ناباروری در مردان و زنان چیست؟

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

ناباروری در مردان و زنان چیست؟

علل ناباروری در رشت

جنسیت و جنسیت در طیف ها وجود دارد. این مقاله از اصطلاحات «مذکر»، «مونث» یا هر دو برای اشاره به جنسیت تعیین شده در بدو تولد استفاده می‌کند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

ناباروری چیست؟

ناباروری زمانی است که یک مرد یا زن به دلیل مشکل در سیستم تولید مثل هر یک از طرفین نمی تواند باردار شود. ناباروری می تواند منبع قابل اعتماد اولیه یا ثانویه باشد.

ناباروری اولیه زمانی است که فرد اصلاً قادر به بارداری نباشد. ناباروری ثانویه زمانی است که فردی قبلا باردار شده باشد اما دیگر قادر به بارداری نباشد. این مقاله علل، انواع و درمان ناباروری و همچنین سایر مواردی که ممکن است فرد بخواهد در مورد ناباروری در هر دو جنس بداند را توضیح می دهد.

ناباروری باعث می شود ناباروری به عنوان ناتوانی در باردار شدن پس از 12 ماه تلاش تعریف می شود. هر فردی از هر دو جنس که با این تعریف مطابقت داشته باشد، ناباروری را تجربه می کند.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت را می توانید از اینجا بشناسید.

علل در مردان موارد زیر علل شایع ناباروری در مردان است: مشکلات منی و اسپرم منی مایع شیری رنگی است که آلت تناسلی در هنگام انزال آزاد می کند و از مایع و اسپرم تشکیل شده است.

این مایع از غده پروستات، وزیکول منی و سایر غدد جنسی می آید. اسپرم در بیضه ها تولید می شود. هنگامی که انزال از آلت تناسلی خارج می شود، مایع منی به انتقال اسپرم به سمت تخمک کمک می کند.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

مواردی که می تواند بارور کردن تخمک را برای اسپرم دشوارتر کند عبارتند از:

تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون، تحرک کم اسپرم یا اسپرم هایی که شکل غیرعادی دارند و لقاح تخمک را دشوارتر می کند. حدود 2% منبع مورد اعتماد مردان ممکن است این نوع مشکلات را با اسپرم خود داشته باشند. آنها می توانند ناشی از: یک وضعیت پزشکی: این می تواند عفونت بیضه، سرطان یا جراحی باشد.

گرم شدن بیش از حد بیضه ها:

علل آن عبارتند از نزول بیضه، واریکوسل، واریس در کیسه بیضه، استفاده از سونا یا جکوزی، پوشیدن لباس های تنگ و کار در محیط های گرم.

اختلالات انزال: اگر مجاری انزال مسدود شده باشد، منی ممکن است به مثانه انزال شود.
عدم تعادل هورمونی: برای مثال هیپوگنادیسم می تواند منجر به کمبود تستوسترون شود.

علل دیگر
دلایل دیگر ممکن است شامل منبع قابل اعتماد باشد:

عوامل ژنتیکی: یک مرد باید کروموزوم X و Y داشته باشد. اگر فردی مانند سندرم کلاین فلتر دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y داشته باشد، بیضه ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند و تستوسترون پایین و تعداد اسپرم کم یا بدون اسپرم وجود خواهد داشت.
اوریون: اگر بعد از بلوغ اتفاق بیفتد، التهاب بیضه ممکن است بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.

هیپوسپادیاس: با این ناهنجاری مادرزادی، دهانه مجرای ادرار به جای اینکه در نوک آلت تناسلی باشد، زیر آلت تناسلی است. پزشکان معمولاً این وضعیت را در دوران نوزادی با جراحی اصلاح می کنند. اگر اصلاح انجام نشود، ممکن است رسیدن اسپرم به دهانه رحم زن دشوارتر باشد. هیپوسپادیاس از هر 200 پسر تازه متولد شده 1 نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. علل ناباروری در رشت

فیبروز کیستیک: این یک بیماری مزمن است که منجر به ایجاد موکوس چسبنده می شود. این مخاط عمدتاً روی ریه ها تأثیر می گذارد، اما مردان نیز ممکن است مجرای دفران را نداشته باشند. مجرای دفران اسپرم را از اپیدیدیم به مجرای انزال و مجرای ادرار می برد.
پرتودرمانی یا شیمی درمانی: این درمان ها هر دو می توانند تولید اسپرم را مختل کنند. در مورد پرتودرمانی، شدت آن معمولاً به میزان نزدیکی به بیضه ها بستگی دارد.
بیماری‌های دیگر: شرایطی که گاهی با کاهش باروری در مردان مرتبط است، کم خونی، سندرم کوشینگ، دیابت و بیماری تیروئید است.
داروها: برخی داروها خطر مشکلات باروری را در مردان افزایش می دهند. اینها شامل سولفاسالازین (آزولفیدین) و استروئیدهای آنابولیک است.

علل در زنان
ناباروری در زنان نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

مشکلات مربوط به تخمک گذاری
اختلالات تخمک گذاری حدود 25 درصد از موارد ناباروری را در زنان تشکیل می دهد. تخمک گذاری رهاسازی ماهانه تخمک است. تخمک ها ممکن است هرگز آزاد نشوند یا فقط در برخی از چرخه ها آزاد شوند.

