چرا رابطه جنسی دردناک می شود؟

درمان رابطه جنسی دردناک

چرا رابطه جنسی دردناک می شود؟

درمان رابطه جنسی دردناک

تخمین زده می شود که تقریبا 80 درصد از زنان در مقطعی رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) را تجربه می کنند. این به عنوان سوزش، ضربان و درد قبل، حین یا بعد از مقاربت توصیف می شود.

دلایل زمینه ای متفاوت است، اما از انقباض غیرارادی عضلات واژن در حین دخول تا خشکی واژن ناشی از کاهش استروژن در دوران یائسگی متغیر است.

رابطه جنسی دردناک گاهی اوقات خود به خود برطرف می شود. زمانی که این وضعیت ادامه پیدا کرد یا با سلامت جنسی تداخل داشت، وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید.

اگر از پرداختن به این موضوع با پزشک خود احساس ناراحتی کنید، قابل درک است. به جای زندگی با درد، در اینجا چند نکته برای بحث در مورد این موضوع حساس (و سایر موارد) با پزشک وجود دارد.

1. با پزشک خود صادق باشید

ممکن است در شروع مکالمه در مورد رابطه جنسی دردناک با دوستان یا عزیزان خود تردید کنید زیرا خجالت می‌کشید یا احساس می‌کنید که آنها نمی‌فهمند.

اگرچه ممکن است موضوع را با دوستان یا خانواده مطرح نکنید، این موضوعی است که باید با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما اینجاست تا به شما کمک کند و شما را قضاوت نکند. هرگز از مطرح کردن مشکل سلامتی خود با پزشک خود خجالت نکشید یا خجالت نکشید.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان رشت که از خدمات تخصصی خانم دکتر درمان رابطه جنسی دردناک ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

2. با پزشکی که با او راحت هستید صحبت کنید

ممکن است بیش از یک پزشک داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است برای بیماری‌های فیزیکی سالانه و سایر بیماری‌هایی که پیش می‌آیند، به پزشک خانواده یا پزشک عمومی مراجعه کنید. همچنین ممکن است برای مسائل مربوط به سلامت زنان یک متخصص زنان داشته باشید.
متخصص زنان یک انتخاب عالی برای بحث در مورد این موضوع است، اما در صورت داشتن رابطه بهتر با پزشک عمومی خود آزادانه مشورت کنید. اگر از رابطه جنسی دردناک خجالت می‌کشید، ممکن است در مورد این موضوع با دکتری که راحت‌تر هستید صحبت کنید.

برخی از پزشکان عمومی آموزش های قابل توجهی در مورد سلامت زنان دارند، بنابراین می توانند توصیه هایی را ارائه دهند و برای کاهش درد جنسی، دارو تجویز کنند.

3. قبل از قرار ملاقات خود از پورتال های پیام رسانی آنلاین استفاده کنید

بعد از اینکه قرار ملاقات خود را تعیین کردید، معمولاً می توانید یک پورتال پیام رسانی آنلاین پیدا کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد دلیل تعیین وقت خود ارائه دهید. به عنوان مثال، می توانید به پرستار یا پزشک پیام دهید تا آنها را در مورد علائم جنسی دردناک خود مطلع کنند.

پیام دادن نگرانی های خود از قبل به جای بحث در مورد آنها در قرار ملاقات ممکن است باعث شود احساس راحتی بیشتری کنید. و با این اطلاعات اولیه، پزشک شما می‌تواند برای کمک به شما در قرار ملاقات آماده شده حاضر شود.

4. آنچه را که باید بگویید را تمرین کنید

اگر پورتال پیام‌رسانی آنلاین در دسترس نیست، قبل از قرار ملاقات، آنچه را که می‌خواهید بگویید تکرار کنید. این می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. اگر بتوانید خود را به طور واضح و کامل برای پزشک خود توضیح دهید، بیشترین بهره را از قرار ملاقات خود خواهید برد.

پیشنهاد مطالعه: علائم و علل ناباروری چه چیزهایی هستند؟

5. به پزشک خود اطلاع دهید که عصبی هستید

بد نیست در مورد باز شدن با پزشک خود عصبی باشید، به خصوص در مورد یک موضوع حساس مانند رابطه جنسی دردناک. همچنین بد نیست اعتراف کنید که از موضوع عصبی و ناراحت هستید.

