ناباروری چیست؟

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | بهترین-متخصص-زنان-زایمان-نازایی-در-رشت

ناباروری چیست؟

درمان ناباروری در رشت

 

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی زن یا مرد است که با عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده منظم تعریف می شود.

ناباروری میلیون ها نفر از افراد در سنین باروری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد – و بر خانواده و جوامع آنها تأثیر می گذارد. برآوردها نشان می دهد که بین 48 میلیون زوج و 186 میلیون نفر در سراسر جهان با ناباروری زندگی می کنند.

در دستگاه تناسلی مردان، ناباروری معمولاً به دلیل مشکلات در خروج مایع منی ، عدم وجود یا سطوح پایین اسپرم، یا شکل غیر طبیعی (مورفولوژی) و حرکت (حرکت) اسپرم ایجاد می شود. در دستگاه تناسلی زنان، ناباروری ممکن است به دلیل طیفی از ناهنجاری‌های تخمدان‌ها، رحم، لوله‌های فالوپ و سیستم غدد درون ریز و غیره ایجاد شود. ناباروری می تواند اولیه یا ثانویه باشد.

ناباروری اولیه زمانی است که فرد هرگز حامله نشده باشد و ناباروری ثانویه زمانی است که حداقل یک بارداری قبلی حاصل شده باشد. مراقبت از باروری شامل پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری است.

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | بهترین-متخصص-زنان-زایمان-نازایی-در-رشت

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | بهترین-متخصص-زنان-زایمان-نازایی-در-رشت

 

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت

دسترسی برابر و عادلانه به مراقبت های باروری همچنان یک چالش در اکثر کشورهاست.

به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط. مراقبت از باروری به ندرت در بسته‌های ملی مزایای پوشش همگانی سلامت اولویت‌بندی می‌شود.

چه چیزی باعث ناباروری می شود؟

ناباروری ممکن است در اثر تعدادی از عوامل مختلف، چه در دستگاه تناسلی مرد یا زن، ایجاد شود. با این حال، گاهی اوقات نمی توان دلایل ناباروری را توضیح داد.

در دستگاه تناسلی زنان، ناباروری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

اختلالات لوله‌ای مانند مسدود شدن لوله‌های فالوپ که به نوبه خود ناشی از عفونت‌های مقاربتی درمان‌نشده (STIs) یا عوارض سقط ناایمن، سپسیس پس از زایمان یا جراحی شکم/لگن هستند.

اختلالات رحمی که می توانند ماهیت التهابی داشته باشند (مانند آندومتریوز)، ماهیت مادرزادی (مانند سپتوم رحم) یا طبیعت خوش خیم (مانند فیبروم)؛ اختلالات تخمدان، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و سایر اختلالات فولیکولی؛ اختلالات سیستم غدد درون ریز باعث عدم تعادل هورمون های تولید مثل می شود.

سیستم غدد درون ریز شامل هیپوتالاموس و غدد هیپوفیز است. نمونه هایی از اختلالات رایجی که این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد شامل سرطان های هیپوفیز و کم کاری هیپوفیز می باشد.

اهمیت نسبی این علل ناباروری زنان ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، به عنوان مثال به دلیل تفاوت در زمینه شیوع بیماری های مقاربتی، یا سنین مختلف جمعیت های مورد مطالعه.

در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید.
متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | بهترین-متخصص-زنان-زایمان-نازایی-در-رشت

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | بهترین-متخصص-زنان-زایمان-نازایی-در-رشت

در دستگاه تناسلی مردان، ناباروری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

انسداد دستگاه تناسلی که باعث اختلال در خروج مایع منی می شود. این انسداد می تواند در لوله های حامل مایع منی (مانند مجاری انزالی و وزیکول های منی) رخ دهد. انسداد معمولاً به دلیل آسیب یا عفونت دستگاه تناسلی است.

اختلالات هورمونی منجر به اختلال در هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و بیضه ها می شود. هورمون هایی مانند تستوسترون تولید اسپرم را تنظیم می کنند.

نمونه ای از اختلالاتی که منجر به عدم تعادل هورمونی می شود شامل سرطان هیپوفیز یا بیضه است.

شکست بیضه در تولید اسپرم، به عنوان مثال به دلیل واریکوسل یا درمان های پزشکی که سلول های تولید کننده اسپرم را مختل می کند (مانند شیمی درمانی).

مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص زنان و زایمان در رشت 

عملکرد و کیفیت غیر طبیعی اسپرم شرایط یا موقعیت هایی که باعث شکل غیرطبیعی (مورفولوژی) و حرکت (حرکت) اسپرم می شود، بر باروری تأثیر منفی می گذارد.

به عنوان مثال، استفاده از استروئیدهای آنابولیک می تواند باعث ایجاد پارامترهای غیر طبیعی منی مانند تعداد و شکل اسپرم شود.

عوامل محیطی و سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و چاقی می توانند بر باروری تأثیر بگذارند. درمان ناباروری در رشت

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی و سموم می‌تواند مستقیماً برای گامت‌ها (تخم‌ک و اسپرم) سمی باشد و در نتیجه تعداد آنها کاهش یافته و کیفیت پایین آنها نابارور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
علل محیطی ناباروری در مردان چیست؟
نوشتهٔ بعدی
چرا رسیدگی به ناباروری مهم است؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 103
  • 41
  • 3,113
  • 10,939
  • 159,009
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست