علائم و علل ناباروری مردانه چیست؟

متخصص-زنان-و-زایمان-در-رشت | متخصص-نازایی-در-رشت

علائم و علل ناباروری مردانه چیست؟

درمان ناباروری مردانه

تقریباً از هر 7 زوج، 1 زوج نابارور هستند، به این معنی که با وجود داشتن رابطه جنسی مکرر و محافظت نشده برای یک سال یا بیشتر، نتوانسته اند بچه دار شوند. در نیمی از این زوج‌ها، ناباروری مردان حداقل نقشی جزئی دارد.

ناباروری مردان می تواند ناشی از تولید کم اسپرم، عملکرد غیر طبیعی اسپرم یا انسدادی باشد که از تحویل اسپرم جلوگیری می کند. بیماری ها، جراحات، مشکلات مزمن سلامت، انتخاب شیوه زندگی و سایر عوامل ممکن است در ناباروری مردان نقش داشته باشند.

ناتوانی در بچه دار شدن می تواند استرس زا و خسته کننده باشد، اما تعدادی از درمان ها برای ناباروری مردان در دسترس هستند.

نشانه اصلی ناباروری مردان ناتوانی در بچه دار شدن است. ممکن است هیچ علامت یا نشانه واضح دیگری وجود نداشته باشد.

با این حال، در برخی موارد، یک مشکل زمینه‌ای مانند اختلال ارثی، عدم تعادل هورمونی، گشاد شدن سیاهرگ‌های اطراف بیضه یا شرایطی که عبور اسپرم را مسدود می‌کند، علائم و نشانه‌هایی را ایجاد می‌کند. علائم و نشانه هایی که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

  • مشکلات عملکرد جنسی – به عنوان مثال، مشکل در انزال یا حجم کم مایعات انزالی، کاهش میل جنسی، یا مشکل در حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  • درد، تورم یا توده در ناحیه بیضه
  • عفونت های تنفسی مکرر
  • ناتوانی در بوییدن
  • رشد غیر طبیعی سینه (ژنیکوماستی)
  • کاهش موی صورت یا بدن یا سایر علائم ناهنجاری کروموزومی یا هورمونی
  • تعداد اسپرم کمتر از حد طبیعی (کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی یا تعداد کل اسپرم کمتر از 39 میلیون در هر انزال)

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت می باشند که در درمان ناباروری مردان و زنان تخصص فراوان دارند.

 

متخصص-زنان-و-زایمان-در-رشت | دکتر-نگار-غلامعلی-پور

متخصص-زنان-و-زایمان-در-رشت | دکتر-نگار-غلامعلی-پور

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از یک سال رابطه جنسی منظم و محافظت نشده یا زودتر در صورت داشتن یکی از موارد زیر نتوانستید بچه دار شوید به پزشک مراجعه کنید:

مشکلات نعوظ یا انزال، میل جنسی کم، یا سایر مشکلات عملکرد جنسی درد، ناراحتی، توده یا تورم در ناحیه بیضه سابقه مشکلات بیضه، پروستات یا جنسی جراحی کشاله ران، بیضه، آلت تناسلی یا کیسه بیضه شریک زندگی بالای 35 سال مراقبت از ناباروری مردان

  برای باردار شدن همسرتان، موارد زیر باید انجام شود:

شما باید اسپرم سالم تولید کنید. در ابتدا، این شامل رشد و تشکیل اندام های تناسلی مردانه در دوران بلوغ است. حداقل یکی از بیضه های شما باید به درستی کار کند و بدن شما باید تستوسترون و سایر هورمون ها را برای تحریک و حفظ تولید اسپرم تولید کند. اسپرم باید به داخل مایع منی منتقل شود.

هنگامی که اسپرم در بیضه ها تولید می شود، لوله های ظریف آنها را حمل می کنند تا زمانی که با مایع منی مخلوط شده و از آلت تناسلی خارج شوند. باید اسپرم کافی در بدن وجود داشته باشد.

باید اسپرم کافی در مایع منی وجود داشته باشد. اگر تعداد اسپرم در مایع منی شما (تعداد اسپرم) کم باشد، احتمال اینکه یکی از اسپرم های شما تخمک همسرتان را بارور کند، کاهش می یابد.

تعداد کم اسپرم کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی یا کمتر از 39 میلیون در هر انزال است.

اسپرم باید عملکردی داشته باشد و قادر به حرکت باشد. اگر حرکت (حرکت) یا عملکرد اسپرم شما غیرطبیعی باشد، ممکن است اسپرم نتواند به تخمک همسرتان برسد یا به آن نفوذ کند.

چه زمانی برای ناباروری باید کمک گرفت؟

مشکلات مربوط به باروری مردان می تواند ناشی از تعدادی از مسائل بهداشتی و درمان های پزشکی باشد:

واریکوسل.

واریکوسل تورم سیاهرگ هایی است که بیضه را تخلیه می کند. این شایع ترین علت برگشت پذیر ناباروری مردان است. اگرچه دلیل دقیقی که واریکوسل باعث ناباروری می شود ناشناخته است، ممکن است به جریان خون غیر طبیعی مربوط باشد.

