مشکلات واژن در طول رابطه جنسی در اثر عفونت چه مواردی هستند؟

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

مشکلات واژن در طول رابطه جنسی در اثر عفونت چه مواردی هستند؟

مشکلات واژن در طول رابطه جنسی

درد واژن یا لگن در هنگام مقاربت جنسی دخول یا تلاش برای دخول.
سفت شدن یا منقبض شدن عضلات کف لگن در حین آمیزش جنسی یا تلاش برای دخول.
احساس ترس یا اضطراب در مورد تجربه درد ولوواژینال یا لگن ناشی از نفوذ واژن.
شرایطی که ممکن است شبیه واژینیسموس باشد.

برخی از بیماری ها ممکن است مشابه واژینیسموس ظاهر شوند اما اختلالات متفاوتی هستند. آنها عبارتند از:

واژینیت آتروفیک، که به نازک شدن و خشک شدن دیواره های واژن پس از یائسگی به دلیل کاهش استروژن اشاره دارد.
وستیبولیت vulvar، که باعث ایجاد درد شدید منبع مطمئن در حین مقاربت یا قرار دادن جسمی مانند تامپون می شود (درد معمولاً در فرج – قسمت خارجی اندام تناسلی زنانه رخ می دهد).
عفونت واژن، مانند عفونت قارچی یا یک بیماری مقاربتی (STI).
لیکن اسکلروزیس یا اختلال دیگری که می تواند بافت اسکار واژن ایجاد کند.
ضربه فیزیکی به ناحیه واژن.
گذراندن دوره های طولانی بدون آمیزش جنسی، که ممکن است منجر به مشکلات موقت در حین دخول شود.

دکتر نگار غلامعلی پور  ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت  می باشند که از لحاظ تجربه بهترین هستند.

رفتار

بسته به علت، درمان ممکن است شامل متخصصان مختلف باشد. به طور کلی، درمان واژینیسموس با هدف کاهش سفت شدن خودکار عضلات، از بین بردن ترس از درد و رفع هر گونه ترس دیگری که ممکن است با مشکل مرتبط باشد، انجام می شود.

حساسیت زدایی پیشرونده

این درمان اصلی برای واژینیسموس حساسیت زدایی پیشرونده است. این درمان شامل قرار دادن آهسته و تدریجی فرد در معرض نفوذ است. می تواند با تشویق فرد به لمس ناحیه ای تا حد امکان نزدیک به دهانه واژن بدون ایجاد درد شروع شود. آنها هر روز لمس خود را به دهانه واژن نزدیک تر می کنند.

هنگامی که آنها بتوانند ناحیه اطراف واژن را لمس کنند، تشویق می شوند که لب های واژن یا لابیاها را لمس کرده و باز کنند. مرحله بعدی قرار دادن انگشت خواهد بود.

زمانی که فرد بتواند این کار را بدون درد انجام دهد، استفاده از گشادکننده پلاستیکی یا درج مخروطی شکل را یاد خواهد گرفت. اگر آنها بتوانند این را بدون درد وارد کنند، گام بعدی این است که آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارند تا عضلات به فشار عادت کنند. در مرحله بعد، آنها می توانند از یک درج بزرگتر استفاده کنند و سپس می توانند به شریک خود آموزش دهند که چگونه آن را اعمال کند.

وقتی فرد احساس می کند به این کار عادت کرده است، می تواند به همسرش اجازه دهد آلت تناسلی خود را نزدیک – اما نه داخل – واژن قرار دهد. هنگامی که آنها با این موضوع کاملاً راحت باشند، زوج می توانند دوباره رابطه جنسی را امتحان کنند. آنها ممکن است بخواهند به تدریج به این میزان برسند، مانند درج. این نوع درمان می تواند شامل یادگیری تکنیک های تمدد اعصاب باشد که اگر علت آن روانی باشد، مانند اضطراب، ممکن است مفید باشد.

سایر درمان های واژینیسموس روش های دیگری که پزشک ممکن است واژینیسموس را درمان کند عبارتند از:

تمرینات کنترل کف لگن:

این تمرینات شامل فعالیت های انقباض و آرام سازی عضلات یا تمرینات کگل برای بهبود کنترل عضلات کف لگن است.

آموزش و مشاوره:

ارائه اطلاعات در مورد آناتومی جنسی و چرخه پاسخ جنسی می تواند به افراد در درک درد و فرآیندهایی که بدنشان طی می کند کمک کند.

بوتاکس:

تحقیقات نشان می دهد که بوتاکس ممکن است علائم واژینیسموس را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این نتیجه ضروری است.

فرکانس رادیویی پالسی (PRF):

این یک درمان نسبتاً جدید است که معمولاً برای درد عصبی استفاده می شود. تحقیقات محدود پتانسیل را برای بهبود با استفاده از این درمان نشان داده است.

جراحی:

این بسیار نادر است و معمولاً فقط زمانی ضروری است که مشکلی در واژن وجود داشته باشد که شبیه علائم واژینیسموس است.

از آنجایی که علل واژینیسموس می تواند بسیار چند وجهی باشد، درمان فرد باید بر عوامل فیزیکی و روانی متمرکز باشد. ممکن است یک فرد نیاز به کار با یک درمانگر یا روانپزشک داشته باشد که ممکن است داروهایی را توصیه کند که می تواند مشکلات روانی زمینه ای را درمان کند.

هر کسی که نگران علائم مربوط به واژینیسموس است باید برای ارزیابی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کند. چشم انداز هر چه واژینیسموس شدیدتر باشد، درمان آن دشوارتر است.

با این حال، این وضعیت قابل درمان است. در یک مطالعه در سال 2021، محققان دریافتند که 85 درصد از افراد مبتلا به واژینیسموس اولیه می‌توانند پس از درمان رابطه جنسی بدون درد داشته باشند. میزان موفقیت برای کسانی که وضعیت آنها شدیدتر بود فقط اندکی کمتر بود.

مطالعه‌ای در سال 2020 نشان داد که افراد مبتلا به واژینیسموس در صورتی که خود را برای این عارضه سرزنش کنند، ممکن است نسبت به درمان مقاوم‌تر باشند. اگر واژینیسموس در خانواده فرد وجود داشته باشد، درمان ممکن است دشوارتر باشد.

خلاصه

واژینیسموس یک وضعیت دردناک است که در آن فرد نمی تواند نفوذ به واژن را تحمل کند. این به دلیل سفت شدن عضلات کف لگن رخ می دهد.

امکان درمان و حتی درمان واژینیسموس وجود دارد. با این حال، درمان به علت زمینه ای بستگی دارد که ممکن است جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. هر چه علت پیچیده تر یا علائم شدیدتر باشد، درمان طولانی تری ممکن است طول بکشد.