راه هایی برای باردار شدن بدون داشتن رابطه جنسی چیست؟

درمان های جراحی باروری

راه هایی برای باردار شدن بدون داشتن رابطه جنسی چیست؟

درمان های جراحی باروری

در 35 درصد از موارد ناباروری زنان، مشکلاتی در لوله های فالوپ یا مشکلات پوشش داخلی لگن و شکم مشاهده می شود.5 معمولاً این مشکل از طریق آزمایشی به نام HSG یا هیستروسالپنگوگرام تشخیص داده می شود.

اگر HSG انسداد احتمالی لوله‌ها را نشان دهد، پزشک ممکن است جراحی لاپاراسکوپی را برای ارزیابی وضعیت و احتمالاً ترمیم مشکل انجام دهد. در صورت وجود عفونت، درمان ممکن است به جراحی و آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

گاهی اوقات، انسداد یا جای زخم قابل ترمیم نیست. در این صورت ممکن است IVF توصیه شود. یکی دیگر از گزینه های احتمالی درمان جراحی هیستروسکوپی جراحی است. این ممکن است در مورد چسبندگی در داخل حفره رحم استفاده شود.

حفاری تخمدان یک درمان ناباروری احتمالی جراحی برای ناباروری مرتبط با PCOS است. به دلیل خطرات موجود، و نرخ موفقیت بالاتر سایر درمان‌ها، اغلب از آن استفاده نمی‌شود.

برای زنان مبتلا به اندومتریوز، لاپاراسکوپی ممکن است برای برداشتن رسوبات آندومتر استفاده شود. این به احتمال زیاد در زنانی که گرفتگی های شدید قاعدگی یا درد لگن دارند توصیه می شود و کمتر برای درمان ناباروری به تنهایی استفاده می شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر درمان های جراحی باروری ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

اگر فیبروم رحمی با باروری تداخل داشته باشد، ممکن است لاپاراسکوپی نیز توصیه شود. فناوری جدیدی که در حال حاضر در حال آزمایش و توسعه است پیوند رحم است. این به برخی از زنانی که مجبور به استفاده از رحم جایگزین برای باردار شدن بودند، اجازه می دهد تا از بدن خود و رحم پیوندی استفاده کنند.

پیوند رحم به جز از طریق مطالعات تحقیقاتی در حال حاضر در دسترس نیست. برخی از موارد ناباروری مردان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. به عنوان مثال، واریکوسل یکی از علل شایع ناباروری مردان است و گاهی اوقات نیاز به درمان جراحی دارد.

اگر تعداد اسپرم ها بسیار کم یا حتی صفر باشد، ممکن است بتوان سلول های اسپرم جوان را مستقیماً از بیضه ها خارج کرد. این اسپرم ها سپس در آزمایشگاه بالغ می شوند و برای IVF با ICSI استفاده می شوند. معکوس کردن وازکتومی و برگشت بستن لوله ها نیز از گزینه های جراحی ناباروری هستند.

فن آوری های کمک باروری

فن آوری های کمک باروری (ART) به درمان های باروری اشاره دارد که شامل دست زدن به تخمک ها یا جنین ها می شود. این شامل IVF، GIFT و ZIFT است. IVF رایج ترین شکل ART است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.6 کمتر از 2 درصد از روش های ART به صورت GIFT هستند و ZIFT کمتر از 1.5 درصد مواقع استفاده می شود.

در یک روش معمول IVF، از داروهای باروری برای تحریک تخمدان ها برای تولید تخمک استفاده می شود. با فرض اینکه همه چیز در این مرحله خوب پیش برود، سپس آن تخمک ها در یک روش سرپایی از تخمدان های زن بازیابی می شوند.

در مرحله بعد، تخمک ها همراه با اسپرم، در یک کوکتل مخصوص از مواد مغذی قرار می گیرند و تا زمانی که لقاح انجام شود، به حال خود رها می شوند. پس از لقاح، یک تا سه جنین در داخل رحم زن قرار می گیرد.

این یک توضیح بسیار اساسی در مورد درمان IVF است. بسیاری از فناوری های کمکی اضافی وجود دارد که ممکن است با IVF مورد استفاده قرار گیرد، از جمله:

کمک جوجه ریزی.
انجماد (انجماد) تخمک، اسپرم یا جنین.
تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI).
تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) (همچنین به عنوان غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی یا PGS شناخته می شود).
تولید مثل شخص ثالث (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح داده شده است) گزینه ای که ممکن است در مورد آن ندانید مینی IVF است.

تفاوت اصلی بین IVF و مینی IVF این است که از داروهای کمتری استفاده می شود. هدف این است که تخمدان‌ها را فقط به اندازه‌ای تحریک کنیم که چند تخمک به دست بیاوریم نه چندین.

مینی IVF ارزانتر از IVF کامل است اما کمی گرانتر از درمان IUI است. ممکن است موفقیت آمیزتر از IUI باشد و با خطر کمتر سندرم تحریک بیش از حد تخمدان همراه باشد.

با GIFT (انتقال درون فالوپ گامت)، تخمک و اسپرم یا گامت ها در خارج از بدن بارور نمی شوند. در عوض، آنها با هم در یکی از لوله های فالوپ زن قرار می گیرند.

