تفاوت زگیل تناسلی (HPV) با تبخال در آلت تناسلی چیست؟

متخصص زنان و زایمان | دکتر نگار غلامعلی پور | drnegargholamalipour.ir

مدت مطالعه: 11 دقیقه

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و تبخال هر دو ویروس رایجی هستند که می توانند از راه جنسی منتقل شوند. تبخال و HPV شباهت های زیادی دارند ، به این معنی که بعضی از افراد ممکن است مطمئن نباشند کدام یک را دارند. خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در کلینیک رشت و متخصص زنان و زایمان می باشند که آماده ارئه خدمت به شما بیماران گرامی هستند. drnegargholamalipour.ir

HPV و تبخال هر دو می توانند باعث ضایعات دستگاه تناسلی شوند اما هر دو می توانند بدون علائم ظاهر شوند. اگرچه مشابه است ، HPV بسیار شیوع بیشتری نسبت به تبخال دارد. در حقیقت ، تقریباً همه افراد فعال جنسی منبع اعتماد حداقل یک بار در زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. اما برای هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد ، ممکن است در بعضی موارد به یکی از این دو ویروس مبتلا شود.

ما تفاوت های آنها ، چگونگی شباهت آنها و اینکه برای جلوگیری از هر دو می توانید انجام دهید ، توضیح می دهیم.

علائم HPV و تبخال دستگاه تناسلی
علائم HPV
بسیاری از افراد مبتلا به HPV هیچ علائمی ندارند. ممکن است HPV دریافت کنید و هرگز متوجه نشوید که به آن مبتلا هستید.

زگیل رایج ترین علامت HPV است. با این حال ، بیش از 150 نوع منبع HPVTrusted وجود دارد ، بنابراین علائم به نوع منعقد شده بستگی دارد. به عنوان مثال ، برخی از انواع HPV باعث ایجاد زگیل می شوند. دیگران شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV قرار می دهند.

متخصص زنان و زایمان

اگر زگیل به دلیل HPV ایجاد شود ، معمولاً به صورت زگیل تناسلی ظاهر می شود. این موارد می تواند به صورت زیر رخ دهد:

رشدهای منفرد
خوشه ای از رشد
رشدهایی که ظاهری شبیه گل کلم دارند
همان انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند نیز می توانند باعث ایجاد زگیل در دهان و گلو شوند. به این HPV خوراکی گفته می شود.

علائم تبخال ویروس

هرپس سیمپلکس دو نوع دارد: HSV-1 و HSV-2. هر یک از این دو نوع می تواند بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد و باعث ایجاد هرپس دهانی و تبخال تناسلی شود. مانند HPV ، هرپس ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. بعضی اوقات ، علائم به قدری خفیف هستند که قابل توجه نیستند.

همچنین ممکن است علائم خفیف تبخال را با چیزهای دیگر اشتباه بگیرید ، مانند: جوش ها یا بیماری های پوستی موهای داخل شده آنفولانزا وقتی علائم در اطراف لب ، دهان و گلو ظاهر می شود ، به آن تبخال دهانی می گویند. علائم شامل: علائم آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی و سردرد قرمزی ، تورم ، درد یا خارش در جایی که عفونت فوران کند تاولهای دردناک و پر از مایع روی لبها یا زیر بینی تب برفکی تاول های تب در دهان یا اطراف آن هنگامی که علائم در اطراف ناحیه تناسلی بروز می کند ، به آن تبخال تناسلی می گویند.

علائم تبخال دستگاه تناسلی شامل موارد زیر است: علائم آنفولانزا مانند تورم غدد ، تب ، لرز و سردرد احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در جایی که عفونت فوران می کند درد و خارش در اطراف ناحیه تناسلی برجستگی های قرمز یا تاول های دیگری که ممکن است خارج شوند ، در ناحیه تناسلی ایجاد می شود درد پا یا کمر سوزش ادرار دردناک هر دو نوع تبخال و HPV می توانند خفته باشند ، به این معنی که عفونت هنوز در بدن و بدون هیچ علامتی وجود دارد.

چرا تبخال و HPV می گیرید؟ (متخصص زنان و زایمان )

ویروس HPV و تبخال هر دو از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شوند. این شامل تماس جنسی مانند رابطه جنسی واژینال ، مقعدی یا دهانی است. لمس هر چیزی که با یکی از این ویروس ها تماس گرفته باشد ، شما را در معرض خطر قرار می دهد.

ویروس های هرپس سیمپلکس که باعث ایجاد تبخال می شوند نیز می توانند به این موارد مبتلا شوند:

ظرف های مشترک یا لیوان های آشامیدنی
مرهم لب مشترک
بوسیدن

اگر فردی با HSV رابطه جنسی دهانی داشته باشد ، می تواند ویروس را به شریک زندگی خود منتقل کند. تبخال دستگاه تناسلی حتی در صورت عدم وجود علائم قابل تشخیص نیز قابل انتقال است. به همین دلیل است که انجام رابطه جنسی بی خطر در همه زمان ها مهم است.

در موارد نادر ، هر دو ویروس HPV یا تبخال ممکن است در طی بارداری یا زایمان از یک فرد باردار به فرزندشان منتقل شود. اگر این ویروس ها قبل از بارداری تشخیص داده شده باشد ، پزشک می تواند نظارت ویژه ای را در کل دوران بارداری انجام دهد.

متخصص زنان و زایمان

چه کسی در معرض خطر است؟ (متخصص زنان و زایمان )

هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد در معرض ابتلا به STI است. افرادی که روشهای جنسی ایمن را انجام نمی دهند ، مانند همیشه استفاده از کاندوم ، در معرض خطر بسیار بیشتری قرار دارند.

HPV و تبخال حتی در صورت عدم وجود علائم قابل انتقال هستند ، بنابراین روش های پیشگیری باید با وجود یا بدون وجود زگیل ادامه یابد.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید یا از داروهایی استفاده کنید که می توانند پاسخ ایمنی شما را سرکوب کنند ، ممکن است خطر بیشتری داشته باشید.

خطر انتقال هرپس بدون علامت چیست؟

هنوز هم خطر انتقال عفونت وجود دارد ، چه علائم وجود داشته باشد و چه نداشته باشد. با این حال ، بیشترین خطر انتقال در مواردی است که زخم های فعال وجود داشته باشد (شیوع).

تشخیص

اگر اخیراً با یک شریک جدید رابطه محافظت نشده داشته اید ، علائم غیرمعمولی دارید یا نگران خطر ابتلا به HPV یا تبخال هستید ، با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید.

تشخیص HPV

اگر سویه های HPV دارید که باعث زگیل های تناسلی می شوند ، پزشک می تواند این مورد را براساس معاینه ضایعات تشخیص دهد. سویه های HPV که بر دهانه رحم شما تأثیر می گذارند و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند در غربالگری معمول پاپ اسمیر تشخیص داده می شوند. شما باید در مورد اینکه چند بار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید. خانم دکتر نگار غلامعلی پور با بیش از 10 سال سابقه درخشان در کلینیک رشت و متخصص زنان و زایمان می باشند که آماده ارئه خدمت به شما بیماران گرامی هستند. drnegargholamalipour.ir

هیچ غربالگری یا آزمایش خون برای نشان دادن HPV در مردان وجود ندارد. پزشک ممکن است نتواند HPV را تشخیص دهد مگر اینکه زگیل های تناسلی وجود داشته باشد.