زایمان سزارین در هشت ماهگی

زایمان سزارین در هشت ماهگی

زایمان سزارین در هشت ماهگی

زایمان زودرس  و سزارین در هشت ماهگی ممکن است خطر مرگ و میر برای نوزاد را به همراه داشته باشد، اما امروزه علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده و با تکنولوژی و دستگاههای جدید امکان رشد جنین میسر شده و درصد مرگ و میر نوزادان به دنبال سزارین در ۸ ماهگی کاهش یافته است اما به عقیده برخی از پزشکان ممکن است نوزادانی که در هشت ماهگی به دنیا می آیند در آینده مشکلات سلامتی را داشته باشند، این نکته را در نظر داشته باشید که با پایان ماه هشتم تمامی اندام های جنین رشد کامل یافته اند و فقط رشد مغز و ریه ناتمام مانده است بیشتر نوزادانی که در هشت ماهگی متولد می شوند باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان NICU بستری شوند.

آیا نوزاد بعد از سزارین در هشت ماهگی زنده می ماند؟

همانطور که اشاره شد نوزادان‌نارس نوزادانی هستند که قبل از ۳۷ یا ۳۸ هفتگی بارداری متولد می شوند از این‌ رو تکامل اندام هایشان ممکن است کامل نباشد به طور کلی جنین در یکی از سه حالت زیر به دنیا می آید

  • نوزادانی که زود و کمتر از ۳۷هفته به دنیا می آیند
  • نوزادانی که به موقع و بین ۳۷ تا ۴۲ هفتگی به دنیا می آیند
  • نوزادانی که بعد از ۴۲ هفتگی به دنیا می آیند

نوزادان نارس ممکن است قبل از ۳۲ هفته بارداری متولد شوند که در این دسته خطر مرگ و میر بسیار شایع است البته با توجه به مراقبت هایی که از نوزادان بین ۳۲ تا ۳۷ هفته بارداری انجام می شود می ‌توانند بزرگ شوند و مشکلی برای آنها به وجود نمی آید.

لازم به ذکر است آن دسته از نوزادانی که قبل از هفته سی و دوم بارداری به دنیا می‌آیند ممکن است زنده بمانند اما دارای مشکلات جدی سلامتی در آینده هستند. سزارین در هشت ماهگی که در بیمارستان ها انجام می شود سبب می شود که جنین به طور کامل تکامل نیابد، البته کامل نشدن رشد جنین به معنای وجود مشکلات سلامتی برای وی نیست، چرا که جنین را برای مدتی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمار تحت نظر می گیرند، نوزادی که هشت ماهگی متولد شده است حتماً باید در دستگاه قرار داده شود زیرا او به طور کامل رشد نکرده و به درستی نمی تواند نفس بکشد.

 مشخصات جنین هشت ماه در داخل رحم

جنین در هشت ماهگی عمل مکیدن، بلعیدن و تنفس را انجام می دهد و خواب وی طبق الگوی خاص پیش می رود، همچنین ناخن های دست و پای او نیز رشد می‌کنند. به طور معمول موهای جنین در این هفته در آمده است البته در بعضی از جنین ها آنها هنوز به شکل کرک دیده می‌شود، زیر پوست او به تدریج چربی جمع شده و به صورت نرم و صاف در آمده و هنگام تولد شبیه یک نوزاد کامل است، از ۳۲ هفتگی به بعد ساعت خواب جنین منظم شده به الگوی خواب یک نوزاد نزدیک‌تر است همچنین مانند بیشتر بزرگترها در خواب رویا می بیند.

 

تغییرات جنین در هفته ۳۲ بارداری را از زبان خانم دکتر آزاده رضایی متخصص زنان و زایمان جویا شده ایم ایشان معتقدند که جنین در هشت ماهگی مانند یک کدوی گرد متوسط است و از لحاظ سایز هم اندازه آن است. مادران در این هفته از حاملگی باید به تغذیه خود بسیار اهمیت دهند، در هفته سی و دوم بارداری ناخن های دست و پای جنین در حال رشد کردن است همچنین وزن جنین در این هفته در حدود یک کیلو ۸۰۰ گرم است و   طول او ۴۳ سانتی متر است. می توان گفت در حدود یک سوم تا نیمی از وزن زمان تولد نوزاد در طی این ۳۲ هفته به دست می آید.

زمان ترخیص کودک بعد سزارین در هشت ماهگی از بیمارستان

کودکی که از طریق سزارین در ۸ ماهگی به دنیا آمده است تا قبل از تنفس راحت از بیمارستان ترخیص نمی شود، مشکل دیگری که این نوزادان دارند کنترل دمای نرمال بدن خود است در نتیجه باید دمای بدن آنها را ثابت نگه داشت به همین منظور در بخش مراقبت های ویژه نوزادان NICU برای رفع این مشکل  نوزاد را در دستگاهی به نام انکوباتور قرار می دهند. قبل از ترخیص نوزاد حتماً باید علائم وی بررسی شود و در صورت مشاهده علائم نرمال، پزشک دستور ترخیص وی را صادر می‌کند.


 

دکتر نگار غلامعلی پور متخص زنان زایمان و نازایی

دکتر نگار غلامعلی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی 

آشنایی با خدمات خانم دکتر

دکتر نگار غلامعلی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی می باشد. که با به کارگیری از جدیدترین روش ها و سابقه درخشانی که دارد، می تواند مشکلات مربوط به زنان و زایمان را تشخیص و مداوا نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و یا به صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
مراقبت‌های بعد از عمل سزارین
نوشتهٔ بعدی
عوارض زایمان سزارین در هشت ماهگی بر جنین چیست؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 73
  • 29
  • 3,083
  • 10,909
  • 158,979
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست