درمان فیبروم های رحم زنان چیست؟

درمان فیبروم ها چیست؟

درمان فیبروم زنان

درمان فیبروم می تواند از عدم درمان تا جراحی متفاوت باشد. مگر اینکه فیبروم باعث خونریزی زیاد، ناراحتی یا مشکلات مثانه شود، درمان معمولاً ضروری نیست.

اگر فیبروم دارید، باید به طور دوره‌ای برای بررسی علائم و بررسی اندازه فیبروم و رحم با معاینه شکم و لگن مورد ارزیابی قرار بگیرید. اگر علائمی ندارید، سونوگرافی های معمول لگن فواید بسیار کمی دارند.

فیبروم‌ها احتمالاً هر سال تا زمان یائسگی رشد می‌کنند، اما این نشانه‌ای نیست که شما نیاز به درمان دارید، مگر اینکه این تغییر با علائم ناتوان کننده همراه باشد.

دکتر نگار غلامعلی پور ، بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  که می توانند بهترین گزینه برای درمان فیبروم های رحمی باشند.

موارد زیر گزینه های درمانی فیبروم ها هستند:

داروها

در حال حاضر، داروهای موجود برای فیبروم ها می توانند به طور موقت علائم را بهبود بخشند، اما باعث از بین رفتن فیبروم نمی شوند. برای زنانی که خونریزی شدید دارند، قبل از انجام عمل جراحی، ارزش آن را دارد که داروها را امتحان کنند. زنانی که علائم فشار ناشی از فیبروم های بزرگ دارند از هیچ دارویی در حال حاضر سود نخواهند برد.

چندین داروی جدید امیدوارکننده در افق وجود دارد که خود فیبروم‌ها را درمان می‌کنند، نه فقط علائم را.

قرص های ضد بارداری و داروهای بارداری

برای زنانی که دوره های قاعدگی شدید و فیبروم دارند، اغلب داروهای هورمونی برای کاهش خونریزی و تنظیم چرخه قاعدگی تجویز می شود. این داروها فیبروم‌ها را کوچک نمی‌کنند یا باعث رشد سریع‌تر آن‌ها نمی‌شوند.

اگر دارو بعد از سه ماه خونریزی شما را بهبود نداد، با پزشک خود مشورت کنید. زنان بالای 35 سال سیگاری نباید از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کنند.

آگونیست های GnRH (لوپرون)

آگونیست های GnRH دسته ای از داروها هستند که به طور موقت فیبروم ها را کوچک می کنند و با مسدود کردن تولید هورمون زنانه، استروژن، خونریزی شدید را متوقف می کنند. لوپرون شناخته شده ترین این داروها است.

اگرچه لوپرون می تواند علائم فیبروم را بهبود بخشد، اما باعث ایجاد علائم ناخوشایند یائسگی مانند گرگرفتگی می شود. استفاده طولانی مدت می تواند باعث تحلیل رفتن استخوان شود.

لوپرون فقط برای موارد بسیار خاص توصیه می شود. اگر خونریزی شدید و کم خونی جدی دارید و در طول جراحی فیبروم نیاز به تزریق خون دارید، ممکن است توصیه شود.

اگر لوپرون را دو تا سه ماه قبل از جراحی مصرف کنید، ممکن است قاعدگی شما به طور موقت متوقف شود و نیاز به تزریق خون را از بین ببرد. همچنین اگر قبل از جراحی فیبروم، فیبروم‌های بسیار بزرگ – بزرگ‌تر از 10 تا 12 سانتی‌متر – دارید، ممکن است لوپرون توصیه شود.

لوپرون نباید صرفاً برای کوچک کردن فیبروم ها استفاده شود مگر اینکه جراحی برنامه ریزی شده باشد، زیرا فیبروم ها به محض قطع مصرف لوپرون دوباره به اندازه اصلی خود رشد می کنند.

دستگاه های داخل رحمی (IUD)

اگرچه IUD معمولاً برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود، اما مزایای دیگری نیز دارد. یک IUD که مقدار کمی هورمون را در حفره رحم ترشح می کند، می تواند خونریزی ناشی از فیبروم را کاهش دهد.

بهترین متخصص زنان و زایمان رشت  – در طی یک قرار ملاقات معمولی می توان IUD را گذاشت.

میومکتومی

میومکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن فیبروم ها با حفظ رحم است. برای زنانی که علائم فیبروم دارند و می خواهند در آینده بچه دار شوند، میومکتومی بهترین گزینه درمانی است.

میومکتومی بسیار موثر است، اما فیبروم ها می توانند دوباره رشد کنند. هر چه جوان تر باشید و فیبروم های بیشتری در زمان میومکتومی داشته باشید، احتمال ابتلای مجدد به فیبروم در آینده بیشتر می شود.

زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند کمترین احتمال را دارند که پس از میومکتومی دچار مشکلات عود کننده فیبروم شوند.

میومکتومی را می توان به روش های مختلف انجام داد. بسته به اندازه، تعداد و محل فیبروم شما، ممکن است واجد شرایط میومکتومی شکمی، میومکتومی لاپاروسکوپی یا میومکتومی هیستروسکوپی باشید.

متخصص-زنان-و-زایمان-رشت | جراح-و-متخصص-زنان-زایمان-و-نازایی

میومکتومی شکمی در طی این عمل، یک برش از طریق پوست در قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود (“برش بیکینی”). فیبروم ها از دیواره رحم برداشته می شوند و عضله رحم با استفاده از چندین لایه بخیه به هم دوخته می شود. شما برای انجام عمل خواب خواهید بود. بیشتر زنان دو شب را در بیمارستان و چهار تا شش هفته را در خانه سپری می کنند.

میومکتومی لاپاراسکوپی در میومکتومی لاپاراسکوپی، چهار برش یک سانتی‌متری در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌شود: یکی در ناف، یکی زیر خط بیکینی در نزدیکی موهای شرمگاهی و دیگری در نزدیکی هر لگن.

حفره شکم با گاز دی اکسید کربن پر شده است. یک تلسکوپ نازک و روشن از طریق یک برش قرار می گیرد تا پزشکان بتوانند تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم را ببینند. برای برداشتن فیبروم ها از ابزارهای بلندی که از طریق برش های دیگر وارد می شوند استفاده می شود. سپس عضله رحم دوباره به هم دوخته می شود، گاز آزاد می شود و برش های پوست بسته می شود.

شما برای انجام عمل خواب خواهید بود. بهبودی کوتاه‌تر از میومکتومی شکمی است – به طور معمول، زنان یک شب را در بیمارستان می‌گذرانند و دو تا چهار هفته را در خانه برای بهبودی می‌گذرانند.

میومکتومی هیستروسکوپی فقط زنان مبتلا به فیبروم زیر مخاطی – فیبروم هایی که از دیواره رحم به داخل حفره رحم منبسط می شوند – واجد شرایط این نوع میومکتومی هستند. فیبروم های واقع در دیواره رحم را نمی توان با این روش برداشت.

در طول عمل، شما به پشت دراز می کشید و پاهای خود را در رکاب های زنان و زایمان قرار می دهید. شما به احتمال زیاد برای این عمل خواب خواهید بود. یک اسپکولوم در واژن قرار می گیرد و یک تلسکوپ بلند و باریک از طریق دهانه رحم به داخل حفره رحم قرار می گیرد. حفره رحم با مایع پر می شود تا دیواره های رحم جدا شود. درمان فیبروم زنان

از ابزارهایی که از هیستروسکوپ عبور می کنند برای تراشیدن فیبروم های زیر مخاطی استفاده می شود. این یک روش سرپایی است و ممکن است پس از چند ساعت مشاهده در اتاق ریکاوری به خانه بروید. اکثر زنان برای بهبودی یک تا چهار روز را در خانه استراحت می کنند.