اختلالات تخمک گذاری ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

هیپرپرولاکتینمی: اگر سطح پرولاکتین بالا باشد و زن باردار یا شیرده نباشد، ممکن است بر تخمک گذاری و باروری تأثیر بگذارد.
مشکلات تیروئید: پرکاری یا کم کاری غده تیروئید می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که در تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): این یک وضعیت هورمونی است که می تواند باعث قاعدگی مکرر یا طولانی شود و در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. علل ناباروری در رشت
مشکلات در رحم یا لوله های فالوپ نیز می تواند مانع از حرکت تخمک از تخمدان به رحم یا رحم شود. اگر تخمک حرکت نکند، باردار شدن به طور طبیعی دشوارتر است.

 

علل دیگر
علل دیگر عبارتند از:

شرایط مزمن: این بیماری ها شامل ایدز یا سرطان است.
نارسایی اولیه تخمدان (POI): تخمدان ها قبل از 40 سالگی به طور طبیعی کار نمی کنند.

کیفیت تخمک ضعیف: کیفیت تخمک ممکن است در لقاح اختلال ایجاد کند. با افزایش سن، تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش می یابد. تخمک هایی که آسیب دیده اند یا دچار ناهنجاری های ژنتیکی می شوند نیز ممکن است نتوانند حاملگی را حفظ کنند. هر چه سن یک زن بیشتر باشد، این خطر بیشتر است.
جراحی: جراحی لگن گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد اسکار یا آسیب به لوله های فالوپ شود. جراحی دهانه رحم گاهی اوقات باعث ایجاد زخم یا کوتاه شدن دهانه رحم می شود. دهانه رحم گردن رحم است. علل ناباروری در رشت

فیبروم های زیر مخاطی: تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شوند. آنها می توانند با لانه گزینی یا مسدود کردن لوله فالوپ تداخل کنند و از بارور شدن تخمک توسط اسپرم جلوگیری کنند.

آندومتریوز: سلول هایی که به طور معمول در پوشش داخلی رحم رخ می دهند، شروع به رشد در نقاط دیگر بدن می کنند.
بستن لوله ها: در زنانی که انسداد لوله های فالوپ خود را انتخاب کرده اند، می توان این روند را معکوس کرد، اما احتمال بارور شدن مجدد زیاد نیست.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

عوامل خطر
عوامل خطر خاصی وجود دارد که می تواند احتمال ناباروری را برای هر دو جنس افزایش دهد. این شامل:

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ناباروری را در هر دو جنس افزایش می دهد و ممکن است اثرات درمان باروری را تضعیف کند. سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. سیگار کشیدن غیرفعال نیز با کاهش باروری مرتبط است.
شیمی درمانی: برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند منجر به نارسایی تخمدان یا کاهش قابل توجه تعداد اسپرم شوند.

پرتو: اگر این پرتو در نزدیکی اندام های تولید مثل باشد، می تواند خطر مشکلات باروری را افزایش دهد.
عفونت های مقاربتی (STIs): کلامیدیا می تواند به لوله های فالوپ در زنان آسیب برساند و باعث التهاب در کیسه بیضه مردان شود. برخی دیگر از بیماری های مقاربتی نیز ممکن است باعث ناباروری شوند.
سن: توانایی زن برای باردار شدن ممکن است به تدریج قبل یا حدود 35 سالگی کاهش یابد، در حالی که باروری مردان پس از 40 سالگی شروع به کاهش می کند.

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز ممکن است با ناباروری مرتبط باشند، اگرچه در بسیاری از موارد، تحقیقات هنوز کافی نیست. این شامل:

مواد مخدر: مصرف داروهایی مانند حشیش یا کوکائین می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. برخی از زنانی که از حشیش یا کوکائین استفاده می کنند نیز ممکن است مشکلات باروری داشته باشند.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی: برخی از آفت کش ها، علف کش ها، فلزات (مانند سرب)، مواد شوینده و حلال ها با مشکلات باروری در هر دو جنس مرتبط هستند. علل ناباروری در رشت
چاقی: این ممکن است شانس باردار شدن را برای هر دو جنس کاهش دهد.

استرس: استرس می تواند یک عامل باشد، به خصوص اگر منجر به کاهش فعالیت جنسی شود. همچنین می تواند بر تخمک گذاری زنان و تولید اسپرم مردان تأثیر بگذارد. علل ناباروری در رشت
ورزش: ورزش زیاد و کم می تواند منجر به مشکلات باروری در هر دو جنس شود. در مردان، می تواند بر روی تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.

تغذیه: یک رژیم غذایی ناسالم می تواند بر باروری در مردان و زنان تأثیر بگذارد. اگر اختلال خوردن منجر به کاهش وزن جدی شود، ممکن است مشکلات باروری نیز ایجاد شود.

استفاده نادرست از الکل: مصرف زیاد الکل ممکن است تعداد اسپرم منبع قابل اعتماد را کاهش دهد. همچنین ممکن است منبع قابل اعتماد با موفقیت درمان‌های لقاح آزمایشگاهی (IVF) تداخل داشته باشد.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
علائم هشدار دهنده در دوران بارداری چیست؟
نوشتهٔ بعدی
نشانه های یک بارداری سالم – حفظ مراقبت های دوران بارداری خوب

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 931
  • 207
  • 4,347
  • 14,772
  • 163,526
  • اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳
فهرست