با ZIFT (انتقال زیگوت به داخل فالوپی)، زیگوت در یکی از لوله های فالوپ قرار می گیرد. این معمولا از طریق جراحی لاپاراسکوپی انجام می شود. درمان های جراحی باروری

درمان های جراحی باروری

درمان های جراحی باروری

مادر جایگزین و اهدای گامت شخص ثالث

گاهی اوقات IVF به تنهایی کافی نیست. برخی از زوج ها برای تشکیل خانواده خود باید از تخمک، اسپرم، جنین یا رحم شخص دیگری استفاده کنند.

اهداکننده تخمک ممکن است در موارد ذخایر کم تخمدان، نارسایی اولیه تخمدان یا شکست مکرر IVF بدون دلیل توصیه شود. همچنین ممکن است از اهداکننده تخمک برای یک زوج مذکر همجنس گرا به همراه یک جانشین استفاده شود

در برخی موارد ناباروری شدید مردانه یا اگر زن مجرد یا زوج لزبین بخواهند صاحب فرزند شوند، ممکن است از اهداکننده اسپرم استفاده شود. ممکن است در طول درمان IUI یا IVF از اهداکننده اسپرم استفاده شود.

یک اهداکننده جنین ممکن است به دلایل مشابهی که ممکن است از اهداکننده تخمک یا اسپرم استفاده کنید، استفاده شود. IVF اهدای جنین نسبت به استفاده از اهدا کننده تخمک یا انجام IVF معمولی با تخمک های خود هزینه کمتری دارد.

چه به اهداکننده تخمک، جنین یا اسپرم نیاز داشته باشید، می‌توانید از یک اهداکننده شناخته شده (یک دوست یا خویشاوند) استفاده کنید یا از طریق یک کلینیک یا آژانس باروری اهداکننده را پیدا کنید. (هرگز سعی نکنید از طریق یک انجمن وب یا پست رسانه های اجتماعی یک اهدا کننده را استخدام کنید. کلاهبرداران زیادی در آنجا وجود دارند.) استخدام وکیل متخصص در باروری و قانون خانواده ضروری است.

رحم اجاره ای زمانی است که زن حامله ای را برای یک زوج انجام می دهد. اگر زنی رحم نداشته باشد یا مشکلات رحمی داشته باشد که مانع از انجام یک بارداری سالم می شود، ممکن است این مورد نیاز باشد. همچنین برای شکست مکرر IVF غیرقابل توضیح استفاده می شود. زوج‌های مرد همجنس‌گرا ممکن است از یک جانشین برای داشتن فرزند نیز استفاده کنند.

بسته به نوع رحم جایگزین، والدین بیولوژیکی ممکن است زوج نابارور باشند یا از اهداکننده تخمک، اسپرم یا جنین استفاده شود.

رحم جایگزین سنتی زمانی است که جانشین مادر بیولوژیک باشد. اهداکننده اسپرم یا پدر مورد نظر ممکن است پدر بیولوژیکی باشد. با این حال، به دلیل مشکلات قانونی احتمالی، این نوع رحم جایگزین معمولاً منع می شود.

پیدا کردن دکتر مناسب

متخصص زنان شما معمولاً اولین دکتری است که در صورت مشکل باردار شدن به او مراجعه می کنید، و همچنین ممکن است مایل به تجویز درمان های اولیه باروری باشد. به عنوان مثال، بسیاری از زنان توسط OB/GYN با Clomid درمان می شوند.

با این حال، موارد مربوط به باروری بیشتر نیاز به تخصص دارند. متخصص غدد تولید مثل (RE) متخصص باروری است. متخصصان غدد تولید مثل با ناباروری مردانه و زنانه کار می کنند. آنها معمولاً همراه با سایر پزشکان، پرستاران و تکنسین های باروری در یک کلینیک باروری کار می کنند.

همه کلینیک های باروری برابر نیستند. قبل از انتخاب پزشک، مطمئن شوید که آنها بهترین انتخاب برای شما هستند. سایر متخصصان باروری عبارتند از آندرولوژیست، ایمونولوژیست تولید مثل و جراح تولید مثل

درمان بیماری های زمینه ای

هیچ بحثی در مورد درمان باروری بدون بحث در مورد درمان اختلالات زمینه ای و تغییر سبک زندگی برای بهبود باروری کامل نمی شود. اگر یک مسئله پزشکی زمینه ای نادیده گرفته شود، درمان باروری ممکن است به میزان قابل توجهی کمتر موفقیت آمیز باشد.

به عنوان مثال، دیابت درمان نشده، بیماری سلیاک و عدم تعادل تیروئید می تواند باعث ناباروری شود. در برخی موارد، درمان این بیماری ها برای بازگشت باروری طبیعی کافی خواهد بود.

چاقی یکی از شایع ترین علل ناباروری قابل پیشگیری است. تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن 10 درصدی ممکن است برای شروع مجدد تخمک گذاری منظم در برخی از زنان کافی باشد.درمان های جراحی باروری

انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. برخی از زوج ها ممکن است به دنبال درمان های جایگزین یا طبیعی در کنار درمان های باروری باشند، یا ممکن است تصمیم بگیرند که فقط با یک رویکرد طبیعی پیش بروند.

میزان موفقیت به طور قابل توجهی متفاوت است. اکثریت قریب به اتفاق زوج های نابارور علاوه بر هرگونه تغییر سبک زندگی یا درمان های جایگزین، به درمان های باروری نیز نیاز دارند.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
چه زمانی برای ناباروری باید کمک گرفت؟
نوشتهٔ بعدی
هر آنچه باید در مورد عفونت واژن بدانید

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 256
  • 159
  • 2,469
  • 9,736
  • 158,192
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست