آیا امکان درمان پولیپ رحم وجود دارد؟

درمان پولیپ رحم

آیا امکان درمان پولیپ رحم وجود دارد؟

در شرایطی که بیماری خفیف است و علائم خاصی ندارد، نیاز به روش درمانی خاصی نمی باشد و تنها رعایت کردن توصیه های پزشک، کفایت می کند. اما بیماری که یائسه باشد، احتمال سرطانی بودن پولیپ های رحم برای او بیشتر است. در این شرایط نیز معمولا برداشتن پولیپ برای درمان، توصیه می شود.

استفاده از داروهای مختلف نیز یکی دیگر از روش های درمان پولیپ رحم می باشد که باید حتما توسط پزشک تجویز گردد. این داروها می توانند آزادکننده پروژستین و گونادوترویین باشند که می توانند هورمون های هر فرد را کنترل نمایند و از سوی دیگر موجب کوچک شدن پولیپ ها در رحم شوند. در شرایطی که خونریزی نیز شدید باشد، می توان از روش دارو درمانی استفاده کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که با قطع دارو امکان بازگشت به حالت اولیه وجود دارد.

روش دیگری که برای درمان پولیپ های رحم وجود دارد، جراحی است که خود به چند نوع تقسیم می شود.

هیستروسکوپی

در قسمت تشخیص بیماری گفتیم که این روش می تواند با درمان همراه باشد اما چگونه؟

هیستروسکوپی با وارد کردن لوله مخصوص به داحل رحم و مشاهده وضعیت پولیپ ها در آن، انجام می گیرد که در صورت تشخیص می توان اقدام به درمان نمود. در این روش اثری لز برش روی بدن بیمار مشاهده نمی شود و معمولا هم به صورت سرپایی انجام می گیرد.

کورتاژ

این روش برای نمونه برداری از پولیپ ها و نیز خارج کردن آن ها از رحم مورد استفاده قرار می گیرد اما معمولا استقبالی از این روش نمی شود. چرا؟ چون ممکن است برداشتن تمامی پولیپ ها از این طریق امکان پذیر نباشد و در این صورت، احتمال بازگشت مجدد پولیپ های رحم وجود دارد. از سوی دیگر کورتاژ می تواند با بافت فیبروزی که تشکیل می دهد، موجب ایجاد زحم در رحم گردد که خود عاملی برای نازایی می باشد.

هیسترکتومی

این روش گاهی برای درمان پولیپ های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد که با برداشتن کل رحم انجام می پذیرد. البته برای تمامی پولیپ های سرطانی صدق نمی کند و بسته به شرایط بیمار ممکن است تصمیمات مختلفی گرفته شود.

عواقب درمان نکردن پولیپ رحم

به طور کلی انتخاب بهترین روش درمان بر عهده پزشک است که باید سوابق بیماری و میزان سلامتی فرد را بسنجد و متناسب با آن تصمیم درست را اتخاذ نماید. بنابراین می توان دریافت که نقش یک پزشک تا چه اندازه می تواند در روند درمان پولیپ رحم موثر باشد.

چنانچه تشخیص به موقع این بیماری انجام نشود، ممکن است تشدید پیدا کند و تا حدی پیشرفت کند که فرآیند فرزندآوری را دچار خلل نماید.


دکتر نگار غلامعلی پور متخص زنان زایمان و نازایی

دکتر نگار غلامعلی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی 

آشنایی با خدمات خانم دکتر

دکتر نگار غلامعلی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی می باشد. که با به کارگیری از جدیدترین روش ها و سابقه درخشانی که دارد، می تواند مشکلات مربوط به زنان و زایمان را تشخیص و مداوا نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و یا به صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
پولیپ رحم چگونه تشخیص داده می شود؟
نوشتهٔ بعدی
با زگیل تناسلی و علائم آن آشنا شوید

صفحه اینستاگرام دکتر نگار غلامعلی پور

اطلاعات تماس:

آدرس: رشت، گلباغ نماز، روبروی آتیه، مجتمع نیک، بالای داروخانه دکتر مرزبان، خیابان میخک، کوچه دوم پلاک ۲۰، طبقه ی ۴ واحد۷
01332118459 09103224904

آمار بازدید سایت

  • 105
  • 72
  • 2,133
  • 9,704
  • 158,006
  • فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
فهرست