بهترین درمان برای عفونت های قارچی واژن

بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | جراح و متخصص نازایی رشت

بهترین درمان برای عفونت های قارچی واژن

درمان عفونت های قارچی واژن

ده ها گزینه وجود دارد – کدام یک برای شما مناسب است؟

زنان برای درمان عفونت های قارچی گزینه های زیادی دارند.

عفونت های مخمری توسط جنس مخمرهای کاندیدا (قارچ تک سلولی) ایجاد می شود که اغلب کاندیدا آلبیکنس است.

تحقیقات نشان می دهد که C. albicans در حدود 20 درصد زنان و 30 درصد زنان باردار واژن را کلونیزه می کند. (1)

اگرچه این کلونیزاسیون علائمی ایجاد نمی کند، عفونت های مخمری علامت دار زمانی ایجاد می شوند که تعادل جوامع میکروبی در بدن به دلیل مواردی مانند داروها (به ویژه آنتی بیوتیک ها)، تغییرات هورمونی و استفاده بیش از حد از محصولات بهداشتی زنانه از بین برود.

داروهای متعددی وجود دارند که می توانند برای درمان عفونت های قارچی واژن استفاده شوند.

آنها را می توان بدون نسخه (OTC) یا با نسخه خریداری کرد و به شکل کرم ضد قارچ، پماد، شیاف یا تامپون دارویی است. یک قرص خوراکی نیز موجود است.

مهم است که قبل از استفاده از داروهای OTC توسط پزشک خود تشخیص داده شود – به خصوص اگر قبلاً هرگز عفونت مخمری نداشته اید – زیرا علائم عفونت های قارچی مشابه سایر انواع عفونت های واژن، از جمله واژینوز باکتریایی (عفونت باکتریایی واژن) است. ) و تریکومونیازیس (عفونت مقاربتی).

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

دارو برای درمان عفونت های مخمری

داروهای استاندارد برای عفونت های مخمری همگی بخشی از دسته داروهای ضد قارچی به نام آزول هستند. آنها عبارتند از:

• میکونازول (مونیستات)
  • کلوتریمازول (Gyne-Lotrimin)
  • تیوکونازول (واژیستات)
  • بوتوکونازول (ژینازول)
  • ترکونازول (ترازول)
  • داروهای تجویز شده ممکن است همراه با داروهای تجویزی اضافی برای کمک به درمان علائم شما مانند استروئیدها برای تسکین التهاب دهانه واژن باشد.

درمان ها یک، سه یا هفت روز طول می کشد که همه آنها به یک اندازه موثر هستند. مگر اینکه واکنش آلرژیک به دارو نداشته باشید، عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند.

هنگام استفاده از شیاف و کرم نباید از تامپون استفاده کنید. همچنین باید از کاندوم و دیافراگم پرهیز کنید، زیرا داروهای عفونت مخمر حاوی روغن هستند که می تواند داروهای ضد بارداری را تخریب کند.

دکتر نگار غلامعلی پور  ، جراح و متخصص نازایی رشت  و بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت  می باشند .

داشتن رابطه جنسی در حین درمان عفونت قارچی به طور کلی توصیه نمی شود زیرا ممکن است علائم را بدتر کند (با تحریک بیشتر واژن) و باعث ایجاد ریزش در پوست شما شود که خطر ابتلا به یک بیماری مقاربتی را افزایش می دهد.

فلوکونازول (دیفلوکان) یک قرص نسخه ای برای عفونت های قارچی است. بیشتر زنان تنها به یک دوز دارو برای رفع عفونت قارچی خود نیاز دارند، اما فلوکونازول برای زنان باردار به دلیل خطر بالقوه آسیب رساندن به جنین در حال رشد توصیه نمی شود.

فلوکونازول ممکن است عوارض جانبی خفیف و نادری مانند سردرد، بثورات پوستی و ناراحتی معده ایجاد کند. به ندرت ممکن است عوارض جانبی شدیدی مانند علائم آنفولانزا، تورم و تشنج ایجاد شود.

تغییرات شیوه زندگی که از درمان عفونت قارچی پزشکی پشتیبانی می کند.

در حین مصرف داروهای عفونت قارچی، برخی تغییرات سبک زندگی می تواند به تسکین علائم و جلوگیری از بدتر شدن علائم کمک کند. این شامل:

ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.
اجتناب از دوش و استفاده از اسپری‌ها، عطرها یا پودرهای معطر زنانه، که می‌تواند بر تعادل میکروبی واژن تأثیر بگذارد (و به طور بالقوه باعث رشد مخمر می‌شود).
پوشیدن لباس زیر گشاد، شلوار یا شورت برای جلوگیری از تحریک و عرق کردن، که می تواند منجر به رشد بیشتر مخمر شود.
تعویض فوری مایوی خیس یا لباس ورزشی و شستن لباس‌های خیس یا عرق‌دار پس از هر بار استفاده.
اگر دیابت دارید، سطح قند خون خود را تحت کنترل نگه دارید.
برخی از گونه های کاندیدا به داروها مقاوم هستند.
اگرچه آزول ها در برابر C. albicans به خوبی عمل می کنند، برخی از گونه های دیگر کاندیدا به این داروهای خط اول مقاوم هستند.

به عنوان مثال، حدود نیمی از سویه های C. glabrata جدا شده از عفونت های مکرر مخمری نسبت به C. albicans به فلوکونازول بسیار کمتر حساس هستند و C. krusei کاملاً به آن مقاوم است.

برای درمان عفونت‌های مخمری غیر آلبیکنس، پزشک ممکن است کرم یا قرص واژینال نیستاتین (مایکوستاتین) را تجویز کند که باید روزانه به مدت 14 روز استفاده یا مصرف کنید.

با درمان، عفونت قارچی معمولاً پس از یک تا هفت روز برطرف می شود. طول درمان به محصولی که استفاده می کنید بستگی دارد.

اگر یک هفته برای شما طولانی است، می توانید یک دوز از داروی خوراکی قوی آزول – فلوکونازول را نیز امتحان کنید.

سایر ضد قارچ ها مانند آمفوتریسین B (Fungizone) و فلوسیتوزین (Ancobon) نیز برای درمان عفونت های قارچی غیر آلبیکنس موجود هستند.