می توانید بحث را با گفتن این جمله به پزشک خود شروع کنید: «از گفتن این حرف کمی خجالت می کشم» یا «قبلاً این موضوع را با کسی در میان نگذاشته ام».

به پزشک خود اطلاع دهید که این یک موضوع حساس است، به او کمک می کند تا شما را برای باز کردن موضوع راهنمایی کند. هرچه با پزشک خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید، گفتگوی بهتری خواهید داشت. راحت بودن همچنین توضیح مسائل مربوط به سلامت جنسی را آسان تر می کند.

6. برای پاسخ به سوالات شخصی آماده باشید

رسیدن به انتها در مورد آنچه که باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک می شود نیاز به اطلاعات شخصی دارد. آماده باشید تا در قرار ملاقات خود به سوالاتی که مربوط به زندگی جنسی شما و سایر مسائل شخصی است پاسخ دهید.

شما باید با پزشک خود باز و صادق باشید تا بتواند درمان صحیح را به شما ارائه دهد.

ممکن است پزشک از شما در مورد زمان درد بپرسد. آیا درد قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی شروع می شود؟ آیا فقط در ابتدای دخول درد را تجربه می کنید یا با فشار دادن درد شدیدتر می شود؟

حتی ممکن است پزشک احساسات شما را در مورد رابطه جنسی بپرسد. آیا آن را دوست دارید؟ آیا شما را می ترساند یا عصبی می کند؟ این سوالات می تواند تعیین کند که آیا رابطه جنسی دردناک به دلیل شرایطی مانند واژینیسموس است، که انقباض غیرارادی عضلات واژن است که اغلب به دلیل ترس از صمیمیت ایجاد می شود.

اگر مشکل اخیراً شروع شده است، پزشک ممکن است سؤالاتی را بپرسد تا ارزیابی کند که آیا آسیب، ضربه یا عفونت در این ناحیه تجربه کرده‌اید یا خیر.

اگر در سنین 40 یا 50 سالگی هستید، ممکن است پزشک درباره چرخه قاعدگی شما سوال کند. اگر چرخه های شما نامنظم شده یا به طور کامل متوقف شده است، رابطه جنسی دردناک می تواند ناشی از یک بیماری مرتبط با یائسگی به نام ولو و آتروفی واژن باشد. این امر باعث خشکی و نازک شدن دیواره های واژن می شود و باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک می شود.

دکتر نگار غلامعلی پور ، متخصص زنان و زایمان  که از خدمات تخصصی خانم دکتر درمان رابطه جنسی دردناک ، زایمان طبیعی و سزارین، اعمال زیبایی ترمیمی زنان، لابیاپلاستی ، نازایی و بسیاری از تخصص های دیگر می باشد.

7. موضوع را در اوایل قرار ملاقات مطرح کنید

اگر از صحبت کردن در مورد رابطه جنسی دردناک ناراحت هستید، ممکن است بحث را به تعویق بیندازید. با این حال، مطرح کردن این موضوع در اوایل قرار ملاقات، به پزشک شما زمان بیشتری می‌دهد تا درباره علائم شما سؤالاتی بپرسد.

موضوع را زودتر مطرح کنید تا مطمئن شوید که پزشک شما زمان لازم را برای ارزیابی مشکل شما و ارائه درمان مناسب دارد.

8. حمایت عاطفی بیاورید

شروع مکالمه با پزشک در مورد رابطه جنسی دردناک زمانی که از حمایت برخوردار هستید راحت تر است. اگر این مشکل را با شریک زندگی، خواهر یا برادر یا دوست نزدیک خود در میان گذاشته اید، از این شخص بخواهید تا در قرار ملاقات شما را همراهی کند.

داشتن چهره ای آشنا در اتاق می تواند شما را راحت کند. به علاوه، این شخص می تواند سوالات خود را در مورد این بیماری بپرسد و برای شما یادداشت برداری کند.
بردن
درد، سوزش یا تپش با دخول می تواند آنقدر شدید شود که از صمیمیت اجتناب کنید. اگر رابطه جنسی دردناک با روغن‌کاری بدون نسخه (OTC) یا درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، با پزشک خود صحبت کنید. صحبت کردن در مورد مشکلات جنسی ممکن است سخت باشد، اما باید علت اصلی را شناسایی کنید تا بتوان آن را درمان کرد.