درمان نازک شدن دیواره رحم

نازک شدن دیواره رحم یکی از معضلاتی است که معمولا بسیاری از خانم ها به آن دچار می شوند و در صورت عدم درمان می تواند سبب مشکلات پیچیده تری شود. درمان نازک شدن دیواره رحم باید توسط پزشکی متخصص و با تجربه در زمینه زنان و زایمان انجام گیرد.

علل مختلفی وجود دارد که ممکن است در اثر آن ها دیواره رحم نازک شود اما اصلی ترین علت نازک شدن دیواره رحم کاهش سطح استروژن در بدن می باشد. این هورمون با حفظ سلامت آندومتر رحم، شرایط مطلوبی را برای رشد جنین فراهم می کند. اما اگر به میزان کافی تولید نشود، از ضخامت آندومتر کاسته می شود و در نتیجه نازک شدن دیواره رحم رخ می دهد.

علائم نازک شدن دیواره رحم

نازک شدن دیواره رحم نشانه های مختلفی دارد که همه آن ها در یک نفر دیده نمی شود و معولا علائم متفاوتی در هر فرد مشاهده می شود. برخی از نشانه های شایع نازک شدن دیواره رحم عبارتند از:

• اختلال در تمایلات جنسی
  • خونریزی مکرر
  • عفونت مجاری ادراری به صورت متوالی
  • بروز خارش، رنگ پریدگی و خشکی واژن
  • ترشحات واژن
  • کوتاه و تنگی واژن
  • احساس درد هنگام برقرار کردن رابطه جنسی و یا کم شدن ترشحات در همین حین
  • خونریزی پس از برقراری رابطه جنسی
تشخیص نازک شدن دیواره رحم

برای تشخیص نازک شدن دیواره رحم لازم است به یک متخصص زنان و زایمان خوب مراجعه کنید که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد. پزشک نیز می تواند با معاینه فیزیکی شما و همچنین تجویز برخی از روش های تصویربرداری، تشخیص درستی از مشکل شما داشته باشد.

روش های درمان نازک شدن دیواره رحم

معمولا اولین راهکارهایی که برای درمان نازک شدن دیواره رحم توصیه می شود، تغییر در سبک زندگی روزمره می باشد که شامل تغذیه مناسب، ورزش کردن، تنظیم خواب در ساعات و مدت لازم، استراحت به قدر کافی، ماساژ درمانی می شود.

هر یک از این موارد می توانند با تغییر در میزان تولید استروژن، منجر به بهبود معضل نازک بودن دیواره رحم شوند و عوارض ناشی از آن را از فرد دور کنند.

اما گاهی اوقات ممکن است تنها تغییر سبک زندگی موجب بهبودی فرد نشود و نیاز به مصرف داروهای مختلفی باشد. درباره اینکه نیاز به مصرف دارو است یا خیر باید توسط پزشک، تصمیم گیری شود و مصرف خودسرانه هر دارویی، ممنوع می باشد.

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند موجب افزایش ضخامت دیواره رحم گردد، عبارتست از برقراری رابطه جنسی که موجب رسیدن خون به اندام تناسلی فرد می شود.

کشیدن سیگار می تواند روند بهبودی را به تعویق بیاندازد و یا حتی متوقف کند. بنابراین پرهیز از استعمال آن می تواند تا حد زیادی در روند درمان موثر باشد.

برای افرادی که از نازک بودن دیواره رحم خود رنج می برند، لازم است تا حد ممکن از استفاده کردن موادی که موجب خشکی و آسیب رسانی به واژن می شود، بپرهیزند.

ممکن است برخی روان کننده های طبیعی نیز برای درمان نازکی دیواره رحم موثر باشد اما بهتر است پیش از مصرف آن ها، با پزشک معالج خود مشورت نمایید. برخی از این روان کننده ها روغن جوجوبا، روغن نارگیل، مکمل ویتامین E و آلوئه ورا می باشد.

در آخر اینکه …

با توجه به تمام مطالب فوق می توان گفت که هیچ راهکار درمانی نباید بدون نظارت و تایید پزشک، انجام گیرد و این نشان دهنده این است که در صورت بروز هر یک از علائم نازک شدن دیواره رحم در شما، باید به یک متخصص زنان و زایمان خوب مراجعه کنید.

دکتر نگار غلامعلی پور متخص زنان زایمان و نازایی

دکتر نگار غلامعلی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

آشنایی با خدمات خانم دکتر

دکتر نگار غلامعلی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی می باشد. که با به کارگیری از جدیدترین روش ها و سابقه درخشانی که دارد، می تواند مشکلات مربوط به زنان و زایمان را تشخیص و مداوا نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و یا به صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید