بعد از عمل گذاشتن IUD چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | جراح و متخصص نازایی رشت

بعد از عمل گذاشتن IUD چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

بعد از عمل گذاشتن IUD

بسیاری از افراد بلافاصله پس از دریافت IUD احساس خوبی دارند، در حالی که برخی دیگر باید مدتی آن را راحت کنند. ممکن است کمی گرفتگی و کمردرد وجود داشته باشد، بنابراین پس از قرار ملاقاتتان در خانه خنک شوید – این بهانه عالی برای جمع شدن روی مبل با کتاب یا فیلم مورد علاقه‌تان است. پدهای گرم کننده و داروهای مسکن بدون نسخه نیز می توانند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کنند.

ممکن است پس از گرفتن IUD گرفتگی و لکه بینی داشته باشید، اما تقریباً همیشه در عرض 3-6 ماه از بین می رود. آی یو دی های هورمونی در نهایت قاعدگی ها را سبک تر و گرفتگی کمتری می کند و ممکن است اصلا پریود نشوید. از طرف دیگر، آی یو دی های مسی ممکن است پریود را سنگین تر و گرفتگی عضلات را بدتر کند. برای برخی افراد، این با گذشت زمان از بین می رود. اگر IUD شما باعث درد، ناراحتی یا عوارض جانبی می شود که دوست ندارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگامی که IUD را دریافت کردید، رشته ای به طول حدود 1 یا 2 اینچ از دهانه رحم شما خارج می شود و به بالای واژن شما می رسد. نگران نباش، متوجه آن نخواهی شد رشته وجود دارد تا یک پرستار یا پزشک بتواند بعدا IUD را خارج کند. با قرار دادن انگشتان خود در واژن و رسیدن به سمت دهانه رحم می توانید نخ را احساس کنید. اما نخ را نکشید، زیرا می توانید آی یو دی خود را از جای خود خارج کنید یا آن را بیرون بیاورید.

دکتر نگار غلامعلی پور  ، جراح و متخصص نازایی رشت و  می باشند که از لحاظ تجربه بهترین هستند.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که آی یو دی شما از جای خود خارج شود. هر زمان ممکن است رخ دهد، اما در طول 3 ماه اول شایع تر است. IUD به احتمال زیاد در طول دوره قاعدگی شما بیرون می آید. پدها، تامپون‌ها یا فنجان‌های خود را بررسی کنید تا ببینید آیا بیرون افتاده یا خیر. همچنین می توانید رشته خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هنوز آنجاست. اگر آی یو دی شما افتاد، از بارداری محافظت نمی‌شوید، بنابراین حتماً به پزشک خود مراجعه کنید و در این مدت از کاندوم یا نوع دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت 

دکتر نگار غلامعلی پور | بهترین متخصص زنان و زایمان رشت | بهترین متخصص زنان،زایمان و نازایی رشت

به یاد داشته باشید که چه زمانی IUD خود را گرفتید (یا آن را در جایی یادداشت کنید)، تا بدانید چه زمانی نیاز به تعویض دارد. آی یو دی پاراگارد باید بعد از 12 سال تعویض شود. Mirena باید بعد از 8 سال تعویض شود. کیلینا باید بعد از 5 سال تعویض شود. لیلتا باید بعد از 8 سال تعویض شود. اسکایلا باید بعد از 3 سال تعویض شود.

چقدر بعد از گرفتن آی یو دی می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

بعد از گرفتن آی یو دی می توانید به محض اینکه بخواهید رابطه جنسی داشته باشید.

ممکن است لازم باشد تا زمانی که IUD شروع به کار کند از یک روش پشتیبان کنترل بارداری (مانند کاندوم) استفاده کنید – اینکه آیا فوراً در برابر بارداری محافظت می‌شوید بستگی به نوع IUD شما و زمان قرار دادن آن در رحم شما دارد.

آی یو دی های پاراگارد (مسی)، میرنا و لیلتا به محض اینکه در جای خود قرار می گیرند برای جلوگیری از بارداری شروع به کار می کنند.
آی یو دی های Kyleena و Skyla در صورتی که در 7 روز اول پریود شما گذاشته شوند، فوراً برای جلوگیری از بارداری شروع به کار می کنند. اگر در هر زمان دیگری در طول چرخه خود IUD Kyleena یا Skyla دریافت می کنید، محافظت پس از 7 روز شروع می شود – در ضمن، برای جلوگیری از بارداری از کاندوم یا نوع دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوالی یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور همین جا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
گذاشتن IUD چگونه است؟
نوشتهٔ بعدی
IUD هورمونی (Mirena) چیست؟

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 801
  • 190
  • 5,608
  • 16,237
  • 164,994
  • اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳
فهرست