کند:

کیسه های یخ را روی پرینه قرار دهید.
در مورد داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن که مصرف آنها در دوران شیردهی بی خطر است، با یک داروساز صحبت کنید.
اجازه دهید زخم هوای تازه دریافت کند.

هنگام ادرار کردن روی زخم آب بریزید تا از گزش جلوگیری شود.
رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید، مقدار زیادی آب بنوشید و از نرم کننده های مدفوع برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید. یک فرد می تواند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد نرم کننده های مدفوع مناسب برای او صحبت کند.
تا زمان از بین رفتن درد از رابطه جنسی دخول اجتناب کنید.

برای کاهش خطر عفونت، تمیز کردن اندام تناسلی از جلو به عقب مهم است. برای حمام کردن، ممکن است فردی بخواهد به جای حمام های گرم، در حمام های گرم و کم عمق بنشیند.

فرد باید دستورالعمل های مراقبت پس از عمل را به دقت دنبال کند. اگر علائم عفونت مانند تورم، چرک یا بوی غیرعادی ایجاد شود، باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

خطرات و عوارض اپیزیوتومی

مانند هر عمل جراحی، اپیزیوتومی خطرات و عوارضی دارد:

• ورم
  • از دست دادن خون
  • بی اختیاری روده
  • افتادگی واژن، زمانی است که یک اندام لگنی به داخل واژن بیرون زده است.
  • آبسه بارتولین، زمانی که کیست در غده ای نزدیک واژن تشکیل می شود.
  • فیستول رکتوواژینال، زمانی که رکتوم در نتیجه بهبودی نادرست به واژن متصل می شود.
  • ضربه روانی.
  • دیسپارونی یا مقاربت جنسی دردناک.
  • هماتوم، که ناحیه ای از خونریزی داخلی است که شبیه یک کبودی است.

بهترین متخصص زنان و زایمان رشت   اگر درد یا علائم دیگر بیش از 3 هفته پس از اپیزیوتومی ادامه یابد، فرد باید با پزشک صحبت کند. پزشک فرد را ارزیابی می کند و یک برنامه درمانی ایجاد می کند.

خلاصه

اپیزیوتومی یک روش جراحی است که شامل بریدن پرینه است. در گذشته این روش معمول در زایمان بود، تا زمانی که محققان دریافتند که اپیزیوتومی های معمول در مقایسه با پارگی طبیعی هیچ فایده ای ندارند. با این حال، پزشکان و ماماها ممکن است در صورت لزوم این روش را مطابق با دستورالعمل های تنظیم شده انجام دهند.

اگر فردی در حین زایمان اپیزیوتومی نمی خواهد، مجبور نیست اپیزیوتومی را انجام دهد. آنها می توانند با متخصص زنان و زایمان یا مامای خود صحبت کنند. با این حال، در شرایط خاص، اپیزیوتومی ممکن است زایمان را تسریع کند و به متخصصان پزشکی کمک کند تا به عوارض حین زایمان، مانند زایمان بریچ پاسخ دهند.

برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.