متخصص-زنان-و-زایمان-در-رشت | متخصص-نازایی-در-رشت

متخصص-زنان-و-زایمان-در-رشت | متخصص-نازایی-در-رشت

واریکوسل منجر به کاهش کمیت و کیفیت اسپرم می شود.

عفونت برخی از عفونت‌ها می‌توانند در تولید اسپرم یا سلامت اسپرم اختلال ایجاد کنند یا باعث ایجاد زخم شوند که مانع از عبور اسپرم می‌شود. اینها شامل التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) یا بیضه ها (اورکیت) و برخی از عفونت های مقاربتی، از جمله سوزاک یا HIV است.

اگرچه برخی عفونت‌ها می‌توانند منجر به آسیب دائمی بیضه شوند، اما اغلب اسپرم هنوز قابل بازیابی است.

مسائل مربوط به انزال انزال رتروگراد زمانی اتفاق می افتد که منی در حین ارگاسم به جای بیرون آمدن از نوک آلت تناسلی وارد مثانه شود.

بیماری‌های مختلف می‌توانند باعث انزال رتروگراد شوند، از جمله دیابت، آسیب‌های ستون فقرات، داروها، و جراحی مثانه، پروستات یا مجرای ادرار.

آنتی بادی هایی که به اسپرم حمله می کنند. آنتی بادی های ضد اسپرم سلول های سیستم ایمنی هستند که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان مهاجمان مضر شناسایی کرده و سعی در از بین بردن آنها دارند. درمان ناباروری مردانه

تومورها سرطان ها و تومورهای غیر بدخیم می توانند به طور مستقیم بر اندام های تناسلی مردانه تأثیر بگذارند، از طریق غددی که هورمون های مربوط به تولید مثل را آزاد می کنند، مانند غده هیپوفیز، یا از طریق علل ناشناخته. در برخی موارد، جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای درمان تومورها می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد.

بیضه های نزول نکرده در برخی از مردان، در طول رشد جنین، یک یا هر دو بیضه از شکم به داخل کیسه ای که به طور معمول شامل بیضه ها (کیسه بیضه) است، فرود نمی آید. کاهش باروری در مردانی که این بیماری را داشته اند بیشتر است.

برخی از علل ناباروری را نمی توان اصلاح کرد؟

عدم تعادل هورمونی

ناباروری می تواند ناشی از اختلالات خود بیضه ها یا ناهنجاری هایی باشد که بر سایر سیستم های هورمونی از جمله هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد فوق کلیوی تأثیر می گذارد. تستوسترون پایین (هیپوگنادیسم مردانه) و سایر مشکلات هورمونی تعدادی از علل احتمالی زمینه ای دارند.

نقص لوله های انتقال اسپرم.

بسیاری از لوله های مختلف اسپرم را حمل می کنند. آنها می توانند به دلایل مختلف مسدود شوند، از جمله آسیب ناخواسته ناشی از جراحی، عفونت های قبلی، تروما یا رشد غیر طبیعی، مانند فیبروز کیستیک یا شرایط ارثی مشابه. درمان ناباروری مردانه

انسداد می تواند در هر سطحی از جمله در داخل بیضه، در لوله هایی که بیضه را تخلیه می کنند، در اپیدیدیم، در مجرای دفران، نزدیک مجاری انزال یا در مجرای ادرار رخ دهد.

نقص کروموزومی اختلالات ارثی مانند سندرم کلاین فلتر – که در آن یک مرد با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y (به جای یک X و یک Y) متولد می شود – باعث رشد غیر طبیعی اندام های تناسلی مرد می شود.

سایر سندرم های ژنتیکی مرتبط با ناباروری شامل فیبروز کیستیک و سندرم کالمن است.

مشکلات در رابطه جنسی.

این موارد می تواند شامل مشکل در حفظ یا حفظ نعوظ کافی برای رابطه جنسی (اختلال نعوظ)، انزال زودرس، مقاربت دردناک، ناهنجاری های آناتومیکی مانند داشتن شکاف مجرای ادرار در زیر آلت تناسلی (هیپوسپادیاس)، یا مشکلات روانی یا رابطه ای باشد که در رابطه جنسی اختلال ایجاد می کند.

بیماری سلیاک.

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که به دلیل حساسیت به پروتئین موجود در گندم به نام گلوتن ایجاد می شود. این وضعیت ممکن است به ناباروری مردان کمک کند. باروری ممکن است پس از اتخاذ یک رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود یابد.

داروهای خاص درمان جایگزینی تستوسترون، استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک، داروهای سرطان (شیمی درمانی)، برخی از داروهای زخم، برخی داروهای آرتریت و برخی داروهای دیگر می توانند تولید اسپرم را مختل کرده و باروری مردان را کاهش دهند. درمان ناباروری مردانه

جراحی های قبلی برخی از جراحی‌ها ممکن است مانع از اسپرم شدن شما در انزال شوند، از جمله وازکتومی، جراحی کیسه بیضه یا بیضه، جراحی پروستات، و جراحی‌های بزرگ شکم که برای سرطان‌های بیضه و رکتوم انجام می‌شود.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
علل ناباروری چیست؟
نوشتهٔ بعدی
مشکلات بارداری چه چیزهایی هستند؟

نوشته‌های تازه

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 191
  • 125
  • 2,133
  • 12,024
  • 156,285
  • اسفند ۲۵, ۱۴۰۲
فهرست